دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت - آرش نهاوندی: مرکز ‏مدیریت بیماری‌های وزارت ‏بهداشت با ارائه سلسله پیام‌ها و هشدارهایی اعلام کرد: احتمال خطر ‏ابتلا به تب مالت با مصرف ‏بستنی‌های سنتی غیر‏پاستوریزه، پنیرتازه، سرشیر و ‏خامه محلی غیرپاستوریزه ‏وجود دارد.

‏با توجه به اینکه اکنون ‏در فصل تابستان قرار داریم ‏و احتمال بروز بیماری‌های ‏ناشی از مصرف شیر غیر‏پاستوریزه افزایش می‌یاید، با دکتر هدایت حسینی، ‏رئیس نظارت بر مواد غذایی ‏درباره ارتباط میان مصرف ‏بستنی سنتی و بروز بیماری ‏تب مالت و تفاوت بستنی ‏پاستوریزه با بستنی سنتی ‏غیرپاستوریزه گفت‌و‏گویی انجام داده‌ایم که در‏پی می‌آید: ‏

  • مرکز مدیریت ‏بیماری‌های وزارت بهداشت ‏اعلام کرده است: خطر ابتلا ‏به تب مالت (بروسلوز) با ‏بالارفتن میزان مصرف ‏بستنی‌های غیرپاستوریزه ‏افزایش می‌یابد، دلیل علمی ‏بروز تب مالت ناشی از ‏استفاده از بستنی غیر‏پاستوریزه چیست؟

تب مالت در واقع یک ‏بیماری مشترک میان انسان و ‏دام است که از راه‌های ‏مختلف ازجمله شیر آلوده ‏به انسان منتقل می‌شود. هر ‏فراورده لبنی غیرپاستوریزه ‏که در دمای مخصوص ‏پاستوریزاسیون برای ازبین‌‏بردن میکروب‌های بیماری‌زا ‏از جمله باکتری بروسلوز ‏جوشانده نشود، می‌تواند به ‏عاملی برای انتقال بیماری ‏مشترک تب مالت از حیوان ‏به انسان مطرح باشد. در ‏نتیجه هر فراورده‌ای از ‏جمله شیر، پنیر و بستنی اگر ‏به‌صورت خام مصرف ‏شوند و پاستوریزه نشوند ‏می‌توانند باعث انتقال تب ‏مالت شوند. ‏

  • چرا در سال‌های اخیر ‏بیشتر به این مسئله پرداخته ‏می‌شود و به‌طور جدی ‏عنوان می‌شود که شیر غیر‏پاستوریزه می‌تواند باعث ‏ابتلای افراد به بیماری تب ‏مالت شود؟چرا در گذشته ‏که مردم بیشتر از ‏فراورده‌های لبنی محلی که ‏اغلب نیز پاستوریزه نبودند، ‏استفاده می‌کردند، ‏توصیه‌های بهداشتی در این ‏رابطه مطرح نمی‌شد؟

در گذشته موارد ابتلا ‏به این بیماری زیاد بوده ‏است اما کنترل و مدیریت ‏بیماری‌های عفونی امروزه ‏در کشور خیلی جدی‌تر ‏گرفته می‌شود. به همین ‏خاطر امروزه در وزارت بهداشت ‏بر این قضیه بیشتر ‏تأکید دارند و تلاش بر این ‏است که شاید بتوان با ارائه ‏توصیه‌های لازم در زمینه ‏بیماری تب مالت، بار این ‏بیماری به حداقل برسد. ‏شما اگر به آمار مرکز ‏بیماری‌ها رجوع کنید متوجه ‏می‌شوید که تعداد موارد ‏مبتلایان به بیماری‌های تب ‏مالت در کشور رو به ‏کاهش است اما باز هم تلاش‌ها در وزارت ‏بهداشت و مرکز مدیریت ‏بیماری‌ها بر کاهش بیشتر ‏میزان مبتلایان به این بیماری ‏در جامعه، متمرکز است. ‏

  • تفاوت میان تولید بستنی ‏سنتی و پاستوریزه در ‏چیست و چه عاملی باعث ‏می‌شود تا کارشناسان به مصرف بستنی ‏پاستوریزه به جای بستنی ‏سنتی توصیه کنند؟

مهم‌ترین تفاوت در سالم‌‏سازی یا پاستوریزاسیون ‏است. در بخش صنعتی شیر، ‏زمانی که شیر از دامدار ‏تحویل گرفته می‌شود ابتدا ‏به دستگاه پاستوریزاسیون ‏انتقال داده شده و حداقل ‏نزدیک 75درجه حرارت به ‏آن داده می‌شود، بنابراین ‏باکتری‌های بیماری‌زا از ‏جمله بروسلوز که عامل ‏ایجاد بیماری تب مالت ‏است، از بین می‌رود و ‏سپس روند تولید بستنی ‏آغاز می‌شود اما در شیوه ‏تولید بستنی سنتی اطمینانی ‏نسبت به این مسئله وجود ‏ندارد که کسی که شیر را ‏برای تولید بستنی تحویل ‏می‌گیرد حتما آن‌را به ‏شکل سالم و مناسبی ‏حرارت دهد تا باکتری‌های ‏آن از بین بروند.

خلاصه ‏اینکه می‌توان گفت مهم‌ترین ‏تفاوت میان بستنی‌های ‏پاستوریزه و سنتی در مراحل حرارت دادن به شیر ‏است. در شکل صنعتی تولید ‏شیر و مواد لبنی، ‏پاستوریزاسیون کاملا به ‏صورت علمی و تحت ‏نظارت دقیق انجام می‌شود ‏اما اطمینانی وجود ندارد که ‏در شیوه سنتی نیز به همین ‏طریق عمل شود.

  • نظر شما درباره این ‏بستنی‌های سنتی که در ‏بستنی‌فروشی‌ها یا ‏قنادی‌های سطح تهران ‏ارائه می‌شوند چیست؟ آیا ‏این بستنی‌ها هم پاستوریزه ‏هستند یا خیر؟

تعدادی از بستنی‌هایی ‏که به صورت فله عرضه ‏می‌شود کارخانه‌ای هستند، ‏این بستنی‌ها در کارخانجات ‏به‌صورت کیلویی تولید و سپس به‌صورت ‏فله‌ای برای مصرف در ‏سطح جامعه عرضه می‌شوند ‏اما تعدادی از این بستنی‌ها ‏نیز به شیوه سنتی تولید ‏می‌شوند و ممکن است ‏مصرف آنها باعث بروز ‏بیماری تب مالت در افراد ‏شود. ‏

  • از کجا متوجه می‌شویم ‏که بستنی‌ای که در قنادی یا ‏بستنی‌فروشی‌ها عرضه ‏می‌شود پاستوریزه است؟

با پرسیدن از صاحب ‏فروشگاه ممکن است متوجه ‏شوید که بستنی سنتی است ‏یا پاستوریزه، ضمن اینکه ‏بسته‌بندی‌های عرضه ‏کیلویی بستنی در فروشگاه ‏نیز می‌تواند موجود باشد و ‏از این طریق می‌توان به پاستوریزه ‏بودن یا غیرپاستوریزه بودن ‏آن پی برد.

 

کد خبر 177701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز