گروه اجتماعی - علی‌اصغر ‏محمدی: کدام کشور در دنیا برای ‏ایجاد تحول در آموزش و پرورش، ‏نظام آموزشی را از وسط برش ‏داده است، این جمله پاسخ رئیس ‏کمیسیون آموزش و تحقیقات ‏مجلس به گله یکی از مسئولان ‏آموزش و پرورش به سخنان او در ‏اجلاس روسای مناطق آموزش و ‏پرورش بود.

محمد‌مهدی زاهدی، در دومین روز ‏از اجلاس رؤسای مناطق آموزش و ‏پرورش کشور به برخی بندهای ‏سند تحول بنیادین آموزش و ‏پرورش اشاره کرد و اینکه باید ‏الزامات اجرای سند به نحوه ‏مطلوبی فراهم شود و سپس ‏نسبت به اجرای سند اقدام شود. ‏ رئیس کمیسیون آموزش و ‏تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تدوین و ‏تصویب سند تحول آموزش و ‏پرورش که مورد تأکید بنیانگذار ‏کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم ‏رهبری است 30سال غفلت شده ‏است، گفت:

اگر این کار خوب را ‏بد شروع کنیم و این کار مهم از ‏راه اصلی منحرف شود اثرات بدی ‏می‌گذارد که در این صورت اجرا ‏نشود بهتر است. ‏ نماینده مردم کرمان در خانه ملت ‏با تأکید بر اینکه کمیسیون آموزش ‏و تحقیقات مجلس بر نحوه اجرای ‏سند تحول حساسیت خاصی دارد ‏اظهار کرد: اعضای کمیسیون ‏آموزش و تحقیقات مصمم هستند ‏تا سند به نحوه مطلوبی اجرا شود . ‏

او با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ‏کمیسیون آموزش و تحقیقات ‏مجلس اجرای سند تحول آموزش ‏و پرورش است، گفت: از وزیر ‏آموزش و پرورش و همکاران او ‏می‌خواهیم با تعامل نزدیک با ‏کمیسیون و بررسی دقیق و ‏کارشناسی مسائل دغدغه‌ها را به ‏حداقل برسانند. ‏

زاهدی با اشاره به برخی از ‏اشکالات تصریح کرد: تحول ‏بنیادین، تغییر ساختار نظام ‏آموزشی به 3-3-6 یا 3-3-3-3‏ نیست، ‌اینها یک بخش از سند ‏تحول است و همه آن نیست. ‏همچنین ما در کمیسیون آموزش ‏و تحقیقات مجلس به‌دنبال ‏برقراری تعامل مناسب با آموزش و ‏پرورش هستیم. البته این موضوع ‏به معنی نظارت نکردن بر امور ‏نیست. کمیسیون آموزش و ‏تحقیقات مجلس هر جایی که در ‏بحث آموزش منافع ملی را در ‏خطر ببیند ورود پیدا می‌کند و ‏بعد نظارتی مجلس به قوت خود ‏باقی است. ‏

کجای دنیا اینطور عمل شده ‏است؟

سخنرانی و برخی انتقادات ‏رئیس کمیسیون آموزش مجلس ‏که سعی کرد منظور خود را غیرمستقیم ‏بیان کند مورد انتقاد برخی مسئولان آموزش و پرورش قرار گرفت. در حاشیه ‏این اجلاس و پس از پایان اقامه ‏نماز، ‌رئیس اسبق سازمان مدارس ‏غیردولتی نزد رئیس کمیسیون ‏آموزش آمد و گفت:

من به‌عنوان ‏یک مخاطب به برخی سخنان شما ‏انتقاد دارم. ‏ رئیس کمیسیون آموزش مجلس ‏در اعتراض به رئیس اسبق سازمان ‏مدارس غیردولتی گفت: کدام ‏کشور در دنیا وجود دارد که برای ‏ایجاد تحول، نظام آموزشی را از ‏وسط برش بدهد، کاری نکنید که ‏اینها را بگویم. ‏ زاهدی تصریح کرد: شما می‌دانید ‏که به سمتی حرکت کردید که ‏در آینده مشکل ساز خواهد شد. ‏اگر قرار باشد من درباره تحول ‏بنیادین حرف بزنم، ‌حرف‌های ‏جدی دارم، پس کاری نکنید که ‏حرف بزنم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس ‏با یادآوری اینکه من امروز در این ‏نشست حرفی نزدم این پرسش را ‏مطرح کرد: چه‌کسی گفته ‏تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ‏بخشنامه شود و مدارس روزهای ‏پنجشنبه از مهر‌ماه امسال تعطیل ‏شوند؟ ‏

او با اشاره به جایگاه معلم ‏تصریح کرد: آیا اکنون معلم در ‏کشور جایگاه خودش را دارد. من ‏امروز حرف نزدم بلکه تلنگری ‏زدم و گفتم با برنامه کار کنید و ‏بدون برنامه نمی‌شود کار کرد، ‏آیندگان راجع به ما قضاوت بد ‏می‌کنند. ‏ زاهدی که در دولت نهم وزیر ‏علوم بود افزود: من می‌دانم چه ‏می‌گویم، خودم در آنچه تصویب ‏شده است نقش داشته‌ام و نقشه ‏علمی کشور زیرنظر من انجام ‏شده است.

‏ رئیس کمیسیون آموزش و ‏تحقیقات مجلس در پاسخ به ‏پرسش همشهری درباره روند ‏اجرای سند تحول در آموزش و ‏پرورش گفت: به سند هم ‏اشکالاتی وارد است، ولی انتقاد ‏جدی ما به روند اجرایی سند ‏است که طی دو هفته آینده و ‏برگزاری چند نشست به مسئولان ‏و کارشناسان آموزش و پرورش و ‏صاحب‌نظران این حوزه همه را ‏بیان خواهم کرد. ‏

کد خبر 177994
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز