همشهری آنلاین: آسوشیتدپرس در تحلیلی علت برکناری رئیس ستاد مشترک ارتش کره شمالی را که ظاهرا به دلیل ابتلا به بیماری صورت گرفته است، نزدیک شدن کیم جونگ اون به رده های بالاتر قدرت اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، گفته می‌شود "ری یونگ هو"، فرمانده ارتش کره شمالی در حضور‌های عمومی‌اش در چند وقت اخیر بسیار سالم به نظر می‌رسید و این امر موجب ایجاد گمانه‌زنی‌هایی از سوی تحلیل گران شده است مبنی بر اینکه کیم جونگ اون، رهبر جدید کره‌ شمالی در تلاش برای افزایش نفوذ خود، وی را از سمتش عزل کرده است.

بنا به گزارش‌های خبرگزاری دولتی کره شمالی، این تصمیم روز یکشنبه در نشست حزب کارگر کره شمالی اتخاذ شد اما در این گزارش به این موضوع که چه کسی جانشین فرمانده ارتش کره شمالی خواهد شد به طور واضح اشاره نشده و همچنین وضعیت این فرمانده معزول 69 ساله هنوز مشخص نیست.

"دنیل پینکستون"، یکی از تحلیل‌گران کره شمالی عضو گروه بین‌المللی بحران ادعای دولت کره شمالی مبنی بر بیماری فرمانده ارتش این کشور را در هاله‌ای از شک و تردید دانست.

این تحلیل‌گر هم‌چنین گفت که "ری یونگ هو" در سپتامبر 2010 بیشترین ترفیع مقام را از سوی دولت دریافت کرده اما در ماه آوریل از ترفیع خبری نبوده و این مساله موجب برانگیخته شدن گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده وی شده است.

این تحلیل‌گر در ادامه گفت که احتمال عزل شدن این فرمانده از سمت خود بسیار بالاست و این مساله هشداری جدی است از سوی کیم جونگ اون به تمامی افرادی که قصد دارند حکومت وی را به چالش بکشند اگرچه "ری یونگ هو" هیچ وقت به طور مستقیم با وی مخالفت نکرده بود.

ری یونگ هو، فرمانده معزول کره شمالی، تصدی ریاست ستاد عمومی ارتش خلق کره را برعهده داشت که پس از کیم جونگ اون که به عنوان فرمانده ارشد کل حکم رانی می‌کند بالاترین مقام را داشت.

او پس از آنکه کیم جونگ اون در سال 2010 جانشین پدرش شد همیشه طرف وی بوده و پیش از مرگ کیم جونگ ایل همواره در محافل عمومی بین او و پدرش می‌ایستاد. این فرمانده همچنین در سفرهای آغازین کیم جونگ اون برای بازدید از واحدهای ارتش با هدف افزایش پشتیبانی نیروهای ارتش او را همراهی می‌کرد.

ارتش کره شمالی در زمان رهبری پدر کیم جونگ اون یک نهاد بسیار قدرتمند شده بود چرا که وی از سیاست "اول ارتش" برای رهبری خود استفاده می‌‌کرد. رهبر سابق کره شمالی تصدی سمت‌های دیگری از جمله ریاست ارتش خلق کره و کمیسیون مرکزی ارتش برای حزب حاکم کارگر را نیز بر عهده داشت.

در سئول نیز تحلیل‌گران بر این باورند که معزول شدن "ری یونگ هو" از سمتش به دلیل بیماری نبوده و هدف کیم جونگ اون از برکناری او نزدیک شدن به رده‌های بالاتر دولت در کره شمالی است.

کد خبر 177688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز