دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولید معلم وزیر خارجه سوریه در سفری به تهران با وزیر امور خارجه، رئیس جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی و دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران دیدار و مذاکره کرد.

ولید معلم

ولید معلم پس از ورود به تهران ابتدا با علی اکبر صالحی دیدار کرد و پس از مذاکره با وی در یک گفتگوی مطبوعاتی مشترک شرکت کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، در این کنفرانس، ولید معلم با تاکید بر اینکه ارتش در کنار مردم سوریه با تروریستها مبارزه خواهد کرد به موضوع انفجار ساختمان مرکزی سازمان اطلاعات این کشور اشاره و آن را با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در ایران مقایسه کرد.

وی مرز ترکیه را مهمترین بخش برای ورود تروریستها به سوریه اعلام کرد و در خصوص اینکه تروریست‌ها اغلب از چه کشورهایی هستند یادآور شد: تروریست‌هایی که اتباع دیگر کشور‌ها بودند و هم اکنون دستگیر شده‌اند اغلب از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شده‌اند ضمن اینکه در میان آن‌ها گروه‌هایی از لیبی، تونس، مصر و همچنین گروهی نیز از عراق هستند و تعدادی از دستگیر شدگان جزو تشکیلات القاعده می‌باشند.

وی افزود: علاوه براین عده‌ای با عنوان خبرنگار وارد کشور می‌شوند که بعد‌ها متوجه می‌شویم آن‌ها خبرنگار نبوده و اهداف تروریستی خود را در سوریه دنبال می‌کنند.

ولید معلم بار دیگر آمادگی کشورش را برای اجرای طرح صلح کوفی عنان اعلام کرد.

رژیم صهیونیستی در راس توطئه علیه سوریه‌ است

علی اکبر صالحی هم در نشست مطبوعاتی مشترک با ولید معلم وزیرامور‌خارجه سوریه، درباره مذاکراتش با وی گفت: این مذاکرات در ارتباط با مسائل دو جانبه و همچنین حوادث منطقه بحث‌های تفصیلی انجام شد، ضمن اینکه به موضوع این کشور و توطئه‌ای که علیه دولت سوریه انجام گرفته است پرداخته شد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با تاکید براینکه توطئه‌ها علیه سوریه نشات گرفته از مواضع رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: قبول داریم که ممکن است قیام‌هایی نیز توسط عده‌ای از مردم سوریه برای ایجاد تغییراتی در این کشور صورت گرفته باشد، امارئیس‌جمهور و دولت محترم سوریه نسبت به خواسته‌های مشروع مردم پاسخ داده و با تدوین قانون اساسی جدید از برگزاری انتخابات مجلس اعلام آمادگی کرده است. البته ممکن است برخی در این میان عنوان کنند که این اقدامات در شرایط عادی انجام نشده اما باید به رئیس جمهور سوریه برای عملیاتی کردن وعده‌های خود فرصت داد.

صالحی با تاکید براینکه بحران سوریه جدال میان حق و باطل است، گفت: در این جدال یقینا حق پیروز خواهد بود، چرا که‌‌ همان طور که شاهد بودیم اوایل رسانه‌های غربی افکار عمومی را در جهت خواسته‌های خود شکل می‌دادند، اما در طول زمان و روز به روز مشخص می‌شود که چه توطئه بزرگی در کار است، بنابراین امیدواریم این بیداری به حل بحران سوریه کمک کند.

دیدار وزیر امور خارجه سوریه با احمدی نژاد

ولید معلم  با محمود احمدی نژآد هم دیدار کرد. احمدی نژاد در این دیدار با بیان اینکه امروز همه ملت‌ها خواهان عدالت و احترام و آزادی هستند، گفت: این حق همه ملت‌ها و بسیار محترم است و باید از طریق مناسب تامین شود..

وی ادامه داد: بدون تردید نیروهای ناتو و دولت‌هایی که خودشان نشانی از احترام به آزادی و عدالت ندارند نمی‌توانند آن را به ملت‌ها هدیه کنند. آنها در منطقه به دنبال نجات رژیم صهیونیستی و تحکیم سلطه خود هستند.

وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های رییس‌جمهور و ملت سوریه به رهبری، دولت و ملت ایران، گزارشی از شرایط کشورش ارائه کرد.

دولت و ملت ایران در همه شرایط در کنار دولت و ملت سوریه ایستاده و خواهد ایستاد

علی لاریجانی رئیس مجلس هم در دیدار وزیر خارجه سوریه و هیئت همراه با ایشان، با تاکید بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت سوریه در قبال توطئه‌های خارجی و هجوم عناصر تروریست از خارج مرزهای سوریه به این کشور گفت: یک توطئه بزرگ بین‌المللی و منطقه‌ای علیه سوریه سازمان یافته است زیرا آنها از مواضع مترقی دولت و ملت سوریه علیه رژیم صهیونیستی ناراحت هستند.

وی در ادامه با بیان این که چشم‌انداز اوضاع به نفع ملت و دولت سوریه است، خاطرنشان کرد: دولت و ملت ایران مانند گذشته در همه شرایط در کنار دولت و ملت سوریه ایستاده و خواهد ایستاد.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به توافقات و موافقت‌ نامه‌های امضاء شده بیان دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و تجاری گفت: مجلس شورای اسلامی ایران از اجرای کامل و سریع این توافقات حمایت و پشتیبانی می‌کند.

ولید معلم وزیر امورخارجه سوریه نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های کشورمان از ملت سوریه
با ارائه گزارشی از روند اوضاع در سوریه گفت: بعد از شکست عناصر تروریست در دمشق آنها به شهر حلب حمله کرده‌اند اما نیروهای سوریه در آینده نزدیک این تروریست‌ها را از این شهر خارج خواهند کرد.

کد خبر 179248
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز