سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نخستین نشانه‌های تحقق پیش‌بینی کارشناسان درباره رسیدن آتش بحران سوریه به ترکیه با دامن زدن دولت آنکارا به بی‌ثباتی و ناآرامی در کشور همسایه خود، نگرانی شدید احزاب سیاسی این کشور را به‌دنبال داشته است.

گزارش رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که با گسترش درگیری‌های مذهبی میان علوی‌ها و سنی‌های ترکیه در منطقه آناتولی شرقی مقام‌های دولت در تلاش هستند تا به هر شکلی آرامش را به این منطقه بازگردانند. روزنامه حریت ترکیه روز گذشته گزارش داد که با بالا گرفتن آتش درگیری‌های قومی، گروهی از نمایندگان پارلمان ترکیه از حزب حاکم عدالت و توسعه و همچنین حزب مخالف جمهوریخواه خلق راهی این منطقه شده‌اند تا با خانواده‌های علوی که در این منطقه مورد حمله قرار گرفته‌اند دیدار و گفت‌وگو کنند.

در روزهای اخیر در روستای سورگو استان مالاتیا، چند خانواده علوی هدف حملات گروهی قرار گرفتند که جرقه بحران را در این منطقه سابقاً آرام زده است. ولی آق بابا، نماینده مالاتیا در پارلمان ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه حریت اعلام کرد که تحقیقات نشان می‌دهد ۳۰۰ تا ۵۰۰ نفر به خانه‌های علوی‌ها در این منطقه حمله کرده‌اند. رسانه‌های ترکیه گزارش‌داده‌اند که ده‌ها نفر به خانه یکی از خانواده‌های پرجمعیت سورگو به نام خاندان اِولی حمله کردند.

این افراد با پرتاب سنگ، تخریب شیشه‌ها و دیوارها و به آتش کشیدن انبار علوفه و محل دام‌ها این خانواده را تهدید به مرگ کرده‌اند. 15تا 20درصد جمعیت ترکیه علوی هستند و به اعتقاد کارشناسان این درگیری‌ها نتیجه طبیعی سیاست‌های مداخله‌جویانه ترکیه در سوریه به‌حساب می‌آید. ترکیه با جانبداری از مخالفان سنی دربرابر حکومت علوی سوریه، جنگ سوریه را یک رویارویی قومی توصیف کرده‌است.

کارشناسان هشدار داده‌اند که وخیم‌تر شدن اوضاع در سوریه می‌تواند به راحتی آتش بی‌ثباتی را از جهات مختلف به ترکیه بکشاند؛ مشکلی که بیش از سه دهه دولت ترکیه برای آن با کردها جنگیده است.

هشدار کردها به اردوغان

درحالی‌که درگیری‌ها میان علوی‌ها و سنی‌ها در ترکیه گسترش یافته است رئیس یکی از احزاب کرد ترکیه به رجب طیب اردوغان درباره دخالت نظامی در سوریه به بهانه مقابله با کردها، هشدار داد. صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس حزب صلح و دمکراسی ترکیه، با انتقاد از سیاست‌های رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه خطاب به وی گفت: وقتی از کردهای سوریه سخن می‌گویی، باید مراقب باشی که بشکه باروتی که روی آن قرار داری، منفجر نشود. وی تأکید کرد: اردوغان با گرایش قومی درصدد دخالت در سوریه است. او اکنون در باتلاق خاورمیانه گیر افتاده است؛ نه راه پس دارد و نه راه پیش.

درخواست دمشق از شورای امنیت

وزارت خارجه سوریه با ارسال دو نامه به رئیس شورای امنیت و بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر حمایت علنی ترکیه، عربستان و قطر از تروریست‌ها در این کشور از آنها خواست تا گروه‌های تروریست و کشورهای حامی آنها را از شهرهای سوریه بیرون کنند. وزارت خارجه سوریه در این نامه‌ها اعلام کرد: ترکیه، قطر و عربستان به‌صورت علنی افراد مسلح تروریست را با پول و سلاح حمایت می‌کنند تا این افراد بتوانند جنایت‌های وحشیانه‌ای علیه غیرنظامیان در دمشق و حلب انجام دهند.

تهدید مجدد ترکیه علیه سوریه

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه بار دیگر سوریه را به مداخله نظامی تهدید کرد. وزیر امور خارجه ترکیه در گفت‌وگو با روزنامه حریت با ادعای اینکه ترکیه نمی‌گذارد حلب به حلبچه تبدیل شود، اعلام کرد که اگر نیروهای دولتی سوریه شهروندان سوری را که به مرزهای ترکیه می‌گریزند هدف حمله قرار دهد، ترکیه نسبت به چنین اقدامی واکنش نشان خواهد داد. وی گفت: ترکیه مصمم است اجازه ندهد کشتاری مشابه حلبچه در یکی دیگر از کشورهای همسایه روی دهد. باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا همچنین درباره شرایط سوریه با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت‌وگوی تلفنی داشته است. کاخ سفید اعلام کرده است که محور این مذاکره افزایش همکاری‌ها برای تسریع در انتقال قدرت در سوریه بوده است.

اسناد حضور القاعده در سوریه

روزنامه گاردین روز گذشته در گزارشی از حضور شبه نظامیان القاعده در شرق سوریه خبر داد و نوشت: نیروهای القاعده خود را جزو ارتش آزاد سوریه نمی‌دانند بلکه این افراد متعلق به گروه‌هایی هستند که تحت نام القاعده و با عنوان جهاد، در سوریه در حال مبارزه با نیروهای بشار اسد هستند.گاردین در این گزارش با فردی به نام ابوقادر که از فرماندهان القاعده در سوریه بود گفت‌وگو کرده و به نقل از وی می‌نویسد:نیروهای القاعده در سوریه تلاش می‌کنند تا هویت خود را مخفی نگه دارند چون مردم از افرادی که پرچم سیاه (پرچم‌های القاعده) حمل می‌کنند هراس دارند.

کد خبر 179477
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز