مجموع نظرات: ۰
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۶
۰ نفر

افسانه قانع: این شب‌ها بوستان آب و آتش حال و هوای دیگری دارد؛ حال و هوایی از جنس رمضان.

ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان

آنطور که مسئولان این بوستان می‌گویند، برگزاری برنامه «برآستان جانان» در ایام‌ماه مبارک رمضان باعث حضور بیشتر مردم طی ساعات بعد از افطار در تنفسگاه مرکز تهران و تپه‌های عباس‌آباد شده است. هر شب بوستان آب و آتش یا همان بوستان حضرت ابراهیم(ع) میزبان شهروندانی است که بعد از افطار تا سحر از امکانات رفاهی و تفریحی واقع در این بوستان و همچنین ویژه‌برنامه برآستان جانان و غرفه‌هایی که توسط معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه سه و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برپا شده،بهره‌می‌برند.

وارد بوستان که می‌شویم خانواده‌های زیادی حضور دارند. صدای موسیقی سنتی در فضای بوستان طنین‌انداز شده است. نوازندگان موسیقی محلی دورتا دور محل برگزاری برنامه «برآستان جانان» ‌حرکت می‌کنند تا اطلاع دهند که این برنامه تا دقایقی دیگر شروع می‌شود. بسیاری از خانواده‌های به محل برگزاری مراسم می‌روند و برخی دیگر نیز در گوشه و کنار بوستان روی زیراندازهایی که با خود آورده‌اند به‌وسیله تلویزیون‌هایی که در قسمت‌های مختلف پارک قرار دارد، این برنامه را دنبال می‌کنند. اینجا بساط افطار و شام نیز برقرار است و برخی از خانواده‌ها با وسایل آشپزی‌ای که به همراه آورده‌اند مشغول درست کردن غذاهای ساده برای شام هستند. صدای سرود جمهوری اسلامی ایران که در فضای پارک طنین‌انداز می‌شود تمامی شهروندانی که در این مکان حضور دارند به احترام سرود، می‌ایستند و حتی بچه‌هایی که در وسط این بوستان مشغول آب بازی هستند تا پایان سرود سکوت می‌کنند.

در محدوده« سکوی نمایش» و اجرای برنامه برآستان جانان‌ تمامی صندلی‌ها پر می‌شود و عده‌ای از شهروندانی که تازه به این محل رسیده‌اند به‌صورت ایستاده این برنامه را دنبال می‌کنند. ظفرنژاد، معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه سه درخصوص برگزاری برنامه برآستان جانان آن‌هم در بوستان آب و آتش می‌گوید: «سومین سالی است که ویژه‌برنامه برآستان جانان با هدف ایجاد سرگرمی مردم در تمامی بوستان‌های تهران برگزار می‌شود اما امسال برای نخستین بار بوستان آب و آتش که یکی از بوستان‌های مطرح و شاخص در تهران و اراضی عباس آباد است، میزبان شهروندان در‌ماه مبارک رمضان آن هم با ویژه‌برنامه برآستان جانان است. اکنون تپه‌های عباس‌آباد که به‌عنوان ریه و تنفسگاه مرکز تهران شناخته می‌شود، تبدیل به قطب فرهنگی پایتخت نیز شده است و استقبال تهرانی‌ها از این قطب فرهنگی نیز حکایت از آن دارد که نیازهای شهروندان دیگر از ارائه خدمات شهری به سمت برطرف کردن نیازهای فرهنگی تغییر یافته است؛ مسئله‌ای که مدیریت شهر تهران برای تحقق آن در طول این سال‌ها رویکرد شهرداری را از یک نهاد خدماتی به یک نهاد اجتماعی تغییر داد.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه سه معتقد است که با توجه به اینکه‌ماه مبارک رمضان در فصل تابستان واقع شده به‌دلیل اینکه اوقات فراغت شهروندان در این فصل بیشتر است، در نتیجه میزان استقبال مردم از برنامه برآستان جانان ‌نیز در این شب‌ها بیشتر خواهد بود. ظفرنژاد تأکید می‌کند: «برنامه برآستان جانان ‌فی‌نفسه یک برنامه مذهبی و فرهنگی است اما نیاز مردم به ارائه برنامه‌هایی با رویکرد مذهبی و فرهنگی که بتوانند اوقات فراغت خود را با آن پر کنند باعث شده است که هر سال میزان استقبال شهروندان از آن نیز بیشتر شود». با وجود آنکه در دو سال گذشته ویژه برنامه‌های ‌ماه مبارک رمضان در منطقه سه در بوستان ملت برگزار می‌شد و مورد استقبال شهروندان نیز قرار داشت اما حتی تغییر محل برگزاری این برنامه به بوستان آب و آتش نیز نشان داد که میزان استقبال مردم از برنامه‌های مدیریت شهری در‌ماه مبارک رمضان هیچ تغییری نکرده است. ظفرنژاد درخصوص انتخاب بوستان آب و آتش به‌عنوان محل برگزاری برنامه برآستان جانان اینگونه توضیح می‌دهد:«بوستان آب و آتش به‌دلیل فضای خاص و ‌نوع معماری‌ای که دارد و درواقع بر مبنای المان‌های مذهبی و دینی ساخته شده است، ‌این امکان را به ما می‌‌داد تا این برنامه را که رویکرد دینی و مذهبی دارد، بهتر برگزار کنیم». او با اشاره به اینکه مدیرعامل شرکت نوسازی عباس‌آباد در اجرای این برنامه همکاری‌های لازم را انجام داده‌است به این مسئله اشاره می‌کند: «با هماهنگی‌هایی که با معاون فرهنگی و اجتماعی اراضی عباس‌آباد انجام شد تمام امکانات این بوستان برای بهتر برگزارشدن برنامه‌های‌ ماه مهمانی خدا در اختیار شهروندان قرار گرفت. با وجود اینکه پنج روز از زمان اجرای این برنامه می‌گذرد اما ما شاهد افزایش استقبال شهروندان از این بوستان و این برنامه هستیم».

برنامه‌های‌ماه مبارک رمضان که در بوستان آب و آتش برگزار می‌شود دو رویکرد اصلی دارد؛ نخست غرفه‌هایی است که به مناسبت این‌ماه در این بوستان دایر است. بیشتر این غرفه‌ها که مذهبی و دینی هستند، برای آشنایی بیشتر کودکان و نوجوانان با مفهوم‌ماه رمضان طراحی شده است. رویکرد دیگر این برنامه‌ها، اجرای برنامه زنده با حضور شهروندان است. ظفرنژاد در این‌باره نیز می‌گوید:«تلاش کرده‌ایم که بیشتر توجه ما در این برنامه در بخش میدانی و سکوی نمایش، به ادبیات غنی دینی و تاریخی کشور باشد.» آنطور که معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه سه توضیح می‌دهد قربان ولیئی، در قسمت مناجات خوانی، سرکار خانم الهی قمشه‌ای در بخش تفسیرقرآن و دکتر مهدوی به‌عنوان مفسر مثنوی از مهمانان ثابت برنامه برآستان جانان در بوستان حضرت‌ابراهیم(ع) هستند.

ظفرنژاد تأکید می‌کند که ویژه‌برنامه‌ای که به مناسبت‌‌ماه مبارک رمضان در بوستان آب و آتش و در تپه‌های عباس آباد تدارک دیده شده با سایر برنامه‌هایی که در بوستان‌های تهران برگزار می‌شود، تفاوت اساسی دارد. او می‌گوید: «بخش سکوی نمایش این برنامه دارای بخش‌های جنبی‌ای مانند مسابقه، ‌اجرای کاریکاتور و برنامه آشپزی نیز هست».

در حال حاضر محل برگزاری جشن‌ماه مبارک رمضان در بوستان آب و آتش ظرفیت پذیرایی از 400 نفررا دارد اما قرار است که در شب‌های آینده که میزان استقبال شهروندان نیز بیشتر خواهد شد این ظرفیت به 1500نفر افزایش پیدا کند. با مسئولان بوستان که صحبت می‌کنیم به نکته جالبی اشاره می‌کنند. نوروزی یکی از مسئولان شرکت نوسازی عباس‌آباد می‌گوید:«برنامه برآستان جانان معمولا تا ساعت 1/30 ادامه دارد اما گاهی اوقات شاهد این هستیم که خانواده‌هایی که به این بوستان آمده‌اند تا سحر از امکانات تفریحی و رفاهی این بوستان استفاده می‌کنند. آنها حتی سحری خود را درون پارک می‌خورند و بعد به خانه‌هایشان می‌روند».

کد خبر 179012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز