گروه اقتصادی: سرانجام پس از گذشت 2 هفته از طرح واریز نشدن 11 میلیارد دلار درآمد نفتی به حساب خزانه، دولت سکوت خود را در قبال این موضوع شکست و آن‌را رد کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت در واکنش به گزارش مقدماتی دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی مبنی بر واریز نشدن 11 میلیارد دلار از درآمد نفتی امسال به خزانه، با نادرست خواندن این گزارش اذعان کرد: دولت تا‌کنون 3 میلیارد دلار کمتر از سقف مصوب در قانون بودجه امسال از درآمدهای نفتی استفاده کرده است. به گزارش همشهری در روزهای اخیر برخی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به گزارش دیوان محاسبات مجلس از واریز نشدن بیش از 11 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به خزانه کشور خبر داده بودند.


اظهار نظر روز گذشته وزیر اقتصاد، نشان می‌دهد که دولت با این استدلال که هنوز سهم دولت از درآمدهای نفتی محقق نشده است، از واریز درآمد نفتی مازاد بر 65 دلار مصوب قانون بودجه، خودداری کرده و مصمم است که پس از تحقق درآمد دولت، مازاد احتمالی ناشی از فروش نفت خام را به خزانه واریز کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیدشمس‌الدین حسینی گفت: در قانون بودجه امسال آمده است که دولت می‌تواند بالغ بر 43 هزارمیلیارد تومان از محل صدور نفت و میعانات آن، در راستای تامین منابع عمومی ‌استفاده کند.

به گفته او براساس قانون بودجه امسال، دولت باید درآمد نفتی ناشی از افزایش قیمت هر بشکه نفت به بالای 65 دلار را پس از کسر سهم صندوق توسعه ملی به حساب ذخیره ارزی واریز کند. حسینی در مورد واریز درآمد به حساب ذخیره ارزی اظهار داشت: آیا دولت از روز اول بایستی قیمت هر بشکه نفتی که صادر می‌کند محاسبه کند و اگر بالای 65 دلار شد، بقیه آن را به حساب ذخیره ارزی واریز کند؟


وی افزود: هنوز پرداختی‌های بانک مرکزی به خزانه بابت در آمدهای نفت و پول‌های پرداختی از خزانه از محل در آمدهای نفت به 40 هزار میلیارد تومان هم نرسیده، درحالی‌که طبق قانون بودجه دولت باید تا 43 هزار میلیارد تومان از این محل، درآمد کسب کند. او گفت: اگر ما بالغ بر 43هزار میلیارد تومان خرج می‌کردیم، خلاف قانون عمل کرده بودیم اما دولت در ماه‌های اولیه سال، پول‌های بیشتری را البته در سقف بودجه و در سقف مجاز تخصیص می‌دهد تا کارهای عمرانی صورت بگیرد.

تغییر ساز و کار تأمین بودجه

وزیر اقتصاد به تغییر ساز و کار تامین بودجه در سال‌جاری اشاره و تصریح کرد: در سال‌های گذشته، طبق قانون تمام درآمد نفتی به حساب خزانه واریز می‌شد، سپس بعد در 6 ماه بعدی تا پایان دی ماه تقسیم بودجه انجام می‌شد به‌گونه‌ای که تمام بودجه دولت طی 10‌ماه تامین شود و سپس متناسب با این 6‌ماه، پول به حساب ذخیره ارزی واریز می‌شد. او افزود: امسال بنا بر سیاست‌های کلی و حکم بودجه از روز اول از هر بشکه نفت فروخته شده 20درصد آن را به حساب صندوق توسعه ملی واریز کردیم.

تذکر به دولتی‌ها درباره عیدی کارکنان

وزیر اقتصاد در مورد عملکرد دستگاه‌ها در زمینه پرداخت عیدی گفت: بسیاری از دستگاه‌ها، عیدی کارکنان خود را پرداخت کرده‌اند و برخی از دستگاه‌ها در کارهای اجرایی مقداری کندی به خرج داده‌اند که خواستم به ذی‌حساب‌ها تذکر بدهند تا تحرک بیشتری در این زمینه داشته باشند.

 

کد خبر 128500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز