گروه اقتصادی: درحالی‌که بسیاری از مسئولان دولتی گرانی اخیر گوشت مرغ و نهاده‌های تولید گوشت قرمز و مرغ را در سایه کاهش تولید داخل و تحریم‌های اقتصادی توجیه می‌کنند، روز گذشته رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران با اشاره به رشد هفت درصدی تولید مرغ در کشور و رشد 9.4درصدی این فراورده در استان تهران، دلیل اصلی گرانی اخیر گوشت مرغ و علوفه را عدم‌اجرای ذخیره‌سازی مناسب قلمداد کرد.

سید محمد موسوی در مورد کمبود علوفه در کشور نیز گفت: در زمینه تولید علوفه نیز تا 85درصد در داخل تولید می‌شود و نیازهای مقطعی به‌دلیل عدم‌مدیریت توزیع و ذخیره‌سازی نامناسب است. وی از اجرای طرح خود اتکایی گوشت قرمز در دوره زمانی چهار ساله برای افزایش 75هزار تنی ظرفیت تولید استان و خودکفایی در تولید این محصول خبر داد و افزود: نیاز استان تهران به گوشت قرمز سالانه 150هزار تن است که اکنون 50درصد آن در استان تأمین می‌شود و با اجرای طرح خوداتکایی گوشت قرمز تا پایان سال 94 به میزان 75هزار تن به تولید گوشت قرمز استان تهران اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای این طرح 700هزار رأس به تعداد دام‌های کنونی استان اضافه شده و درمجموع به یک میلیون و 760هزار رأس خواهد رسید، افزود: اکنون 63درصد دامداری‌های فعال استان با ظرفیت 75 تا 80درصدی فعالیت کرده و هفت درصد دامداری‌ها نیمه فعال و 33درصد غیرفعال هستند و با اجرای این طرح قصد داریم واحدهای نیمه فعال و غیرفعال را صددرصد فعال کنیم.

موسوی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد از آذر 89 تا اسفند 90 به میزان 23درصد قیمت گوشت قرمز افزایش یافته که تنها 2.3درصد آن مربوط به تولید‌کننده است، گفت: در نظام کنونی تولید‌کننده به حداقل قیمت می‌فروشد و مصرف‌کننده نیز حداکثر قیمت را می‌پردازد که برای رفع این مشکل و ساماندهی واسطه‌ها تفاهمنامه‌ای بین اتحادیه‌های تولیدی و توزیعی منعقد شده تا گوشت قرمز به‌طور مستقیم عرضه شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تهران گفت: براساس این تفاهمنامه گوشت گاو زنده به 40درصد قیمت روز یک کیلوگرم آن و گوسفند زنده نیز با 45درصد قیمت یک کیلوگرم لاشه آن در بازار به صنوف توزیعی عرضه شده است.

کد خبر 180188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز