یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

عدم‌تعهد به وعده‌های دیرینه و فقدان دیرینه آزادی‌های مدنی، حقوق شهروندی و اجتماعی و عدم‌اجرای حقوق بشر در سیاست‌های حاکمان آل‌سعود طی سال‌های اخیر سبب شکل‌گیری پدیده فرار شاهزاده‌های سعودی ناراضی و مخالف به کشورهای دیگر شده است.

شاهزاده - عربستان

این شاهزاده‌ها که زندگی در کشورهای اروپایی و آمریکایی را به ماندن در عربستان ترجیح می‌دهند به بهانه ادامه تحصیل یا درمان بیماری راهی این کشورها شده و در عین حال فضا را برای ایجاد اصلاحات ریشه‌ای و به‌رسمیت شناختن حقوق شهروندی و اجتماعی و آزادی‌های مدنی فراهم می‌کنند.

سیستم آموزشی در عربستان سعودی به شیوه‌ای است که برای زنان تقریبا هیچ جایگاهی در جامعه این کشور قائل نمی‌شود و زمینه را برای خودکشی یا فرار به سرزمین‌های دیگر مهیا می‌سازد. این پدیده که ابتدا درمیان شهروندان عادی این کشور رایج شد، اخیرا به شاهزاده‌های سعودی هم سرایت کرده و خبر پناهنده‌شدن ساره بنت طلال‌بن‌عبدالعزیز آل‌سعود به انگلستان با بازتاب وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی روبه‌رو شد. این شاهزاده 38ساله عربستانی که از همسرش جدا شده و در خارج از این کشور حجاب و پوشش رسمی زنان دیگر این کشور را رعایت نمی‌کند، به‌دلیل درگیری و اختلاف نظر با پدر هشتادساله‌اش که برادر پادشاه است، از عربستان خارج شده و حالا از دولت بریتانیا برای خود و فرزندانش درخواست پناهندگی سیاسی کرده و مدعی است که شهرت او از سوی رسانه‌ها با اتهامات واهی و توطئه‌های گوناگون خدشه‌دار شده است.

او در گفت‌وگو با نشریات بریتانیایی مدعی شده بود که تحت آزار جسمی و روحی قرارگرفته و حساب‌های بانکی‌اش در عربستان بلوکه شده‌اند و با تهدیدهایی در مورد ربوده شدن فرزندانش مواجه شده و خود را یک اسلامگرای میانه‌رو معرفی کرده است. این شاهزاده سعودی که از سال2007 به لندن نقل مکان کرده، مدعی شده به‌دلیل اظهارنظرهایش در مورد شرایط حاکم در عربستان با فشارهای زیادی مبنی بر بازگشت به این کشور روبه‌روست. همچنین او سال‌ها با برادر بزرگ‌ترش بر سر ارث خانوادگی به‌جا مانده از ثروت 325میلیون پوندی مادرش درگیر بوده و مقامات عربستانی بررسی پرونده ارث و میراث او را هم به بازگشت وی به این کشور منوط کرده‌اند.

ساره به لطف حمایت‌های نایف‌بن‌عبدالعزیز، عموی خود در لندن به زندگی ادامه داده بود و بعد از فوت وی و از دست دادن حامی خود، تهدیدهای زیادی از سوی سعودی‌ها دریافت کرده و به‌خاطر هراس از بازگشت به این کشور تقاضای پناهندگی کرده است. با توجه به روابط حسنه دولت بریتانیا با خاندان آل‌سعود هنوز معلوم نیست دولت این کشو در مورد اعطای پناهندگی سیاسی به او چه تصمیمی خواهد گرفت. به‌هرحال احتمال اینکه این رفتارهای حاکمان عربستان و تهدیدهای اینچنینی به بی‌ثباتی هرچه بیشتر خاندان سلطنتی و تهدیدی برای یک جنجال سیاسی در این کشور منجرشود، بعید به‌نظر نمی‌رسد. به‌ویژه اینکه این نخستین مورد درخواست پناهندگی از سوی اعضای رده بالای خاندان حکومتی عربستان از کشورهای غربی قلمداد می‌شود و مسلما چنین امری پایه‌های خاندان آل‌سعود را متزلزل خواهد ساخت.

کد خبر 179928

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز