گروه اقتصادی: نامه رئیس‌جمهور مبنی بر برکناری وزیران نفت، صنایع و رفاه، داستان پرهیاهوی ادغام‌ها را وارد فاز جدیدی کرد.

به گزارش همشهری، صورت مسئله این است که 3 وزارتخانه مهم اقتصادی یعنی نفت، صنایع و رفاه هم‌اکنون بدون صاحب هستند و مدیریت آنها کاملا در ابهام قرار گرفته است. شرایط حاکم بر این وزارتخانه‌ها و سیاستی که دولت در قبال حوزه‌های صنعت نفت و رفاه در پیش‌گرفته چه پیامی به اقتصاد نابسامان و پرنوسان کشور دارد؟ آیا این شیوه برخورد که از آن باید به‌عنوان بدسلیقگی در اجرای قوانین نام برد، در راستای مصالح اقتصاد ملی، سند چشم‌انداز توسعه، قانون حساس هدفمندی یارانه‌ها و همچنین شعار جهاد اقتصادی است؟

به اعتقاد کارشناسان و صاحب‌نظران، اقتصاد کشور آنقدر گرفتاری و مسئله روزمره دارد که دیگر چنین تحولات و مسائلی‌ می‌توانست اصلا رخ‌ندهد اما بدسلیقگی و سیاسی‌کاری موجب ایجاد آن می‌شود. اقتصاد ایران این روزها بیش از هر چیز به آرامش و ثبات نیاز دارد.
حمیدرضا فولادگر نیز یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس بر این باور است که درصورت ادغام وزارت صنایع با وزارت بازرگانی با شیوه‌ای که مدنظر دولت است، وزارت بازرگانی تبدیل به یک بنگاه دار بزرگ خواهد شد. به گفته فولادگر در متن قانون برای ادغام وزارتخانه‌ها به دولت 2سال فرصت داده شده بود اما دولت با عجله بسیار و بدون مطالعه کارشناسی در حال اجرای این تکلیف قانونی است.

محمدمهدی راسخ عضو اتاق بازرگانی تهران هم معتقد است که دولت پیش از آنکه وارد بحث ادغام شود، باید تصدیگری وزارتخانه‌های مدنظر را تا حد امکان کاهش دهد، در غیراین صورت با مشکل جدی در اقتصاد مواجه خواهد شد. به گفته راسخ، در مقابل جدید بودن بحث ادغام وزارت نفت با نیرو، تا‌کنون مطالعات زیادی درخصوص ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی انجام شده اما اتاق تهران در جریان تدوین لایحه ادغام این دو وزارتخانه نیست.

محمدرضا خباز هم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مقامات وزارت نفت باید برای امضای قراردادهای بین‌المللی به‌عنوان یک عضو حقوقی از ایران در مجامع حضور داشته باشند، حذف وزیر نفت از کابینه را زمینه‌ساز وارد آمدن لطمات بسیاری بر اقتصاد کشور می‌داند؛ چرا که با این اقدام بسیاری از این شخصیت‌های حقوقی از گردونه خارج می‌شوند و تا زمانی که وزیر جدید به مجلس معرفی شود، کشورمان فرصت‌های بسیاری را از دست خواهد داد. وی تصمیم دولت را برای ادغام وزارتخانه‌ها بسیار عجولانه می‌داند و می‌گوید: با این شیوه ادغام، امکان جلوگیری از تهدیدات اقتصادی علیه کشورمان بسیار کم می‌شود.

لایحه ادغام وزارت صنایع و بازرگانی نهایی شد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی می‌گوید: لایحه ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع در کارگروه این ادغام نهایی شده و نظر بخش خصوصی نیز در این باره گرفته شده است. محمود دودانگه در مورد آخرین اقدامات کارگروه مشترک ادغام وزارتخانه‌های بازرگانی و صنایع تصریح کرد: در آخرین جلسه این کارگروه لایحه ادغام 2 وزارتخانه نهایی شده است.

این مقام وزارت بازرگانی به ایسنا گفت: در این لایحه فقط وظایف و اختیارات در این لایحه مشخص شده است و تشکیلات و ساختار وزارتخانه جدید باید توسط دولت پس از تایید‌شدن وظایف و اختیارات وزارتخانه جدید، مشخص شود. وی با اشاره به حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در آخرین جلسه کارگروه ادغام، افزود: در این راستا بخش خصوصی نیز برای اعلام نظر در جلسه حضور یافت و این لایحه در کارگروه ادغام نهایی شد که پس از این در این‌باره دولت و مجلس باید تصمیم‌گیری کنند.

کد خبر 134969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز