گروه اجتماعی- علی‌ا‌صغر محمدی: با وجود فعالیت دستگاه‌های ذی‌ربط در امر اوقات فراغت، بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان از برنامه‌های اوقات فراغت بی‌بهره هستند و به دلایل مختلف اوقات فراغت خود را به بطالت می‌گذرانند.

غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان اما در فصل تابستان به معضلی جدی برای پدران و مادران تبدیل می‌شود. کارشناسان بر این باورند که اگر از اوقات فراغت تابستان به خوبی بهره‌برداری شود، می‌تواند به دورانی اثرگذار در زندگی حال و حتی آینده کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

همچنین تحقیقات اجتماعی نشان می‌دهد یکی از عوامل مهم بزهکاری در نوجوانان و جوانان خالی بودن اوقات فراغت آنهاست و در این ایام است که زمینه‌های پذیرش رفتارهای ناهنجار، اعتیاد و انجام جرائم شکل می‌گیرد. غنی‌سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در فصل تابستان می‌تواند تا حد زیادی مانع از گسترش بزهکاری شود و چه بسا به درونی شدن ارزش‌های جامعه نیز بینجامد.

خالی‌ماندن اوقات فراغت 40درصد دانش‌آموزان

فعالیت‌های اوقات فراغت باید حساب شده و مفید باشد. امکانات اوقات فراغت و نحوه گذران آن،‌ فقط به‌خود فرد مربوط نمی‌شود و از ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف که مسئولیت این کارها را بر عهده دارند تأثیر می‌پذیرد. دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه 70-60 درصد نوجوانان شرکت‌کننده در برنامه‌های اوقات فراغت یکسان هستند اعلام کرد: 30 تا 40 درصد دانش‌آموزان از همه این برنامه‌ها بی‌بهره ‌اند.

احمد خلیلی در جمع مسئولان این تشکل دانش‌آموزی با بیان اینکه دلایل متعددی برای عدم‌استفاده دانش‌آموزان از برنامه‌های اوقات فراغت وجود دارد گفت: اول اینکه توزیع منابع و امکانات به‌صورت عادلانه نداریم یا در برخی مناطق مثل مناطق گرمسیری امکان اجرای برنامه‌های اوقات فراغت برای دانش‌آموزان نیست.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان او با اشاره به اینکه تلویزیون نقش انکارناپذیری در پرکردن اوقات فراغت دانش‌‌آموزان دارد اظهار کرد: اگر دقت نکنیم حتی شبکه‌هایی که ایجاد می‌شود برای ما تهدید است چون باید نگاه تربیتی داشته باشیم.

خلیلی، اوقات فراغت تابستان را فرصتی برای آماده شدن دانش‌آموزان برای نقش‌آفرینی اجتماعی دانست و گفت: آیا پای تلویزیون نشستن، این نقش‌آفرینی را تأیید می‌کند؟ مهارتی را به دانش‌آموزان یاد می‌دهد؟ بخش عمده‌ای از وقت بچه‌ها صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌شود، چقدر این بازی‌ها کمک می‌کند که آنها به هویت خود پی ببرند؟ او با بیان اینکه اکنون درون خانواده نظارتی در زمینه اوقات فراغت دانش‌آموزان وجود ندارد اظهار کرد: در سبد خانواده نیز برای بحث اوقات فراغت هزینه‌ای درنظر گرفته نشده است.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به اینکه 45 نهاد در بحث اوقات فراغت به‌طور مستقیم تأثیرگذار هستند گفت: براساس آمار و اطلاعاتی که متولیان امر اعلام کرده‌اند در دوران فراغت دانش‌آموزان در تابستان 20 درصد رشد تخلفات ویژه در بین نوجوانان و جوانان وجود دارد که این تهدید است. او با بیان اینکه هم‌اکنون برنامه‌های متنوعی از سوی نهادهای مختلف برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود تصریح کرد: خروجی ما مطلوب نیست و چنین به‌نظر می‌رسد که پنج عامل سیاستگذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی، اجرا و نظارت کامل نیست. 

کد خبر 177406
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز