جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که شماری از مخالفان سوری خارج از کشور آمادگی خود را برای گفت‌وگو در داخل اعلام کرده‌اند، ترکیه مقام‌های دمشق را به سپردن برخی از شهرها به شورشیان کرد متهم کرد.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، نخست‌وزیر ترکیه دو روز پیش سوریه را متهم کرد که پنج استان را به‌دست حزب کارگران کردستان سپرده است تا به ترکیه ضربه بزنند. رجب طیب اردوغان به‌صورت تلویحی تهدید کرد که نیروهای نظامی ترکیه از مرزهای سوریه عبور خواهند کرد تا منطقه‌ای امن در شمال این کشور ایجاد کنند یا پ‌ک‌ک را هدف قرار دهند. اظهارات اردوغان در حالی بیان می‌شود که سوریه پیش از این یک هواپیمای ترکیه را که به فضای این کشور تجاوز کرده بود سرنگون و یک جنگنده دیگر ترکیه را هم با شلیک موشک مجبور به فرار کرد.

این اقدام سوریه در آن زمان به رغم تهدیدات روزهای اول بدون پاسخ ماند اما طی روزهای گذشته هم با کشته شدن 30 نظامی ترک توسط شورشیان کرد در نزدیکی مرزهای عراق و سرنگونی یک بالگرد جنگی این کشور بار دیگر تنش‌ها بین ترکیه و سوریه افزایش یافته است. اردوغان در گفت‌وگو با شبکه 24ترکیه افزود: اقدام دمشق در مستقر کردن شورشیان کرد در نزدیکی مرزهای ترکیه اقدامی علیه آنکارا تلقی می‌شود و بی‌تردید بدان واکنش نشان خواهیم داد.

احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم تأکید کرد که آنکارا اجازه نخواهد داد گروه‌های تروریستی نظیر حزب کارگران کردستان یا القاعده در مرزهایش مستقر شوند. این درحالی است که به گزارش خبرگزاری‌ها، مناف طلاس - از نظامیان فراری سوریه- روز گذشته با وزیر خارجه ترکیه دیدار کرده است. به گزارش شبکه خبری اسکای‌تی‌وی، مناف طلاس که به‌صورت محرمانه از عربستان وارد آنکارا شده است، با داوود اوغلو در ساختمان وزارت خارجه دیدار کرد.

اما در تحولی قابل توجه، شماری از مخالفان سرشناس سوری، در بیانیه‌ای موسوم به ندای رم از آمادگی خود برای برگزاری گفت‌وگو در داخل سوریه خبر دادند.به نوشته روزنامه سوری السفیر، این مخالفان که در میان آنها هیثم مناع، میشل کیلو و فایز ساره هم دیده می‌شوند، با اشاره به اینکه پیش از این و اکنون به‌منظور آزادی، دمکراسی، حقوق‌بشر و ساختن سوریه‌ای دمکراتیک و ایمن برای همگان کوشیده و می‌کوشند، انتخاب سلاح به‌عنوان یک گزینه را رد کرده و اعلام کردند آماده‌اند در داخل سوریه گفت‌وگوهایی را انجام دهند.

این مخالفان با تأکید بر اینکه هنوز زمان برای نجات کشور وجود دارد، گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد و تمامی افراد حامل سلاح را به مشارکت در فرایند سیاسی فراخواندند. این در حالی است که درگیری‌ها در شهر حلب میان ارتش و مخالفان مسلح همچنان ادامه دارد.

یک مقام امنیتی سوریه دیروز گفت که 1500نفر از پیکارجویان مسلح که خارجی هستند وارد این شهر شده‌اند تا به دوهزار نفر از همتایان آنها در این شهر کمک کنند. در همین حال، رئیس‌جمهور سوریه دو روز پیش قانون تشکیل دادگاه جنایات تروریستی را صادر کرد. به گزارش خبرگزاری سوریه، براساس این قانون، درصورت تشخیص، واحدهای وابسته به این دادگاه هم تشکیل می‌گردد.

این درحالی است که عربستان که از ابتدای ایجاد درگیری‌های سوریه پشتیبان اصلی تروریست‌ها در این کشور بوده است این بار به‌عنوان رئیس دوره‌ای مجموعه عربی در سازمان ملل پیش نویس قطعنامه‌ای را درباره اوضاع امنیتی در سوریه، نقض حقوق بشر، مسئله انتقال سیاسی و منع دولت دمشق از خودداری از استفاده از سلاح‌های شیمیایی به این نهاد بین‌المللی ارائه داده است.

عربستان در این پیش نویس که چین و روسیه طی روزهای گذشته در شورای امنیت به آن اعتراض کرده‌اند خواستار محکوم کردن دولت سوریه شده و دبیرکل سازمان ملل را به اتخاذ تمامی اقدامات لازم به‌منظور انجام تحقیقات درباره مرتکبان خونریزی‌ها در سوریه فراخوانده است.

کد خبر 178960
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز