همشهری آنلاین: موتورهای اصلی جستجوی اینترنتی متحد می‌شوند تا راه‌های بهتری برای شناسایی و اندازه‌گیری "کلاهبرداری کلیکی"که ارزش اینترنت را به عنوان یک وسیله بازاریابی زیر سوال برده پیدا کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس این ابتکار عمل که چهارشنبه  بوسیله "دایره تبلیغات  اینترکتیو" اعلام شد از کارشناسی شرکت‌های گوگل، یاهو، و مایکروسافت- صاحبان بزرگترین موتورهای جستجوی اینترنتی – برای مقابله با مشکلی که منافع آنها را به خطر انداخته است استفاده خواهد کرد.این سه شرکت بر روی هم 86 درصد بازار پرسود موتورهای جستجوی اینترنتی را در دست دارند.

 دو موتور جستجوی کوچکتر Ask.com و LookSmart   نیز به اتحادی با Media Rating Council، یک گروه غیرانتفاعی که 42 سال پیش به درخواست کنگره آمریکا تاسیس شد  تا به نظارت و تایید اندازه‌های مخاطبان آگهی‌ها کمک کند، پیوسته‌اند.

 همکاری رقبای سرسختی مانند گوگل، یاهو و مایکروسافت نشان می‌دهد که این صنعت چقدر در مقابله با "کلاهبرداری کلیکی"جدی است ،چرا که این نگرانی وجود دارد که شکوفایی صنعت  تبلیغات آنلاین که شرکتهای دارنده موتور‌های جستجو و شرکایشان را منتفع می‌کند در معرض خطر قرار گیرد.
گوگل تنها در نیمه اول سال 1.3 میلیارد دلار از کل عایدی 4.7 میلیارد دلاری این حوزه را به خود اختصاص داد.

 کلاهبرداری کلیکی اخیرا در کانون دادخواهی‌های جمعی قرار گرفته و تحلیلگران صنعت تبلیغات مدعی‌اند که آگهی‌دهندگان مجموعا بیش از یک میلیارد دلار به خاطر فروش ساختگی در طول چهار سال گذشته پول زیادی پرداخته‌اند.گوگل و یاهو این تخمین‌ها را اغراق‌آمیز تلقی می‌کنند و آنها  را به فرصت‌طلبی وکیلان و مشاوران تبلیغات آنلاین نسبت می‌دهند.

  مبارزه با کلاهبرداری کلیکی تا  حدی به این خاطر با مشکل رو برو بوده که توافقی در مورد  تعریف دقیق این عمل  وجود نداشته است؛ همین مشکل است که این اتحاد شرکت‌ها می‌خواهد آن را حل و فصل کند.

 کلاهبرداری کلیکی شگردهای مختلفی دارد، اما نتیجه نهایی همه آنها یکی است: آگهی‌دهندگان برای ترافیک اینترنتی بی‌ثمری که ناشی از کلیک‌کردن مداوم پیوند شبکه‌ای آگهی‌دهنده بدون قصد خرید چیزی است، باید پول بپردازند.شرکت‌های صاحب موتورهای جستجو و شرکای آنها به ازای هر کلیک بر روی پیوند آگهی‌دهنده که معمولا در بالا یا کناره‌های صفحات شبکه به نمایش در می‌آید، حق‌العمل دریافت می‌ کنند، حتی اگر این فعالیت به خریدی منتهی نشود.این حق‌العمل از چند سنت تا 20 دلار به ازای هر کلیک، بسته به کلماتی که در جعبه جستجو وارد می‌شود، متفاوت است.

  قرار است این اتحاد شرکت‌ها در یک سال آینده اصول راهنمایی در مورد کلاهبرداری کلیکی تدوین کند.تحلیلی که اخیرا بوسیله آلکساندر توژیلین ،استاد  دانشگاه نیویورک،که در شرایطی نادر  به او امکان دسترسی به  سیستم‌‌های نظارتی گوگل داده شده بود، انجام شده حاکی از آن  است که تعریف و ردیابی  کلاهبرداری کلیکی چندان ساده نخواهد بود. علت آن است که اغلب افتراق‌دادن میان وب‌گردهایی که با سوءنیت  بر روی یک  پیوند مربوط به  آگهی کلیک می‌کنند از آنهایی که بدون قصد خاصی این کار را می‌کنند مشکل است.

 توژیلین  برای بررسی به کار گماشته شده که بخشی از  روند یک دادخواهی گروهی است که گوگل را ملزم به پرداخت 60 میلیون دلار بازپرداخت به آگهی‌دهندگان می‌کند. این میزان پول معادل 40 سنت به ازای هر 100 دلاری است که آگهی‌دهندگان از سال 2001 به گوگل پرداخته‌اند.

کد خبر 1773

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز