گروه اقتصادی: با تعیین اولویت‌های تخصیص ارز دولتی و قرار گرفتن کالاهای اساسی در اولویت نخست این فهرست، دولت تلاش جدی و گسترده‌ای را برای ذخیره‌سازی 24قلم کالای اساسی و برخورد با متخلفین آغاز کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران با بیان اینکه ذخیره‌سازی‌ 24قلم کالای اساسی در دستور کار جدی دولت قرار گرفته، گفت: رئیس‌جمهور دستور لازم را در این زمینه صادر کرده تا ذخیره‌سازی کالاهای اساسی به‌مدت سه ‌ماه آغاز شود. یحیی آل اسحاق ذخیره‌سازی کالاها را یکی از روش‌های کنترل بازار در شرایط بحرانی قلمداد کرد و به فارس گفت:

پیش از این نیز دولت نهم برای ذخیره‌سازی کالاها به‌مدت دو سال تمام توان خود را بسیج کرده بود. وی با اشاره به سوابق ذخیره‌سازی کالا برای تنظیم بازار تصریح کرد: زمانی که من در وزارت بازرگانی بودم با سه میلیارد دلار 24قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم را ذخیره‌سازی کرده بودیم و اگر تورم در کشور40درصد بود با ذخیره‌سازی مناسب کاری انجام دادیم تا منحنی قیمت کالاهای اساسی یک منحنی طبیعی باشد.رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران افزود: اگر این 24قلم کالا با ذخیره‌سازی و تنظیم بازار مناسب کنترل شود فضای عمومی جامعه در آرامش خواهد بود.

محکومیت چهار میلیارد ی وارد‌‌کننده مواد پروتئینی

از سوی دیگر، مسئولان نظارت و بازرسی از برخورد با متخلفین خبر می‌دهند. به گزارش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با پیگیری بازرسان ویژه این سازمان، یک شرکت واردکننده مواد پروتئینی و گوشت قرمز به‌دلیل عرضه خارج از شبکه و گرانفروشی محصولات وارداتی خود به پرداخت بیش از چهار میلیارد ریال جریمه نقدی در حق دولت محکوم شد.

بنابراین گزارش، در پی ادامه روند کنترل عملکرد شرکت‌های وارد‌کننده مواد پروتئینی و برخورد با واحدهای متخلف، بازرسان ویژه این سازمان یک شرکت واردکننده گوشت و مواد پروتئینی را به‌دلیل توزیع و عرضه از خارج شبکه و گرانفروشی گوشت قرمز گوساله متخلف شناخته و با پرونده تخلف متشکله، جهت رسیدگی به تعزیرات حکومتی معرفی کردند. اتهامات وارده از طرف شعبه 50بدوی سازمان تعزیرات حکومتی محرز و متخلف جمعا به پرداخت بیش از چهار میلیارد و 49میلیون ریال جریمه در حق دولت محکوم شد.

برخورد با گرانفروشی لبنیات

دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی ایران نیز اعلام کرده است که اگر کارخانه‌های لبنی برخلاف تفاهمنامه انجمن صنفی با وزارت صنعت، معدن و تجارت عمل کنند، متخلف بوده و با آنها برخورد می‌شود. رضا باکری تصریح کرد: همه کارخانه‌های تولید فراورده‌های لبنی که تفاهمنامه تولید کالاهای حمایتی لبنی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت امضا کرده‌اند، موظفند براساس این تفاهمنامه محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

براین اساس بازرسان سازمان بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها به‌صورت مستمر در این کارخانه‌ها حضور داشته و بر اجرای صحیح این تفاهمنامه نظارت کامل دارند و درصورتی که گزارشی از تخلف واحدهای تولید فراورده‌های لبنی تهیه شود، برابر قوانین جاری کشور با واحد تولیدی متخلف برخورد خواهد شد. وی افزود: همچنین به مناسبت‌ماه مبارک رمضان سازمان صنعت، معدن و تجارت مراکز و فروشگاه‌هایی را علاوه بر میادین میوه و تره بار تعیین کرده تا این محصولات با نرخ مصوب از طریق این مراکز عرضه شود. 

کد خبر 179342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز