گروه اقتصادی - محمد رضایی: با نزدیک‌شدن به پایان فصل نقل و انتقالات، سرانجام قرار شد طرح اخذ مالیات از مالکان خانه‌های خالی طی روزهای آینده در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گیرد.

از دولت هم خبر می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی پیشنهادهای خود را به‌منظور تصویب قانونی کارآمد در این زمینه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کرده است. به گزارش همشهری این طرح در سال گذشته هم با اوج گرفتن قیمت‌ها در بازار مسکن به‌صورت جدی مطرح شد اما در نهایت امکان تصویب پیدا نکرد.

در سال‌جاری نیز علاوه بر مخالفت‌هایی از سوی سازمان امور مالیاتی و برخی نمایندگان مجلس با این طرح، بررسی آن با کندی مواجه شده و به‌نظر می‌رسد که بازار اجاره بها در فصل نقل و انتقالات امسال هم روی چنین قانونی را به‌خود نبیند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: این طرح هم‌اکنون مراحل پایانی خود را در مرکز پژوهش‌ها طی می‌کند و پس از اتمام بررسی‌ها به کمیسیون ارجاع خواهد شد.

تشویق و تنبیه با ابزار مالیاتی

به گفته ارسلان فتحی‌پور براساس این طرح صاحبان خانه‌های خالی درصورت اجاره دادن واحدهای خود از مالیات بر اجاره معاف می‌شوند. او تصریح کرد: در عین حال اگر افراد اقدام به احتکار مسکن کرده و از اجاره دادن آن خودداری کنند مالیات‌های سنگینی برای آنها وضع خواهد شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: جزئیات مصوبه مالیات بر خانه‌های خالی ، در حقیقت 200 هزار تومان به ازای هر 50 متر خواهد بود و پس از تصویب در مجلس در هفته پیش رو به دولت ابلاغ و مسئولان امور مالیاتی موظف به اجرای آن هستند.

فتحی‌پور خاطرنشان کرد: این طرح علاوه بر اینکه منجر به عرضه بیشتر در بازار مسکن می‌شود، رونق ساخت‌وساز را بیشتر خواهد کرد. به گفته او در این طرح نحوه دریافت مالیات و محل مصرف مبالغ اخذ شده به درستی پیش‌بینی می‌شود تا در نظام مالیاتی کشور و بودجه دولت خللی ایجاد نشود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مخالفت مجالس گذشته با این موضوع، تصریح کرد: در حال حاضر اوضاع بازار مسکن به‌گونه‌ای شده است که نیاز جدی به تصویب چنین قانونی احساس می‌شود.

جلوگیری از گرانی بی‌ضابطه مسکن

یکی دیگر از اعضای کمیسیون اقتصادی هم با تأکید بر بررسی این طرح در روزهای آینده، تأکید کرد: هرچند این طرح تأثیر زیادی بر بازار مسکن ندارد اما می‌تواند مانع از گرانی‌های بیش از حد در این بازار شود. سعید اربابی خاطرنشان کرد: در این زمینه علاوه بر یک قانون مناسب و کارآمد و نظارت بر اجرای قانون نیاز به اجرای دقیق توسط دولت است تا تأثیرات طرح به درستی نمایان شود.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: البته اجرای این قانون با موانعی مواجه است اعم از شناسایی، کنترل و دریافت مالیات از خانه‌های خالی. همچنین ممکن است بسیاری از افراد نسبت به اعلام مالکیت بر خانه‌های خالی خودداری کرده و یا قراردادهای پشت پرده رونق بگیرد. اما کمیسیون مصمم به تصویب این طرح به‌صورت کارشناسی بوده و انتقادات را هم به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار خواهد داد.

کد خبر 178093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز