مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

رئیس مجمع نمایندگان تهران در مجلس گفت: تهران یکی از کلانشهرهای بزرگ و پیشانی کشور است و در عین مزیت‌های بزرگ، مشکلات جدی و بزرگی هم دارد.

حسین مظفر به موضوع جدایی ری از تهران اشاره کرد و گفت: این موضوع باید با حوصله و یک تصمیم عقلانی و تدبیر مدیریتی حل شود.حسین مظفر در هم‌اندیشی قریب 200نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران گفت: تهران به‌عنوان پایتخت با وجود دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌ساز از یک سو که دسترسی آسان برای شهروندان ایجاد می‌کند، از سوی دیگر مشکلاتی نظیر تداخل مدیریتی و پراکندگی و موازی‌کاری در تصمیم‌گیری‌ها را هم دارد و این وضع به‌ویژه هنگام بروز حوادث و بحران‌ها مشکلات را جدی‌تر می‌کند.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: مسئله انتزاع ری از تهران مشکلات جبران‌ناپذیری برای شهروندان ری ایجاد می‌کند؛ عوارضی مانند زمین‌خواری، محرومیت‌ها، اسکان‌های غیرقانونی و غیره تا شکل‌گیری شورای شهرری. وی ادامه داد: ری درآمد 35میلیارد تومانی دارد اما در آنجا از سوی شهرداری 250میلیارد تومان هزینه می‌شود و جدایی، مشکلاتی را برای شهر ری ایجاد می‌کند که شایسته ری نیست.

مظفر، مشکلاتی همانند آلودگی هوای تهران را ازجمله مشکلات استثنایی و ویژه تهران دانست و گفت: اگرچه امروز شهرداری تهران از مدیریت فرهیخته و توانمندی برخوردار است که در دوره مدیریت ناجا هم به نیروی انتظامی اعتبار داد اما این موضوعات به‌دلیل پیچیدگی و ارتباط با سایر دستگاه‌ها به تنهایی از سوی شهرداری قابل حل نیست. وی با بیان اینکه در دوره فعلی مدیریت شهرداری تهران شور و نشاط و کار در تهران موج می‌زند، افزود: پل صدر و تونل نیایش یک کار معمولی نیست بلکه نمایش اقتدار نظام است، نمایش اقتدار مدیریتی است که در دوره دفاع‌مقدس افتخار‌آفرینی کرد.

مظفر با اشاره به اینکه حل کامل مسائل تهران نیازمند مساعدت قوای دیگر است، گفت: قوه مقننه قوانین مورد نیاز این حوزه را باید تصویب کند و قوه مجریه هم باید کمک کند برای تهران درآمد پایدار و با ثباتی پیش‌بینی شود.

رئیس مجمع نمایندگان تهران با انتقاد از برخوردهای سیاسی با اقدامات و برنامه‌های شهرداری گفت: نگذاریم با بی‌مهری‌ها و برخوردهای سیاسی و کمک و همکاری نکردن با مدیران شهرداری، آفات سیاسی گریبانگیر تهران شود، چراکه تهران به‌عنوان ام‌القرای نظام اسلامی باید نماد اسلام و انقلاب و آموزه‌های اسلامی باشد.

کارهای اثرگذار در سایر استان‌ها هم اجرا شود

همچنین رؤسای کمیسیون‌های شوراها و عمران مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی بر نقش ویژه مجلس در حمایت از مدیریت شهری در پیشبرد اهداف شهرها تأکید کردند.امیر خجسته، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در هم‌اندیشی مشترک شهردار تهران با قریب 200نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت‌ماه مبارک رمضان و یادآوری خاطرات آزادگان سرافراز در این این‌ماه عزیز گفت:‌ماه رمضان در دوران دفاع‌مقدس شور و حال ویژه‌ای به رزمندگان می‌داد.

وی گفت: ما آمادگی داریم که طرح‌ها و لوایح مورد نیاز شهرداری‌ها و شوراهای شهر را برای پیشبرد هرچه بیشتر خدمات رسانی به مردم در دستور کار قرار دهیم. وی همچنین خبر داد: بازنگری قانون شوراهای شهر و روستا در دستور کار کمیسیون شوراها قرار دارد. خجسته ضمن تقدیر از شهردار تهران عنوان کرد: با مدیریت دکتر قالیباف تحولات ویژه‌ای در پایتخت به‌وجود آمده و امیدواریم کارهای اثر‌گذار در سایر استان‌ها هم اجرا شود.

علی اکبر آقایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز در این هم‌اندیشی عنوان کرد: شهر تهران به‌عنوان پایتخت جمهوری اسلامی در مقیاس ملی باید مورد توجه قرار گیرد. وی گفت: مجلس در دوره‌های مختلف نسبت به تهران نگاه ویژه‌ای داشته است. وی به‌عنوان نمونه به قوانین توسعه حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت، ساماندهی تولید و عرضه مسکن و مواد قانون برنامه پنجم به‌ویژه ماده 173اشاره کرد و گفت: قوانین جزو کارنامه مجلس برای پیشبرد اقدامات شهرهای کشور است.

آقایی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان شهر تهران، اقدامات صورت گرفته در دوره مدیریت دکتر قالیباف در این ارتباط را قابل تقدیر دانست و عنوان کرد: خوشبختانه امروز فعالیت مدیریت شهری باعث شده نگاه مجالس به شهرداری معطوف شود. وی با انتقاد از اجرایی نشدن دوهزار میلیارد تومان اعتبار مصوب شهرداری تهران و 10هزار میلیارد قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی تأکید کرد: قوانینی که مجلس مصوب می‌کند باید عملیاتی شود و باید پیگیری کنیم چرا مصوبات مجلس توسط دولت اجرا نشده است.

این در‌شأن جمهوری اسلامی نیست که مردم شهر تهران با سختی و مرارت سوار مترو شوند. آقایی در خاتمه گفت: اگر فضای سبز تهران را با هشت سال قبل مقایسه کنیم خواهیم دید در موضوع فضای سبز تهران ایثارگرانه خدمت شده است.

بسیاری از مشکلات ریشه در سوء مدیریت‌ها دارد

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با انتقاد از مرتبط‌دانستن همه مشکلات کشور به تحریم‌ها تصریح کرد: بسیاری از مشکلات کشور ریشه در سوء مدیریت‌ها دارد.مقداد نجف‌نژاد گفت: فراکسیون مدیریت شهری با بیش از 150عضو ظرفیت‌های بسیار خوبی برای حل مشکلات دارد، کما اینکه در دوره قبل مجلس شورای اسلامی هم بیش از 100لایحه در این فراکسیون بررسی شد و به نتیجه رسید. وی با بیان اینکه اهمیت تهران به دلایل مختلف موجب توجه بیشتر فراکسیون مدیریت شهری به پایتخت شده است، گفت:

تهران الگوی همه شهرها و حتی سایر کشورهای اسلامی است و خوشبختانه شهردار تهران با نبوغ و خلاقیت و توان بسیار بالا توانسته این شهر را به خوبی مدیریت کند که به سهم خودم این موضوع را قابل تقدیر می‌دانم.رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح‌هایی نظیر تونل نیایش و پل طبقاتی صدر، بزرگراه امام علی، اقدامات فرهنگی، توسعه فضای سبز و. . . برای همه ما غرورانگیز است.

وی با اشاره به آمار جهانی درباره فضای سبز و اینکه تا سال 2017باید حدود 17درصد سطح کشور به‌عنوان فضای سبز در حفاظت محیط‌زیست باشد که این رقم هم‌اکنون حدود 11درصد است، اقدامات شهرداری تهران در حوزه گسترش فضای سبز را قابل ستایش دانست. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه نشاط خوبی هم‌اکنون در پروژه‌های شهرداری تهران برقرار است و نصب روزشمارها موجب شده که هیچ طرحی مشمول مرور زمان نشود که همه اینها جای قدردانی دارد.

کد خبر 179723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز