همشهری آنلاین: تحقیقات جدیدی که در دو دانشگاه آکسفورد و کمبریج انجام گرفته نشان می‌دهد دختران بیشتر از پسران تحت تاثیر اضطراب ریاضی قرار می‌گیرند.

ریاضی

محققان در این مطالعه نشان دادند دخترها بیشتر از پسرها تحت تاثیر اضطراب ریاضی قرار گرفته و همین آنها را در موفقیت در امتحان‌های ریاضی عقب‌تر از پسرها نگه می‌دارد.

گفته می‌شود که ریاضی همواره به عنوان موضوعی مردانه نمایش داده شده و این به آن معنی است که بسیاری از زن‌ها خود را افرادی تصور کنند که دچار ضعف ریاضی هستند. دانشمندان دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج اعلام کردند عملکرد دختر‌ها و پسرها به صورت مستقل در امتحانی یکسان برابر بوده است.

محققان همچنین اعلام کردند دختر‌ها بدون حضور احساساتی از قبیل دلهره،‌ بی‌علاقگی،‌ اضطراب،‌ نگرانی،‌خستگی و ترس در مقابله با مسایل ریاضی از پسرها پیشی خواهند گرفت. همچنین در این مطالعه اعلام شده است که بالا بودن میزان اضطراب ریاضی در بریتانیا حاصل پایین بودن تعداد دانش‌اموزانی است که تحصیل در رشته ریاضی را برای آینده خود انتخاب می‌کنند.

به گفته دنس ژوکس از دپارتمان روانشناسی تجربی دانشگاه کمبریج،‌ اضطراب ریاضی عاملی است که توضیح می‌دهد چرا تنها هفت درصد از کودکان در سطح بالا به مطالعه ریاضی می‌پردازند و تعداد آنهایی که در دانشگاه‌ها این رشته را انتخاب می‌کنند رو به کاهش است.

در این مطالعه روی 433 دانش‌آموز دبیرستانی در بریتانیا تحقیق شده‌است. این داوطلبان 11 تا 15 ساله در امتحان‌های ریاضی حضور یافته و از آنها خواسته شد پاسخنامه امتحان را تکمیل کنند و به صورت همزمان واکنش‌های فیزیولوژیکی،‌ احساسی،‌ شناختی و رفتاری آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج این آزمون‌ها هیچ تفاوتی در توانایی حل مسایل ریاضی بین دختر‌ها و پسر‌ها نشان نداد اما نشان داد که میزان اضطراب ریاضی دختر‌ها بالاتر از پسر‌هاست و درصورتی که این اضطراب حذف شود،‌ دخترها عملکرد بالاتری از پسرها در حل مسایل ریاضی از خود نشان می‌دهند.

کد خبر 176808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز