همشهری آنلاین: نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که حتی توجه اندک به مسائل ریاضی موجب می‌شود که مراکز درد در مغز افرادی که از ریاضیات هراس دارند، فعال شوند.

mathematics

محققان دانشگاه شیکاگو با اندازه‌گیری فعالیت عصبی 28 بزرگسال که 14 نفر از آن‌ها هیچ احساس مساعدی نسبت به ریاضیات نداشتند و از فکر به ریاضیات اضطراب می‌گرفتند نشان دادند که ریاضیات به واقع دردناک است.

هرکدام از افراد شرکت‌کننده در این تحقیق با یک سری کلمات و پرسش‌های مربوط به ریاضیات رو‌به‌رو شدند درحالی که مغز آنها هم زمان درحال اسکن شدن بود.

به گزارش مهر وقتی که گروهی که نسبت به ریاضیات احساس نامساعدی داشتند با مسئله ریاضی رو‌به‌رو شدند قشر پیشین و قشرهای میانی مغز آن‌ها به عنوان بخش‌هایی که درد و تهدیدهای بدنی را دریافت می‌کند واکنش نشان داد ، گویی دست فرد شرکت کننده در تحقیق روی اجاق داغ قرار گرفته است.

این درحالی است که در گروه دیگر که نه از ریاضیات واهمه داشته و نه احساس ناخوشایندی نسبت به آن داشتند چنین پاسخی مشاهده نمی شود.

آیان لیونز یکی از نویسندگان این تحقیق در این زمینه می‌گوید: این اضطراب در این افراد تنها در زمان رو به رو شدن با مسائل ریاضی رخ داده است و زمانی که آنها این مسائل را حل می‌کردند با تجربه درد رو به رو نشدند. این امر بدان معنا است که خود ریاضیات به تنهایی عاملی برای احساس درد در مغز است.

تحقیقات پیشتر نشان می‌دهد که رویدادهای استراس زای روانشناختی چون پایان یک رابطه عاطفی می‌تواند موجب ناراحتی فیزیکی شود. این تحقیق که در مجله PLOS ONE منتشر شده ممکن است نخستین تحقیقی باشد که نشان‌دهنده وقوع چنین رویدادهایی در مغز باشد.

به گفته لیونز، این موضوع یک تفسیر کاملا روانشناختی است، ریاضیات تنها ارقام روی کاغذ هستند و به هیچ وجه نمی‌توانند به ما آسیب برسانند، اما با این اوصاف باز هم مسائل ریاضی در افراد اضطراب ایجاد می‌کند و آن‌ها تمایل دارند از مشاغلی که با ریاضیات سروکار دارد پرهیز کنند.

محققان اعتقاد دارند که نتایج این تحقیقات می‌تواند فراتر از ریاضیات کاربرد داشته باشد. بی‌تردید هیچ کس از این که نتایج این تحقیق در رابطه با سایر هراس‌های بی‌مورد تعمیم داده شود شگفت زده نخواهد شد.

 

کد خبر 190868
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز