دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۶:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری رسمی سودان اعلام کرد، این کشور بر سر منطقه بحران زده دارفور توافقنامه‌ای را با سازمان ملل و اتحادیه آفریقا امضا کرده است.

خبرگزاری آلمان گزارش داد، این موافقتنامه نقش‌های دولت سودان و سازمان‌های بین‌المللی را برای حل این بحران مشخص کرده است. با این حال جزییات این موافقتنامه هنوز منتشر نشده است.

عمر البشیر، رییس جمهور سودان یکشنبه 26 فروردین تلفنی درباره امضای این توافقنامه به پادشاه عربستان سعودی اطلاع داده است. ملک عبدالله نیز اعلام کرده است که این توافقنامه در سودان «وحدت، امنیت، ثبات و صلح» را حفظ می‌کند.

عبدالله پیش‌تر در پایان اجلاس سران عربی که ماه مارس در ریاض برگزار شد، حدود یک ساعت با بشیر و بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل درباره دارفور صحبت کرده بود.

بان اندکی پیش از این به سازمان ملل و انگلیس پیشنهاد داده بود تا برای تصویب تحریم‌های شدید بر سودان دست نگه دارند. به گفته بان، وی به زمان بیشتری نیاز دارد تا دولت خارطوم را به پذیرش استقرار نیروهای صلح‌بان سازمان ملل متقاعد کند.

در مذاکرات انجام شده، مساله حمایت سازمان ملل از نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا مطرح شده است. موضوع دارفور احتمالا مساله مهمی برای نشست امروز بان با فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان و رییس دوره‌ای کنونی اتحادیه اروپا در نیویورک خواهد بود.

بحریان دارفور تاکنون بیش از 200 هزار قربانی گرفته و بیش از 2.5 میلیون نفر را به مهاجرت واداشته است.

کد خبر 19723

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز