سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۳:۰۶
۰ نفر

رضا سادات: آفریقا سرزمین دیکتاتورها است و حکام مستبد قاره سیاه گویی برای یافتن عناوینی منحصر به فرد برای خود با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند.

ژان بدل بوکاسا، رئیس جمهور آفریقای مرکزی خود را حواری سیزدهم مسیح می‌پندارد، مدتی قبل خود را امپراطور نامید و تاجگذاری  کرد و می‌گویند هر از چند گاهی از گوشت انسان تغذیه می‌کند.

در کنگو که کشوری استوایی است موبوتو سه‌سه‌کو برای جت‌های کنکورد اجاره‌ای خود باند پروازی در میانه جنگل‌های انبوه بارانی ساخته است و همین اواخر بود که یحیی جامه، رئیس‌جمهور گامبیا در غرب آفریقا به این مسابقه پیوست تا نام خود را به فهرست روسای دولت آ‌فریقایی که هر یک با ادعایی خود از دیگران متمایز کرده‌اند، منضم کند.

یحیی جامه 41 ساله از سال 1994 و به دنبال وقوع کودتایی در گامبیا که کشوری فوق‌العاده فقیر است قدرت را به دست گرفت. او در  سه انتخابات پیاپی که در مورد هر سه آنها حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد توانسته پیروز میدان باشد و قدرت را حفظ کند. او در این مدت کارهای زیادی را در کارنامه ریاست جمهوری خود در این کشور 6/1 میلیون نفری به ثبت رسانده که برجسته‌ترین آن‌ها تأسیس اولین و تنها دانشگاه گامبیا است.

اکنون او گامی دیگر به جلو برداشته است. چند هفته قبل بود که جامه از هوادارانش، نمایندگان معدود کشورهای خارجی که در گامبیا سفارت دایر کرده‌اند، چهره‌های برجسته کشور و گزارشگران تلویزیونی و خبرنگارها خواست تا در مراسمی ویژه شرکت کنند.

او در این مراسم طی نطقی پرهیجان خطاب به حاضران گفت به کشفی شگفت‌آور نایل آمده و قادر است مبتلایان به ایدز و همچنین آسم را بهبود بخشد. رئیس‌جمهور هیجان زده البته در حضور حاضران که به غایت متحیر به نظر می‌رسیدند اقرار کرد برای این توانمندی‌ها هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد. او فقط پنج‌شنبه‌ها می‌تواند ایدز را درمان کند در حالی که تنها جمعه‌ها و شنبه‌ها قادر به معالجه آسم است.

یکه‌تازی ایدز در گامبیا

حدود بیست هزار گامبیایی معادل 25/1 درصد جمعیت این کشور حامل ویروس HIV هستند. جامه ادعا دارد9 بیمار ایدزی را در ماه ژانویه درمان کرده و 27 تن را در فوریه شفا داده است.

او به همین اندازه از این که پانصد بیمار آسمی را معالجه کرده احساس غرور می‌کند. جامه وعده داده به زودی برای درمان سایر بیماری‌ها اقدام خواهد کرد چرا که درمان بیماری‌ها وظیفه‌ای است که بر دوش او قرار داده شده است.

هیچ قاره‌ای در کره خاکی به اندازه آفریقا با هجوم ایدز مواجه نشده است. تقریباً 25 میلیون تن در قاره سیاه HIV مثبت هستند و کشتار ایدز 12 میلیون یتیم بر جای گذاشته است. اشاعه ایدز از حدود دو دهه قبل در این قاره شروع شد. در بسیاری مناطق مدعیان درمان‌های سنتی دستمزدهایی به مراتب بیشتر از تحصیل‌کرده‌های دانشگاهی طلب می‌کنند.

میلیون‌ها‌ مرد مبتلا بر این باور هستند که مقاربت با یک دوشیزه، بیماری آنها را درمان می‌کنند. تابو امبکی، رئیس جمهور آفریقای جنوبی اخیراً این که ویروس HIV عامل بروز ایدز باشد را مورد تردید قرار داد.برخی از اعضای پارلمان گامبیا سلامت روانی جامه را زیر سؤال برده‌اند.

جامه که بر خلاف میلش‌ هر آنچه برای اثبات این اتهام لازم بوده را انجام داده چند روز قبل مدعی شد قادر است آینده افراد را تنها با یک نگاه به چشمان‌شان پیش‌گویی کند! او عزم خود را جزم کرده تا به هر قیمت ممکن از همتایان خود در سایر کشورهای آفریقایی پیشی گیرد.

کد خبر 17750

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز