سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سنت خوبی است که تقدیر و بزرگداشت هنرمندان یا فرهیختگان پیشکسوت در زمان حیاتشان اتفاق بیفتد.

شاعر - حمید سبزواری

دیروز مراسم بزرگداشتی برای شاعر پیشکسوت انقلاب، استاد حمید سبزواری، در زادگاهش برگزار شد. حمید سبزواری در سال 1304در سبزوار به‌دنیا آمده و از چهره‌های ماندگار شعر انقلاب است، به‌گونه‌ای که پس از سال‌ها، سرودهای انقلابی او همچنان در ذهن و خاطره مردم ایران ماندگار است. وی دارای مدال درجه یک هنر در رشته ادبیات و نخستین شاعری است که کتاب شعرش با عنوان «سرود درد» در سال 1375،کتاب سال شناخته شد.

شعر خمینی‌ ای‌امام، شعر شهید مطهر و خجسته باد این پیروزی، ازجمله آثار ماندگار این شاعر انقلاب است. وی اشعارمختلف حماسی، عرفانی در قالب‌هایی چون قصیده، غزل، دوبیتی، رباعی و شعر نو سروده است. سرود درد، سرود سپیده، سرود دیگر، کاروان سپیده، یاد یاران وگزیده ادبیات معاصر از دیگر آثار سبزواری است. این مراسم دیروز با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محموداکرامی فر، مصطفی محدثی خراسانی، عباس براتی‌پور، محمد گلریز و جمعی از اساتید فرهنگ و ادب شهر سبزوار در دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد. در ادامه این مراسم اعلام شد که سردیس استاد حمید سبزواری هم در شهر نصب خواهد شد. حمید سبزواری در مراسم نکوداشتش در سبزوار گفت: من شاگرد هستم و شما خواسته اید که من امروز به برنامه آمده‌ام. دستانم خالی است و چشمم به لطف شماست.

وی با تمجید از شعر فارسی افزود: با وجود تأثیرهایی که شعر فارسی از شعر عربی گرفته است، هیچ‌گاه آنچه در شعر فارسی وجود دارد، در شعر و ادبیات عرب وجود ندارد و آن، اصل زبان فارسی است. با برخورداری از این زبان و شیوه‌هایی که سرایندگان شعر فارسی در پیش گرفته‌اند، شاهد شعر فارسی یعنی اوج هنر در طول تاریخ بوده‌ایم. سبزواری تأکید کرد: بعد از قرآن و سخنان علی مرتضی و اهل‌بیت(ع)، شعر و نثر فارسی فضای فرهنگ این مرز و بوم را معطر کرده است. این شاعردر ادامه افزود: من به بسیاری از شهرهای ایران سفر کرده و با محبت مردم روبه‌رو شده‌ام. امیدوارم این خصیصه محبت و مهربانی ایرانیان همچنان زنده بماند و عزیزانی که در دانشگاه‌ها و مراکز تربیتی فعالیت دارند، به‌خوبی و با ظرافت آن را به نسل‌های بعدی منتقل کنند. زبان فارسی زبان لطیفی است و به دل و جان می‌نشیند درحالی‌که زبان‌های دیگر خشن هستند و لطافت زبان فارسی را ندارند. سبزواری با تشکر از اینکه برای او نکوداشتی در زادگاهش برگزار کردند همه هدایایی که از سوی متولیان فرهنگی کشور به او اهدا شده بود را به مؤسسات و نهادهای خیریه شهر سبزوار اهدا کرد.

تابلوفرش ابریشمی، سفر عتبات عالیات، لوح تقدیر همراه با تندیس، پرتره سبزواری اثر استاد خوش‌صفت، مبلغ 10میلیون ریال به همراه لوح تقدیر، سکه تمام بهار و یک جلد قرآن و دیگر الواح تقدیر از هدایایی بودند که حمید سبزواری در این مراسم دریافت کرد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در مراسم نکوداشت حمید سبزواری یک متن ادبی خواند: هنوز طراوت ترانه‌های زیبای سبزواری از فضای موسیقی انقلاب تراوش دارد؛ سروده ماندگار خمینی‌ای امام یا این بانگ آزادی است، کز خاوران خیزد. وی افزود: آن جاودانه سروده‌اش، شعر سر به حماسه سوده‌اش، همپای جلودار،«تنگ است ما را خانه، تنگ است‌ای برادر» هنوز هم بوی نیاز به مجاهدان جانباز از این سروده غیرتباز دلنواز به مشام می‌رسد. «ننگ است ما را خانه بر دشمن نهادن» یا آن تصنیف بی‌بدیل در رثای آن حکیم نبیل «ای مجاهد شهید مطهر» از گذشته تا حال، ابدال در باورش نمی‌بینی.

سروده‌هایش اگر از ابتهال است و اگر از ابتهاج، به جز به دین و دَین، باج نمی‌دهد. شعر عاصی و حماسی‌اش در تاریک روزگار ستمشاهی این‌چنین است، «بر فلک یک نقطه روشــن نمی‌بینم چرا» و در انقلاب و در دفاع‌مقدس و زان پس همه و همه، تعهد است تعهد است تعهد. وزیر ارشاد در پایان سخنانش گفت: سبزوار شایسته اعتلاست و سبزواریان را این خواسته بوته ابتلاست. این قوم سربدار به تاریخ گذاری اگر کنند، از میان سران سر برکنند که جوهر آن‌را به گواهی تاریخ دارند و حلاج‌وار در عرصه معرفت حامل دارند. سروده‌های سبزواری گواه این است و چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است. سایه‌اش ماندگار و عمرش برقرار و سروده‌هایش سبزه‌وار باد. هر که همت بر این بزرگداشت، گماشت، قدمی به صواب برداشت.

در این مراسم همچنین سیدنورالله رضوی، دبیر این همایش و مدیر فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری ضمن بیان اهداف این همایش، درخواست تأسیس بنیاد سربداران و ثبت روزهای ملی حاج ملاهادی سبزواری و ابوالفضل بیهقی را از وزیر ارشاد مطرح کرد.

سیدحسن خمینی، نوه امام راحل(ره) نیز به مناسبت برپایی نخستین همایش نکوداشت استاد حمید سبزواری، با ارسال پیامی، مقام ادبی استاد حمید سبزواری شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی را اینگونه ارج نهاد: «حمید سبزواری با سروده‌های پرشور و حماسی خود که از روز بازگشت امام تا رحلت آن پیر فرزانه ادامه داشت، در بندبند خاطرات خرد و کلان جامعه ما حاضر است.»

کد خبر 187279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز