همشهری آنلاین: وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: «افزایش ناگهانی قیمت مرغ به دلیل شوک وارد شده به بازار نهاده بوده و افزایش قیمت جهانی این محصول، نوسانات بازار و جو روانی بوجود آمده نیز مزید علت شد تا قیمت مرغ در کشور افزایش یابد.»

به گزارش همشهری آنلاین، روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به گفتگوی همشهری آنلاین با «علی ایرانپور» نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که 27 تیر ماه 91 با تیتر «ماجرای گم شدن شبانه 200 تن مرغ؛ آن طرف بازار چه خبر!» منتشر شد، آورده است:

  • افزایش ناگهانی قیمت مرغ به دلیل شوک وارد شده به بازار نهاده بوده و افزایش قیمت جهانی این محصول، نوسانات بازار و جو روانی بوجود آمده نیز مزید علت شد تا قیمت مرغ در کشور افزایش یابد.
  • همزمان با این شرایط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان جلسات متعددی را طی چند روز اخیر به اتفاق مسئولین استانی و نیز تشکل‌های مرتبط، به منظور کنترل قیمت و بدنبال آن توزیع کالای مذکور در سطح شبکه برگزار نموده و در این راستا بر اساس تفاهم‌نامه‌های منعقده بین سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و اتحادیه مرغداران و نیز سایر تشکل‌های تولیدکننده مرغ گوشتی مقرر شده تا جهت تنظیم بازار مرغ استان بطور متوسط نسبت به تأمین 200 تن گوشت مرغ اقدام نمایند. شایان ذکر است تحویل هر کیلو گوشت مرغ توسط مرغداران در ازای دریافت 2.5 کیلو کنجاله سویا بوده است. همچنین به منظور رصد کامل زنجیره جذب، توزیع و قیمت کالای مذکور و جلوگیری از خروج این کالا از شبکه و عرضه آن به قیمت بالاتر از نرخ مصوب، همزمان با استقرار بازرسان در کشتارگاه‌های طرف قرارداد، میزان مرغ کشتار شده برآورد شده و پس از آن بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده در مراکزی که از قبل به اطلاع شهروندان رسیده بود با حضور بازرسان این سازمان بین مصرف‌کنندگان توزیع گردید. قابل ذکر است شبکه نظارتی به گونه‌ای بوده که کلیه مراحل جذب و توزیع به صورت دقیق و مستمر نظارت شده و امکان خروج این کالا از شبکه تورزیع تعریف شده به هیچ عنوان ممکن نمی‌باشد. همچنین بررسی‌ها نشان می‌‍دهد روزانه به طور متوسط بین 40 الی 200 تن گوشت مرغ در سطح استان توزیع شده است که حاکی از عدم تعهد اتحادیه مرغداران به تفاهم‌نامه یاد شده بوده که بی‌نظمی و ناهماهنگی نظام توزیع را نیز به دنبال داشت.  

بر طلق این گزارش، «علی ایرانپور» نماینده مردم مبارکه در گفتگو با همشهری آنلاین گفته بود: 

  • شب قبل از اولین روزی که قرار بود مرغ با قیمت کیلویی 4700 تومان در استان اصفهان توزیع شود، 500 تن مرغ در کشتارگاه‌های استان اصفهان کشتار شده بود. فردای آن شب، شاهد صف‌های عریض و طویل در بازار بودیم. برای خود من این سوال مطرح بود که با توجه به این حجم کشتار (500 تن در یک شب) نباید این قدر شلوغ باشد.
  • وقتی موضوع را پیگیری کردیم، متوجه شدم نزدیک 200 تن از این مرغ‌های گرم اصلاً وارد بازار نشده است. این 200 تن مرغ را نگه داشته بودند و فردایش با قیمت کیلویی 8 هزار تومان در بازار فروختند.
  • یک سری واسطه هستند که مرغ را از مرغدار می‌گیرند، در کشتارگاه کشتار می‌کنند و خودشان توزیع می‌کنند. البته ممکن است برخی کشتارگاه‌ها هم در این رخداد نقش داشته باشند. هم واسطه‌ها در این حوزه نقش دارند و هم امکان دارد کشتارگاه نقش داشته باشد.
  • چطور سازمان صنعت، معدن و تجارت نتوانسته بود از همان شب قبل، بازار و محل‌های توزیع و میزان مرغ گرمی که قرار بود توزیع شود را کنترل کند.
کد خبر 180109
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز