ششم جولای سال2005 بود که لندن در رقابتی فشرده با پاریس توانست میزبانی المپیک 2012 را به‌دست آورد.

المپیک 2012 لندن

مسکو، نیویورک و مادرید در مراحل قبلی رای‌گیری کنار رفته بودند و در مرحله پایانی، لندن توانست با 54 رای در برابر 50 رای فرانسوی‌ها، میزبانی سی‌امین دوره المپیک تابستانی را به‌دست‌آورد. این جشنواره ورزشی که جمعه افتتاح می‌شود، سومین میزبانی لندن در المپیک پس از سال‌های1908و 1948 است و پایتخت انگلیس را از این نظر رکورددار می‌کند.

پیش‌بینی می‌شد لندن با توجه به چنین سابقه‌ای بتواند میزبان ایده‌آلی برای المپیک2012 باشد. با وجود این در آستانه مراسم افتتاحیه، لندن با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند. روزنامه فرانسوی لوموند گزارشی درباره این مشکلات پیش‌بینی‌نشده و پروژه‌های ناتمام منتشر کرده است.

ورود ورزشکاران

هزاران نفر از اعضای خانواده المپیک شامل ورزشکاران، همراهان و خبرنگاران از دو هفته مانده به روز افتتاحیه به‌تدریج وارد لندن شده‌اند. در این میان واکنش‌ها نسبت به ورود و شرایط میزبانی ضد‌و نقیض بود. مثلا اعضای تیم والیبال ساحلی هلند با گفتن اینکه «از لحظه‌ای که از هواپیما پیاده شدیم، افرادی آماده بودند که به ما کمک کنند» از شرایط میزبانی تمجید کردند و در عوض اتوبوسی که باید کرون کلمنت، قهرمان دوی 400متر با مانع آمریکایی را به دهکده برساند گم شد تا او ورود پردردسری را تجربه کند؛ «ما چهار ساعت گم شده بودیم. برای اینکه احساس اولیه خوبی از ورود به لندن در ذهنم ثبت شود، این اتفاق جالبی نبود».

کارهای ناتمام

در سایت‌های المپیک که در گوشه و کنار شهر پخش شده، کارگران و تکنیسین‌های زیادی مجبور به اضافه‌کاری شدند تا این پروژه‌ها سر موعد تمام شوند. یکی از آنها می‌گوید: «برخی از سایت‌ها تمام شده، ولی برخی دیگر هنوز نسبتا خیلی کار دارند و جزئیات زیادی از آنها باقی مانده است». برخی جاها باید رنگ شود، تریبون‌هایی که باید سوار شوند و کفپوشی که باید روی رینگ بوکس قرار بگیرد. همچنین مطبوعات تکنیسین‌ها را تحت فشار گذاشته‌اند تا مراکز مطبوعاتی هرچه زودتر با تکمیل شبکه کابل‌ها کاملا آماده شوند و انتقال اخبار در 17روزی که مسابقات برگزار می‌شود بدون مشکل انجام شود.

مراسم افتتاحیه فشرده

مسئولان کمیته برگزاری اعلام کرده‌اند که مراسم افتتاحیه بازی‌ها که کارگردانی آن به‌عهده دنی‌بویل، کارگردان انگلیسی است، به‌صورت فشرده‌تر برگزار می‌شود تا تماشاگران بتوانند برای برگشتن به خانه سر وقت به اتوبوس یا مترو برسند. سخنگوی این کمیته گفت: «مجبور شدیم تصمیم دشواری برای حذف بخشی از نمایش که شامل آکروبات روی دوچرخه بود را بگیریم». در این مراسم که حدود ساعت20 (به وقت لندن) شروع و بین نیمه شب و 00:30 تمام می‌شود، چمن ورزشگاه المپیک به مناظر طبیعی انگلیس شامل رودخانه، دشت و گاو و گوسفند تبدیل می‌شود. از این مراسم 80هزار نفر از نزدیک دیدن خواهند کرد.

بحران شرکت G4S

G4S، مهم‌ترین شرکت محافظت خصوصی در جهان بابت اینکه نتوانسته محافظان کافی برای بازی‌های المپیک پیدا کند، با بحران بزرگی روبه‌رو شده است و دولت انگلیس مجبور شده 3500سرباز اضافه را برای این کار درنظر بگیرد. براساس قراردادی به رقم بیش از 360میلیون یورو، این شرکت تعهد داده بود 10400محافظ را برای المپیک تأمین کند. نیک بوکلس، مدیرکل شرکت G4S بابت این اتفاق مجبور به عذرخواهی شد و اعتراف کرد که تأمین مأمور برای المپیک را دست‌کم گرفته است و از این بابت ابراز تأسف کرد.

نگرانی بابت آب و هوا

«دیگر کافی است» عنوان مطلبی بود که روزنامه تایمز به‌شوخی درباره وضعیت آب و هوای لندن نوشته و خواستار تغییر شرایط جوی شده بود. پس از سه‌ماه باران شدید و سیل، سازمان هواشناسی انگلیس پیش‌بینی کرده که در آستانه المپیک وضعیت هوا به سوی آب و هوای بریتانیایی (آفتاب و باران متناوب) پیش رود؛ خبری که خیال ورزشکاران و برگزارکنندگان را راحت‌تر می‌کند.

اعتصاب مأموران گمرک

ماموران گمرک بریتانیا یک روز پیش از مراسم افتتاحیه اعتصاب می‌کنند و این موضوع نگرانی زیادی را درباره معطلی احتمالی هزاران مسافر در فرودگاه‌ها به‌وجود آورده است. دلیل اعتصاب این مأموران که برای روزهای المپیک دعوت به اضافه‌کاری شده‌اند، این است که قرار است با کاهش تعداد پرسنل و حقوق روبه‌رو شوند. کامرون در واکنش به این اعتصاب گفت: «فکر نمی‌کنم که این اعتصاب کار درستی باشد».

کد خبر 178787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز