همشهری آنلاین: سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در مورد احتمال دیدار با دیپلمات های اسیر ایران در عراق ابراز خوش‌بینی کرد.

محمد حسین کاظمی قمی گفت: آن طور که از صحبت‌های وزیر خارجه عراق استنباط می‌شود می‌توان آینده نزدیکی را برای آزادی دیپلمات‌ها پیش‌بینی کرد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بحث‌ها وا ظهارات صورت گرفته در مورد دیپلمات‌های بازداشت شده کشورمان در عراق در اجلاس بغداد و نیز آخرین وضعیت این دیپلمات‌ها خاطرنشان کرد:‌ آنچه که از سوی مقامات عراقی در مورد دیپلمات‌ها اعلام می‌شود شرایط نسبت به گذشته خوش‌بینانه‌تر است. اظهارات عراقی‌ها توام با یک خوش‌بینی است و این که آمریکایی‌ها به آن‌ها گفته‌اند در مرحله‌ی پایانی تحقیق هستیم و آن طور که اظهارات وزیر خارجه استبناط می‌شد، آینده نزدیکی را برای آزادی پیش‌بینی می‌کردند.

وی افزود: در نتیجه امیدوار هستیم با توجه به این که از ابتدا مقامات عراقی تاکید داشتند که این افراد فعالیت دیپلماتیک داشته‌اند و دیپلمات بودند و هیچ چیز دیگری نبوده و آمریکایی‌ها براساس سیاست‌های غلط خودشان این کار کرده‌اند فکر می‌کنم آزادی آن‌ها به زودی میسر شود.

کاظمی قمی در خصوص وضعیت جلال مشرفی، دیپلمات بازداشت شده در بغداد نیز تصریح کرد:‌ موضوع دیپلماتی که در بغداد دستگیر شده در آخرین گفت و گوهایی که با مقامات عراقی داشته‌ایم گفتند که طی چند روز آینده آخرین وضعیت را به شما خواهیم گفت و ما نیز منتظریم.

وی با اشاره به بازدید نمایندگان صلیب سرخ و هلال احمر از دیپلمات‌های ایرانی و تماس یکی از آن‌ها با خانواده‌اش در ایران اظهار داشت: نمایندگان صلیب سرخ و هلال احمر از آن‌ها بازدید کرده‌اند و حالشان خوب است و یکی از آن ها با خانواده‌اش تماس گرفته است .

وی ادامه داد: من نیز تقاضا داده‌ام که بروم از آن‌ها بازدید کنم. دو روز قبل نماینده سازمان ملل با من راجع به همین موضوع صحبت کرد و نسبت به موضوع اظهار خشنودی داشت و گفت که در تلاشیم فرصتی فراهم کنیم که بازدیدی داشته باشیم که امیدوارم اول با هم دیدار داشته باشیم بعد با دیپلمات‌هایمان.

  پنج دیپلمات ایرانی روز پنجشنبه 21 دی ماه با حمله نیرو‌های آمریکایی به کنسولگری ایران در استان اربیل در کرستان عراق ربوده شدند.

در بهمن ماه نیز یک دیپلمات دیگر ایرانی در بغداد به دست نیرو‌‌های آمریکایی بازداشت شد.

کد خبر 17844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز