دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تیموتی ری براون که تصور می‌شود اولین شخصی باشد که از ویروس ایدز (HIV) شفا یافته است، در کنفرانس بین‌المللی ایدز در واشنگتن پایتخت آمریکا اعلام کرد هنوز عاری از این ویروس است.

به گزارش ای بی سی نیوز او در یک کنفرانس خبری گفت: "بگذارید به صراحت بگویم. من HIV منفی هستم."

براون که به نام "بیمار برلین" مشهور شده است با شرکت در این کنفرانس خبری قصد داشت به ادعاهایی درباره پیدا شدن شواهد وجود ویروس ایدز در نمونه‌هایی که به تازگی از سلول‌های خونی، پلاسمایی و راست‌روده او برداشته شده است، پاسخ دهد.

براون گفت اکنون پنج سال است که دیگر داروی ضد رترو ویروس مصرف نمی‌کند، و حالش خوب است.

ماجرای براون که شاید بیش از هر مورد دیگری در حوزه پژوهش ایدز مورد توجه بوده است از سال 1995 شروع شد که او در دوران دانشجویی‌اش در برلین دچار HIV تشخیص داده شد. او برای 11 سال با داروهای ضدویروس ایدز تحت درمان بود و پاسخ خوبی به این داروها داده بود.

اما در سال 2006 وضعیت سلامتش رو به زوال رفت. در آن هنگام مشخص شد که او به نوعی از سرطان خون- لوسمی میلوئیدی حاد- مبتلا شده است و تحت شیمی‌درمانی قرار گرفت. با اینکه اولین دوره شیمی‌درمانی او موثر واقع شد، اما حساس شدن او به عفونت‌ها باعث شد دچار ذات‌الریه شود و در میانه دور سوم شیمی‌درمانی عفونت خونی هم به آن اضافه شد. در نتیجه پزشکان تصمیم گرفتند شیوه متفاوتی را برای درمان سرطان او امتحان کنند.

دکتر گرو هوتر در بیمارستان چاریته در برلین، متخصص سرطانی که براون را درمان می‌کرد، برای معالجه سرطان بر روی او پیوند سلول‌های بنیادی مغز استخوان انجام داد. اما دکتر هوتر به جای اینکه یک اهداکننده تطبیق‌داده شده استفاده کند، از سلول‌های بنیادی اهداکننده‌ای استفاده کرد دارای جهشی به نام CCR5 بود- این جهش باعث مصون شدن سلول‌ها در برابر ویروس ایدز می‌شود.

دکتر هوتر و همکارانش بعدها در مقاله‌ای گزارش کردند که این پیوند نه تنها سرطان خون براون را درمان کرده، بلکه باعث شده است که ویروس ایدز هم از بدنش پاک شود.

بواون پس از پیوند مغز استخوان مصرف داروهای ضدرترو-ویروسی را کنار گذاشت و دیگر نیازی به دریافت آنها پیدا نکرد. تنها مشکلی که با این درمان برای او پیش آمد، بروز میزانی از آسیب عصبی بود به طوری که تا مدتی پس از پیوند مغز استخوان نمی‌توانست راه برود.

گرچه براون یک بار دیگر هم دچار عفونت عمومی شد، اما نشانه‌ای او وجود ویروس ایدز در بدنش یافت نشد.
تصور بر این است که تیموتی براون تنها فرد شناخته‌شده‌ای باشد که HIV به او سرایت کرده است و اکنون بالقوه دیگر حامل این ویروس نیست.

دانشمندان در تلاشند بر اساس تجربه براون به روش‌های جدیدی برای درمان ایدز دست پیدا کنند. در حال حاضر چند کارآزمایی بالینی برای بررسی استفاده از پیوند مغز استخوان برای درمان عفونت HIV در جریان است.

کد خبر 179361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز