دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

رمضان‌ماه مهمانی خداست. در این‌ماه بر مسلمانان واجب شده است که روزه بگیرند.

ماه رمضان

نازل شدن قرآن در شب‌های این‌ماه صورت گرفته، این‌ماه بهتر از هزار‌ ماه دانسته شده است. خوابیدن در شب‌قدر مذموم و شب‌زنده‌داری در آن مستحب است.

در کشور عزیز ما ایران، هر استان، قوم و قبیله‌ای به شکلی آداب و رسوم این‌ماه را به‌جا می‌آورند و استان کرمان نیز با توجه به گستردگی فراوان و کثرت قومیت‌ها رسم و رسومات زیادی دارد و غذاهای متنوعی در این‌ماه سرو می‌شود.

مردم کرمان در گذشته که تلفن نبود با صدای خروس یا از طریق مناره مسجد با صدای موذن یا اینکه همسایگان به در خانه‌ها می‌رفتند و یکدیگر را برای سحر بیدار می‌کردند. بعضی افراد هم که دیوارهای اتاق‌هایشان با همسایگان مشترک بود از طریق کوبیدن به دیوار همسایه آنها را برای سحر بیدار می‌کردند. سحر‌خوانی نیز رایج بود و در این روش یک‌نفر به پشت بام می‌رفت و با اشعار مذهبی در مدح حضرت امام‌علی(ع) و پیامبر یا با کوبیدن به طبل، مردم را برای سحر بیدار می‌کرد. روزه‌داران هم هنگامی که هوا رو به تاریکی می‌رفت و کاه و گل روی دیوار دیده نمی‌شد روزه خود را افطار می‌کردند.

مردم کرمان در شب‌های قدر و به‌ویژه در شب 21‌ماه رمضان از گذشته تا حال قاتق عدس درست می‌کنند و نان جو نذر می‌دهند و اعتقاد دارند که حضرت‌علی(ع) با نان جو افطار می‌کردند.

کد خبر 177632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز