سال گذشته و تنها دو روز بعد از اعلام رسمی ملک‌عبدالله، پادشاه عربستان درمورد به رسمیت شناختن حق رأی زنان سعودی از سال2015 میلادی، معلوم شد که هیچ تغییری در زندگی روزمره شهروندان به‌خصوص زنان عربستانی رخ نداده است.

عربستان سعودی - زنان

در پی دستگیری و صدور حکم ده ضربه شلاق برای دختری که پشت فرمان اتومبیل نشسته و از قانون ممنوعیت رانندگی زنان تخطی کرده بود، جنبش ماشین سواری زنان به سازمان عفو بین‌الملل شکایت کرد. در همان برهه زمانی دو خانم دیگر عربستانی هم با چنین اتهامی مواجه شده بودند اما این جنبش به حرکت خود ادامه داد و در راستای آن تلاش‌های مردمی در داخل عربستان برای ایجاد تحولات عمده در این سرزمین آغاز شدند.

در عربستان طبق قوانین سنتی رایج در این کشور، زنان برای کارکردن، سفر به خارج از کشور و حتی درمان پزشکی لزوما به اجازه مرد یا کفیل خود نیاز دارند. بر همین اساس و با توجه به اینکه هیچ قانون نوشته‌شده‌ای در مورد ممنوعیت رانندگی زنان وجود ندارد، خانم‌ها از چنین حقی در عربستان سعودی محروم هستند و گواهینامه رانندگی در این کشور برای خانم‌ها صادر نمی‌شود. در جولای سال2005 بیانیه‌ای از سوی 138پژوهشگر دینی از طبقه وهابیون سعودی منتشر شد که در آن حتی عواقب فاجعه‌بار اجتماعی برای رانندگی زنان مطرح شده بود. چراکه ممکن بود درصورت کنترل پلیس، زنان راننده مجبور به برداشتن روبنده‌های خود شوند.

سرانجام در ماه می ‌سال گذشته زنان عربستانی با الهام‌گیری از بیداری اسلامی و انگیزه فراوان برای برپایی دمکراسی که ابتدا در کشورهای شمال‌آفریقا و سپس در برخی از کشورهای خاورمیانه راه افتاد، با هدف احقاق این حق و کسب دیگر آزادی‌های مدنی به پاخاسته و بعضی از فعالان سعودی با استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی جنبش ماشین‌سواری زنان را راه‌اندازی کرده و به مقابله با این ممنوعیت پرداختند. این جنبش با پیروان زیادی در شهرهای گوناگون عربستان مواجه شد.

همزمانی این رویداد با اعلام تاریخی ملک‌عبدالله در مورد به‌رسمیت شناختن حق رأی زنان امیدهای زیادی نزد خیلی از فعالان و روشنفکران زن سعودی نسبت به تغییر شرایط زندگی زنان عربستانی پدید آورد. اگرچه این بیانیه ملک عبدالله تاریخی به‌نظر می‌رسید اما در تحقق آن هنوز شک و شبهات زیادی به چشم می‌خورد. حتی11 سال پیش هم پادشاه عربستان گفته بود که زنان باید نقشی اساسی در اقتصاد این کشور ایفا کنند. از آن تاریخ تاکنون تغییرات بسیار اندکی در جامعه عربستان رخ داده و دلیل آن هم ترس از واکنش تند گروه‌های افراطی مذهبی در این کشور عنوان شده است. کارشناسان اجتماعی معتقدند که در مورد حق رأی زنان هم‌چنین سناریویی تکرار خواهد شد. ملک عبدالله از سال2005 تاکنون وعده‌های زیادی از حق رانندگی زنان گرفته تا امکان خروج آنها از خانه و تصمیم‌گیری بدون مردهای خود و حق رأی به زنان عربستانی داده که هیچ‌یک از آنها تحقق نیافته‌اند.

هفت‌سال پیش وقتی حق شرکت در نخستین دوره انتخابات شوراهای شهرهای عربستان سعودی از خانم‌های سعودی سلب شد،ملک عبدالله وعده داده بود که در دوره بعدی انتخابات آنها اجازه ورود به مراکز رای‌گیری را خواهند داشت ولی حتی این وعده او هم تحقق نیافته و به سال2015 موکول شد.

ممنوعیت ورزش برای زنان

سازمان‌های حقوق بشری به تازگی در گزارش‌هایی درباره نقض حقوق زنان در عربستان به نکته‌ای اشاره کرده‌اند که تا‌کنون کمتر درباره عربستان مورد توجه قرار می‌گرفت. این سازمان‌ها درباره سلامت زنان و دختران عربستانی به‌دلیل ممانعت حکومت از ورزش آنها در مدارس و باشگاه‌های مخصوص زنان ابراز نگرانی کرده‌اند. به گفته این سازمان‌ها در سال‌ها اخیر چندین باشگاه ورزشی مخصوص زنان در عربستان تعطیل شده‌است.سازمان بهداشت جهانی اخیرا نسبت به چاقی بیش از حد زنان و دختران عربستانی هشدار داده است.

کد خبر 179921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز