همشه همزمان با سالروز ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار تعدادی از استادان زبان و ادب فارسی و شاعران جوان با اشاره به اینکه "کاروان شعر در کشور با سرعت، دقت و جهت‌گیری درست به پیش می‌رود"، خاطرنشان کردند: با استمرار این حرکت، کشورِ عزیزِ ایران بار دیگر هدیه‌ای ارزشمند به تمدن و فرهنگ جهانی و خصوصاً این منطقه، اهدا خواهد کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه ای افزودند: شعر علاوه بر اینکه ظرفی برای بیان احساس شاعرانه است باید در خدمت ارزشها باشد و شاعر در عمل به وظیفه و مسئولیت خود، این نعمت بزرگ الهی را در خدمت به دین، اخلاق، انقلاب و معرفت افزایی قرار دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ، ایشان مضمون آفرینی و در پی آن، جوششهای ذوقی را در این زمینه ضروری دانستند و تصریح کردند: شعر می تواند به "معرفت دینی و اخلاق مردم" و "حرکت انقلابی ملت" خدمت کند و این کار حتی با یک یا دو بیت شعر انقلابی،‌اخلاقی و معرفتی در یک غزل محقق می شود و تأثیر می گذارد.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اهمیت سه رکن "لفظ مناسب"، "مضمون سازی و مضمون یابی" و "احساسات لطیف شاعرانه" افزودند: قالب شعر نمی تواند نسبت به مسائل موجود کشور بی تفاوت باشد یا از آن صرف نظر کند.

رهبر انقلاب اسلامی ظلم بزرگ هسته ای در حق ایران و ترور دانشمندان را نمونه ای از واقعیات و مسائل موجود کشور برشمردند و تصریح کردند: جبهه استکبار با همه قدرتِ تبلیغاتی و تشکیلاتِ سیاسی خود و با خباثت تمام در مقابل ملت ایران ایستاده است و ملت ما هم مقاومت می کند و این حادثه ملی نباید از نظر شاعر متعهد دور بماند، چرا که در مصاف حق و باطل نمی شود بدون موضع باقی ماند.

رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری بی تفاوتی برخی مدعیان میهن دوستی نسبت به مسائل جنگ تحمیلی و اشغالگری دشمن خاطرنشان کردند: همین افراد، پوچ گرایی، اهمال گرایی و بی تعهدی به دین، اخلاق و مسائل اساسی کشور و انقلاب را تبلیغ می کنند در حالی که هیچ واکنشی درباره تعهد به بیگانه و دشمن از خود نشان نمی دهند.

حضرت آیت الله خامنه ای در پایان توصیه کردند: کسانیکه در جبهه حق و معنویت، سرمایه هنری خود را خرج می کنند، دائم مراقب خود باشند و در مسیر حق استقامت به خرج دهند.

در ابتدای این دیدار تعدادی از شاعران، سروده های خود را با مضامین دینی، انقلابی، اجتماعی آیینی و بیداری اسلامی قرائت کردند.

کد خبر 179937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز