گروه شهری: مدیرکل سیاسی وزارت کشور درحالی در اظهارات خود درباره جدایی ری از تهران گفته است موضوع حوزه‌های انتخابیه، مربوط به مجلس و قانون است که طبق اطلاعات موجود، بسیاری از نمایندگان مجلس نیز مخالف جدایی ری از تهران هستند و طرح دوفوریتی این موضوع یکشنبه آینده در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود.

در همین ارتباط عضو هیأت رئیسه فراکسیون مدیریت شهری از تهیه طرح دوفوریتی برای جلوگیری از جدایی ری از تهران در مجلس خبر داد و گفت: بیشتر نمایندگان مجلس نهم مخالف جدایی ری از تهران هستند و در این راستا طرح دو فوریتی جلوگیری از جدایی ری از تهران تهیه شده است.

نادر قاضی‌پور گفت: با ارائه این طرح دوفوریتی تلاش می‌کنیم که مانع تحقق این تصمیم دولت شویم. این نماینده مجلس دلایل مخالفت با این طرح دولت را عدم‌توان مالی شهرری خواند و افزود: هم‌اکنون شهرداری تهران برای تأمین هزینه‌های بسیار بالای شهر ری از اعتبارات و بودجه مناطق شمالی استفاده می‌کند، چه اینکه می‌توان آن را به سیل اعتبارات شمال شهر در شهر ری تعبیر کرد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اذعان داشت:

جدایی ری از تهران به مصلحت مردم شهر ری نیست، زیرا در این صورت دیگر نمی‌توانند امیدی به رشد عمرانی، ترافیکی، زیباسازی و... داشته باشند. این در حالی است که با توجه به خدمات شهرداری تهران، شهر ری امروز به‌عنوان یکی از مناطق پیشتاز تهران در حوزه‌های مختلف مطرح است اما همچنان به بهره‌گیری از خدمات شهرداری نیاز دارد. وی هدف دولت از استقلال فرمانداری و استانداری ری را هدفی سیاسی خواند و گفت:

تنها هدف دولت این است که شهر ری یک نماینده مستقل داشته باشد اما در واقع و به دوراز این اهداف سیاسی، حذف ری از تهران به نفع این منطقه و مردم آن نیست. در همین ارتباط مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس از جمع‌آوری بیش از 50 امضا برای طرح دوفوریتی جلوگیری از تفکیک ری از تهران در مجلس خبر داد و گفت: با توجه به مخالفت بیشتر نمایندگان با جدایی ری از تهران، طرح مذکور یکشنبه هفته آینده در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. وی در ادامه درباره دلایل مخالفت نمایندگان با جدایی ری از تهران افزود: در صورت تفکیک ری از تهران، مدیریت یکپارچه شهری از هم می‌پاشد.

همچنین یکی دیگر از اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس با اشاره به طرح دوفوریتی مجلس در مخالفت جدایی ری از تهران اظهار داشت: هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای استقلال ری و جدایی از تهران وجود ندارد و مجلس مخالفت خود را اعلام می‌کند.
محمد دامادی درخصوص مخالفت مجلس با جدایی ری از تهران تصریح کرد:

فراکسیون مدیریت شهری در آخرین جلسه خود به بررسی این تصمیم دولت پرداخت. این عضو کمیسیون عمران مجلس نهم شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس و به‌ویژه کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های تخصصی مجلس مخالف تصمیم دولت مبنی بر جدایی ری از تهران و ایجاد یک فرمانداری و استانداری مستقل هستند. وی ادامه داد:

باید بدانیم دولت از این تصمیم چه هدفی را دنبال می‌کند. ما به‌عنوان نمایندگان مردم موظفیم از اقداماتی که منافع آنها را دنبال نمی‌کند جلوگیری کنیم. این در حالی است که هر اقدامی که مسئولان کشور انجام می‌دهند باید با رضایت مردم انجام شود. آیا به واقع مردم ساکن در شهر ری موافق این اتفاق هستند یا خیر؟!

اما روز گذشته نیز جلسه‌ای با حضور معاون شهردار، استاندار تهران، معاون وزیر کشور، نمایندگان مجلس و شورای شهر در مجلس برگزار شد که در آن موضوع جدایی شهر ری از تهران بررسی شد. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران درباره این جلسه گفت: ما در این جلسه اعلام کردیم تصمیمی گرفته شود تا از آن مردم شهرری متضرر نشوند و منافع آنها در نظر گرفته شود. رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد : در نهایت قرار شد کارگروهی از شورای شهر، شهرداری،‌ مجلس، استانداری و وزارت کشور تشکیل شود و پس از بررسی نظرات موافق و مخالف برای حل این اختلاف اعلام نظر کند.

کد خبر 179620
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز