همشهری‌آنلاین: وقوع دو زمین لرزه ۶.۳ و ۶.۴ ریشتری در شمال غرب ایران در روز شنبه ۱۱ آگوست (۲۱ مرداد) بیش از سه هزار و ۳۰۰ کشته و مجروح بر جای گذاشت، توجه بسیاری از مراکز تحقیقاتی دنیا را به خود جلب کرده و محققان سازمان زمین شناسی آمریکا نیز آنها را مورد بررسی قرار داده اند.

eartquake

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مناطق شمال غرب ایران و شمال شرق ترکیه شاهد فعالیت های لرزه‌یی متعدد خفیف و شدید در طول سالیان گذشته بوده و بر اساس داده های سازمان زمین شناسی آمریکا (USGS)، هفت زمین لرزه با بزرگی بیش از شش ریشتر طی 40 سال گذشته در این منطقه روی داده است.

دکتر «گوین هیز» محقق مرکز ملی اطلاعات لرزه نگاری USGS در کلورادو تأکید می کند: شمال غرب ایران از لحاظ فعالیت های لرزه‌یی بسیار فعال است؛ این منطقه و بخش های مرزی شمال شرق ترکیه به دلیل همگرایی صفحات عربستان و اوراسیا در یک فلات بالا قرار گرفته اند.

صفحه عربستان از عربستان سعودی، یمن و عمان آغاز شده و تا شمال روسیه، عراق و جنوب ترکیه ادامه می یابد؛ این صفحه در حال حرکت به سمت شمال و صفحه اوراسیا است که بخش عمده ای از اروپا و آسیا را در بر گرفته است.

در دو زمین لرزه شمال غرب ایران، زمین از دو سمت گسل به صورت افقی به حرکت در آمده و بدلیل بروز در عمق کم (9.9 کیلومتری) در مناطق مختلف به شدت احساس شده است.

«هیز» خاطر نشان می کند: احتمال وقوع زمین لرزه های بیش از هفت ریشتر در این منطقه پیش بینی نمی شود، اما عدم استحکام ساختمان ها در منطقه باعث افزایش خرابی ها در حد یک زلزله شدید شده است.

پیش بینی می شود، پس لرزه‌هایی با بزرگی چهار ریشتر و کمتر طی هفته و ماه‌های آینده در منطقه روی دهد.

کد خبر 181192
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز