گروه اجتماعی-محمدعلی بدری: معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی یک سرممیزی ویژه و مستقل برای محاسبه مالیات رسانه‌ها براساس توافقنامه‌ای با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد.

روزنامه

محمدجعفر محمدزاده که در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در سرای روزنامه‌نگاران سخن می‌گفت و مهر خبر آن را منتشر کرد، در حالی ایجاد سرممیزی ویژه برای دریافت مالیات از مطبوعات را خبر خوشی برای خبرنگاران خواند که مطبوعات براساس قانون از پرداخت هرگونه مالیات معافند. محمد‌زاده با بیان اینکه در این حوزه امروز خبرهای خوشی برای شما خبرنگاران عزیز دارم، تأکید کرد:

یکی از مشکلات حوزه مطبوعات بحث مالیات است، مطبوعات و در واقع همه امور فرهنگی براساس قانون از پرداخت مالیات معاف هستند اما ادارات مالیاتی به شیوه متداول خود برای آنها برگه‌های اخذ مالیات ارسال می‌کنند که این نگرانی‌هایی را برای اهالی مطبوعات به‌وجود آورده بود اما خوشبختانه اخیرا به همت آقای پاک آیین (مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی) با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور توافقنامه‌ای منعقد شد که براساس آن یک سر ممیزی ویژه برای محاسبه مالیات رسانه‌ها ایجاد خواهد شد.

به گفته او براساس این توافقنامه از این پس مدیران رسانه‌ها نیازی به مراجعه به شعب مختلف ادارات امور مالیاتی ندارند و تنها کافی است به سرممیزی مستقل حوزه رسانه و مطبوعات مراجعه و نسبت به انجام امور مربوطه اقدام کنند. پدرام پاک آیین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد که در این مراسم هم حاضر بود، پیش از این گفته بود: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از مطبوعات به ضرر تولید ملی است و در سطوح عالی وزارت ارشاد و دولت در تلاش هستیم تا معافیت‌های قانونی مطبوعات در حوزه مالیات به‌طور کامل اجرا شود.

معاف از هرگونه مالیات

مطبوعات و امور فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند، اما سازمان امور مالیاتی کشور، دریافت‌نکردن مالیات مستقیم از مطبوعات را با دریافت مالیات بر ارزش افزوده جبران می‌کند؛ یعنی مطبوعات در عین حال که از پرداخت مالیات معاف هستند، باید به ازای درآمدی که به‌دست می‌آورند مالیاتی را به دولت پرداخت کنند درحالی‌که مطبوعات از پرداخت مالیات بر قانون مالیات بر ارزش افزوده هم معافند.

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است که مطبوعات باید پنج‌درصد از درآمد خود را که از طریق جذب آگهی کسب کرده‌اند، در پایان هر فصل مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند. این در حالی است که ماده19قانون مطبوعات، تبلیغات و جذب آگهی را بخشی از فعالیت مطبوعاتی می‌داند و از سوی دیگر براساس بند ل ماده139قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین بند پنج از ماده12قانون مالیات بر ارزش افزوده، فعالیت‌های مطبوعاتی را از پرداخت هرگونه مالیات معاف می‌داند.

سازمان امور مالیاتی اما این سه‌ قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را نادیده گرفته و کماکان از مطبوعات مالیات بر ارزش افزوده آگهی‌ها را طلب می‌کند.در واکنش به پیگیری‌های روزنامه همشهری و انتشار مغایرت این مطالبه با متن و روح کلی قانون، سازمان امور مالیاتی کشور پاسخی را فرستاد که در آن استدلالی آمده بود. استدلال سازمان امور مالیاتی از این قرار بود:

مطبوعات و انتشاراتی‌هایی که اقدام به ارائه خدمات درج آگهی تبلیغاتی در جراید خود می‌کنند، برای این بخش از فعالیت خود مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده خواهند بود و بایستی اقدام به انجام تکالیف قانونی خود در این زمینه کنند و مالیات و عوارض ارزش افزوده را در قبال مابازای دریافتی (علاوه بر کارمزد خدمات درج آگهی) از شرکت‌ها یا اشخاصی که درخواست درج آگهی تبلیغاتی در جراید و نشریه‌ها را دارند، وصول و به رسم امانت نزد خود نگهداری و در پایان هر دوره مالیاتی فصلی سه‌ماهه از طریق ارائه اظهارنامه با سازمان امور مالیاتی کشور تسویه حساب کنند.

‌نتیجه دفاع دولتی‌ها از مطبوعات مستقل

استدلال سازمان امور مالیاتی درآن روز واکنش اهالی و مسئولان مطبوعات را برانگیخت. همچنین پدرام پاک آیین مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد در رد این استدلال سازمان امور مالیاتی گفت: در زمان حاضر درآمد اصلی مطبوعات از جذب آگهی است و چنانچه مطبوعات مالیات بر ارزش افزوده را از سفارش‌دهندگان آگهی مطالبه کنند از آنجا که تبلیغات یک کالای ضروری نیست بی‌تردید با کاهش آگهی مواجه می‌شوند و نتیجه آن کاهش فعالیت اقتصادی و افت درآمد مطبوعات است.

پاک‌آیین اگر چه گفته بود که در سطوح عالی وزارت ارشاد و دولت در تلاش هستیم تا معافیت‌های قانونی مطبوعات در حوزه مالیات به‌طور کامل اجرا شود، اما نتیجه تلاش‌های دولتی برای مطبوعات مستقل جز این نشد که دیروز محمدزاده معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توافق پاک‌آیین و سازمان امور مالیاتی برای ایجاد سرممیزی «ویژه» و «مستقل» برای «محاسبه مالیات رسانه‌ها» خبر دهد.

کد خبر 179869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز