یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

عربستان سعودی در همه سال‌های گذشته کشوری خبرساز در جهان بود و در اکثر مقاطع حساس تاریخ منطقه خاورمیانه و بلکه جهان اثری از این کشور دیده شده‌است.

اکنون تحولات داخلی این کشور با توجه به تغییرات گسترده جهان عرب و همچنین نقش‌آفرینی‌اش در رویدادهای کشورهای منطقه بعد از موج انقلاب کشورهای عربی، عربستان را بار‌دیگر در کانون توجه قرار داده‌است. حکومت شاهزادگان سالمند سعودی دیگر مانند گذشته باثبات و تغییرناپذیر نیست و این خانه‌شنی آبستن حوادث جدید است.

هفت برادر سدیری

ملک فهد - عربستان سعودی

حصا بنت احمد السدیری پنجمین و محبوب‌ترین همسر ملک عبدالعزیز از میان ۲۲ زن دیگرش بوده است و به همین‌خاطر پسرهای او از قدرت و نفوذ زیادی در عربستان برخوردار بوده و هستند.

فهد، بزرگ‌ترین پسر سدیری، به‌عنوان پنجمین پادشاه عربستان سعودی مدت‌ها پیش از آنکه در ژوئن ۱۹۸۲ جانشین ملک خالد شود، قدرت را در اختیار داشت.

سلطان، نایف، سلمان، عبدالرحمن، احمد و ترکی دیگر برادرهای تنی فهد هستند که سه نفر از آنها تاکنون به ولیعهدی رسیده‌اند.سلطان، ولیعهد، نایب‌رئیس هیأت وزیران، وزیر دفاع و هوانوردی و بازرس کل عربستان سعودی، پانزدهمین فرزند عبدالعزیزبن‌سعود بنیانگذار عربستان جدید بود.

او که درسال ۱۹۳۱ متولد شد و پس از مرگ برادرش فهد بن عبدالعزیز از تاریخ اول اوت ۲۰۰۵ تا پایان عمر به‌مدت ۶ سال ولیعهد عربستان بود اما در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۱ در سن ۸۰ سالگی بر اثر سرطان در نیویورک درگذشت.

نایف بن عبدالعزیز برادر تنی سلطان و یکی دیگر از اعضای باقیمانده خانواده سدیری پنج روز پس از مرگ برادرش به ولیعهدی رسید.

او از ۱۹۵۳ تا ۱۹۵۴ استاندار ریاض ، معاون وزیر کشور در سال ۱۹۷۰، رئیس شورای‌عالی اطلاعات در سال ۱۹۷۰، وزیر کشور از سال ۱۹۷۵ تا 2011بود. اما عمر نایف هم برای رسیدن به پادشاهی کفاف نداد و همین چند وقت قبل در ۱۶ژوئن در سن ۷۸سالگی طی سفر درمانی خود در ژنو از دنیا رفت.

 

 خالد الفیصل  خالد الفیصل

خالد برادر ناتنی ترکی و سعود است و از ۱۶ می‌۲۰۰۷ تاکنون فرمانداری مکه را به‌عهده دارد.

مانند دیگر فرزندان فیصل در خارج از کشور درس خوانده و از دانشگاه آکسفورد فارغ التحصیل شده است.

پیش از رسیدن به فرمانداری مکه، خالد از سال ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۷ فرمانداری عسیر را بر عهده داشت.

 

طلال؛ پسری بدون پست

طلال؛ پسری بدون پست

طلال هجدهمین فرزند عبدالعزیز است که اکنون به‌خاطر انتقادهایش از نحوه حکومت فرزندان عبدالعزیز در حاشیه قرار دارد.

او تنها کسی است که پس از صدور حکم پادشاه برای تعیین نایف به‌عنوان نخست‌وزیر، از پادشاه توضیح خواسته بود چرا که این حکم بدون مراجعه به هیأت بیعت صادر شد.

طلال که متولد سال ۱۹۳۵ است گروهی از فرزندان جوان عبدالعزیز را رهبری می‌کند که خواستار اصلاحات در این کشور هستند.

ولید پسر او ثروتمندترین مرد عربستان است که در سال‌های مختلف نامش در فهرست ثروتمندترین مردان جهان در مجله فوربس هم آمده است.

طلال یکی از رهبران لیبرال با رویکرد عربی و اسلامی عربستان است که دومین جریان اصلاح‌طلب در عربستان به‌حساب می‌آید. او هیچ پست رسمی در عربستان ندارد.

عبدالرحمن بن عبدالعزیز؛سدیری معترض 

عبدالرحمن بن عبدالعزیز؛سدیری

یکی از هفت برادر سدیری و مسن‌ترین عضو زنده این خانواده است. او که سال ۱۹۳۱ متولد شده است نخستین فرزند عبدالعزیز بود که برای تحصیل به غرب رفت. او لیسانس هنر خود را از دانشگاه کالیفرنیا گرفت و سپس از آکادمی نظامی کالیفرنیا فارغ‌التحصیل شد.

در سال ۱۹۷۸ پست معاون وزیر دفاع و هوانوردی را پس از مرگ برادرش ترکی به‌دست‌آورد و این سمت را تا ۵ نوامبر سال ۲۰۱۱ در اختیار داشت. در زمانی که سلطان‌بن‌عبدالعزیز به‌خاطر بیماری در خارج از عربستان به سر می‌برد عبدالرحمن تلاش کرد که نفوذ خود را گسترش دهد.

پس از مرگ سلطان، عبدالرحمن انتظار داشت براساس وصیت عبدالعزیز بن‌سعود و به‌خاطر سن بیشترش به ولیعهدی برسد. رسیدن نایف برادر تنی او به ولیعهدی پس از مرگ سلطان انتقاد او را به‌دنبال داشت.

او همچنین در سال ۲۰۰۷ به تشکیل شورای بیعت اعتراض کرد. گفته می‌شود سلمان بن‌عبدالعزیز با ادامه انتقادها و اعتراض‌های برادرش پس از رسیدن به ولیعهدی خواستار سکوت او شده است.

کد خبر 179823

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز