سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان دارو و غذای آمریکا،‌FDA، دارویی جدید را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز به تایید رساند،‌دارویی که می‌تواند سلاحی قدرتمند و جدید علیه این بیماری مرگبار باشد.

داروی ایدز

قرص‌های "ترووادا" (Truvada) به زودی در آمریکا در دسترس گروه‌هایی از جامعه قرار خواهد گرفت که در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند. با این‌همه 14 هزار دلار هزینه سالانه برای تهیه این دارو برای بسیاری از افراد گران‌قیمت و غیر قابل پرداخت است از این رو احتمال می‌رود افرادی که از بیمه برخوردار نیستند از این دارو استفاده نکنند. همچنین انتظار می‌رود به زودی امکان عرضه این دارو در آفریقا و دیگر کشورهای درحال توسعه جهان به وجود بیاید.

ترووادا درحال حاضر برای درمان بیماری ایدز به‌کار گرفته می‌شود و شرکت گیلید ساینس که تولید کننده دارو است قصد دارد در کشورهای درحال توسعه دارو را با قیمت بسیار پایین‌تری،‌ در حدود سالانه 100 دلار عرضه کند. با این‌حال تصمیم FDA برای تایید این دارو به منظور پیشگیری از ابتلا به ایدز با واکنش تند گروه‌های فعال در زمینه ایدز مواجه شده و این گروه‌ها تصمیم FDA را غیرمسئولانه خواندند زیرا به گفته این گروه‌ها شواهدی که به تازگی به دست آمده‌اند نشان می‌دهند این دارو می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جدی کلیوی شود.

انجمن درمان ایدز یا AHF از جمله گروه‌های مخالف با تصمیم FDA معتقد است این دارو نباید پیش از انجام آزمایش تشخیص ایدز و اطمینان از آلوده بودن فرد به ویروس HIV تجویز شود زیرا در غیر این صورت ویروس نسبت به دارو مقاوم خواهد شد. به گفته رئیس این گروه،‌تصمیم سهل‌انگارانه FDA می‌تواند منجر به شکل‌گیری نوعی جدید از عفونت،‌مقاومت دربرابر دارو و و بروز عوارض جانبی در بسیاری از انسان‌ها شود.

دوره‌های آزمایش انسانی این دارو در آمریکا و آفریقا بر روی چهار هزار و 700 زوج که یکی به ایدز مبتلا بوده و دیگری مبتلا نبود،‌ انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد استفاده از این دارو می‌تواند میزان پیشگیری از ابتلا را به 75 درصد برساند. این مطالعه بزرگترین مطالعه‌ای بوده تا کنون در زمینه پیش‌گیری از ابتلا به ایدز انجام گرفته است.

FDA تایید این دارو را در آستانه آغاز کنفرانس بین‌المللی ایدز در واشنگتن که دانشمندان و فعالان زیادی در آن مشارکت دارند،‌ اعلام کرده‌است. این کنفرانس از سال 1990 هر دو سال یکبار برگزار می‌شود.

عوارض جانبی این دارو اسهال،‌ درد و کاهش وزن است اما FDA فواید دارو را برای افراد در معرض ابتلا بر این عوارض آن برتر دانسته و استفاده از آن را به تایید رساند. استفاده مداوم از این دارو،‌روزی یک قرص،‌از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در غیر این صورت ویروس می‌تواند به گونه‌ای جدید و مقاوم در برابر دارو جهش پیدا کند.

کد خبر 177809
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز