دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: در اوایل دهه80 وقتی وزارت اطلاعات اعلام کرد که مخالف اکران فیلم «به‌رنگ ارغوان» است، با توجه به اینکه وزارت ارشاد پروانه نمایش این ساخته حاتمی‌کیا را صادر کرده و مشکلی با اکران آن نداشت و تنها نظر کارشناسان وزارت اطلاعات مانع نمایش عمومی این فیلم شده بود، هزینه فیلم به تهیه‌کننده پرداخت شد.

سینما - فیلم ارغوان

در واقع دولت فیلمی که اکرانش را صلاح نمی‌دید خریداری کرد تا اینکه سال‌ها گذشت و نوبت به دولت دهم رسید تا مشکل به‌رنگ ارغوان حل شود و سرانجام رنگ پرده را به خود ببیند؛ روزهایی که تازه جواد شمقدری به ساختمان میدان بهارستان رفته بود و با اعتماد به نفس و اطمینان خاطر از رفع توقیف فیلم‌ها سخن می‌گفت. هنوز یک هفته از حضور شمقدری در معاونت سینمایی نگذشته بود که اکران به رنگ ارغوان بلامانع اعلام شد. فیلم پروانه گرفت، به جشنواره فجر آمد، سیمرغ‌ها را درو کرد و اکران عمومی شد.

حاتمی‌کیا هم در مراسم افتتاحیه بیست‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر از شمقدری به‌عنوان برادر عزیز خود یاد کرد. یک سال بعد اما او با «گزارش یک جشن» به جشنواره آمد و این بار با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد. فیلم حاتمی‌کیا برنده جایزه نشد و سیمرغ‌های جشنواره میان «جرم» کیمیایی و «جدایی نادر از سیمین» فرهادی تقسیم شد و کمی بعد از جشنواره‌ زمزمه‌هایی مبنی بر اکران‌نشدن فیلم به راه افتاد. خبر توقیف گزارش یک جشن بارها از سوی مدیران سینمایی تکذیب شد ولی دو سال ماندن پشت خط اکران نشان می‌دهد که توقیف فیلم حاتمی‌کیا نه یک شایعه بی‌اساس که خبری قرین به واقعیت است. در روزهایی که حاتمی‌کیا مشغول کارگردانی فیلم تازه‌اش «چ‌ » است، سازمان سینمایی کشور گزارش یک جشن را خریداری کرد. ظاهرا خرید فیلم‌های توقیفی سیاست تازه دولت است و پیش از این نیز محسن علی‌اکبری با اشاره به اکران‌نشدن فیلم «تلفن همراه رئیس‌جمهور» از خریده‌شدن آن توسط دولت خبر داده بود. باید دید سیاست خرید فیلم‌های توقیفی از سوی سازمان سینمایی کشور با چه واکنش‌هایی مواجه خواهد شد.

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر ارشاد در گفت‌وگویی با ایسنا، با اعلام این خبر توضیح داد: به‌دلیل اینکه آقای پیرهادی، تهیه‌کننده فیلم از بخش خصوصی با به نمایش در نیامدن آن، زیان زیادی را متحمل شده بود و همچنین به‌دلیل اینکه می‌خواستیم آقای حاتمی‌کیا با خیال راحت به‌سراغ ساخت فیلم سینمایی شهید چمران برود، سازمان سینمایی حقوق مالکیت گزارش یک جشن را خریداری کرده است. وی در عین حال خاطرنشان کرد: اکنون سازمان سینمایی مالک تمامی حقوق فیلم است اما در عین حال توافق شده که فیلم با انجام اصلاحاتی که اداره نظارت و ارزشیابی اعلام کرده، در زمان مقتضی روی پرده برود. در روزهای گذشته محسن علی‌اکبری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی تلفن همراه رئیس‌جمهور هم اعلام کرده بود که حقوق مالکیت این فیلم توسط دولت در حال خریداری است.

کد خبر 179237

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز