همشهری آنلاین: رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا از پرداخت نادرست سریال "خداحافظ بچه" به مساله ناباروری انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری زنان و به نقل از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،‌ دکتر'محمدمهدی آخوندی' با اشاره به اینکه بیش از 20 درصد از زوج‌ها با مشکل ناباروری دست به گریبان هستند، گفت: ناباروری تنها یک مساله پزشکی نیست، بلکه ابعاد مختلفی از مسایل روحی، روانی و اجتماعی را برای زوج‌ها به همراه دارد.

وی با تاکید بر اهمیت و پیچیدگی مساله ناباروری، یادآور شد تشخیص و درمان ناباروری کاری کاملا گروهی و بین رشته‌ای است و باید با همکاری متخصصان رشته‌های مختلف، از جمله زنان و زایمان، جنینن شناسی، ایمونولوژی، آندرولوژی، ژنتیک، غدد و روان پزشکی در مراکز درمان ناباروری انجام شود.

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا تصریح کرد بنابراین، نظر یک متخصص به تنهایی نمی‌تواند ملاک تشخیص و درمان قرار گیرد.

آخوندی در ادامه افزود: یکی از رسالت‌های صدا و سیما با توجه به داشتن مخاطب انبوه، آگاه کردن مردم از پیشرفت‌های علمی و پزشکی کشور است؛ کشور ما در زمینه فناوری‌های کمک باروری و درمان سقط مکرر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است و می‌توان گفت که امروزه، با استفاده از تشخیص صحیح و درمان مناسب بیش از 60 درصد از موارد ناباروری با علت سقط مکرر، قابل درمان است.

رئیس انجمن جنین شناسی و بیولوژی تولیدمثل ایران، ادامه داد: قبول حضانت فرزند در مراکز بهزیستی اگر چه اقدامی پسندیده است اما با توجه به دستاوردهای اخیر پزشکی در جهان و ایران، نباید به عنوان تنها راه حل زوج‌های نابارور مطرح شود.

آخوندی با اشاره به اینکه زوج‌های نابارور به دلیل فشارهای متعدد خانوادگی، روانی، اجتماعی و اقتصادی به شدت حساس و آسیب پذیر هستند، افزود: ما در این مدت بازتاب قسمت‌های پخش شده این سریال را در زوج‌های مراجعه کننده به مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا مشاهده کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد اگرچه پرداختن به مشکلات این زوج‌ها می‌تواند مثبت و مفید باشد، اما مهم است که رویکرد سازندگان به این مساله، دقیق و کارشناسی باشد، نه این که اضطراب و نا امیدی را ترویج دهد.

رئیس مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا با اشاره به اینکه ناباروری یکی از علت‌های اصلی طلاق زوج‌های جوان کشور است، تصریح کرد اگر زوج‌های نابارور از وجود مراکز درمانی فوق تخصصی و امکان تشخیص و درمان اطلاع دقیق و درستی نداشته باشند به تخصص‌های مختلف و نامربوط و حتی روش‌های غیر علمی و خرافی روی می‌آورند.

آخوندی گفت: بسیاری از این زوج‌ها به دلیل عدم تشخیص صحیح، تحت درمان‌های بی نتیجه و حتی آسیب زا قرار می‌گیرند و سال‌ها متحمل هزینه‌های گزاف مالی و روحی می‌شوند و چه بسا پس از مدتی تلاش بی نتیجه، ناامیدانه از هم جدا شوند.

وی افزود: حضور یک گروه متخصص و کارشناس در کنار تیم سازنده آثاری از این دست ضروری است تا عدم آگاهی سازندگان فیلم‌ها و سریال‌ها از موضوعات علمی و پزشکی و ارایه تصاویر نادرست و غیرواقعی، موجب پیامدهایی همچون ناامیدی، تشویش و اضطراب در جامعه نشود.

کد خبر 179950
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز