محمد کرباسی: اتحادیه اروپا 27 عضو دارد که از این میان 17 کشور عضو پول واحد یا همان یورو هستند.این کشورها همگی کم‌و‌بیش گرفتار کابوس بحران مالی شده اند.

نقشه اروپا

آلمان

بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، منضبط‌ترین کشور این قاره هم در اقتصاد به‌حساب می‌آید. با همه این شرایط، آلمانی‌ها نمی‌توانند نسبت به سرنوشت سایر کشورهای عضو حوزه یورو بی‌اعتنا باشند. ناتوانی یونانی‌ها و ایتالیایی‌ها در بازپرداخت بدهی‌های خود باعث می‌شود که آلمان و فرانسه، به‌عنوان دارندگان بخش عمده‌ای از اوراق قرضه این دو کشور، بیش از همه متضرر شوند.

بلژیک

در سال ۲۰۱۰، بدهی‌های بلژیک ۱۰۰ درصد درآمد ناخالص ملی این کشور بود. بی‌ثباتی سیاسی و ناموفق بودن گروه‌های مختلف در تشکیل یک دولت ائتلافی مستحکم، مشکلات این کشور را بیشتر هم کرد.

اتریش

این کشور هم مانند فرانسه به‌تازگی شاهد کاهش رتبه اعتباری بانک‌هایش از AAA بوده است و مقام‌های این کشور از طرح‌های سخت‌تر برای خروج از بحران حمایت کرده‌اند.

ایرلند

این کشور بسته کمک مالی‌ای‌ به ارزش ۸۵میلیارد یورو از اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده و سختگیرانه‌ترین طرح ریاضت اقتصادی در تاریخ ایرلند به تصویب رسیده است.

هلند

بانک‌های این کشور هنوز توانسته‌اند رتبه اعتباری AAA را حفظ کنند. با وجود این، زمزمه انتقادها از طرح‌های انضباط و ریاضت آلمان به تازگی در هلند شنیده شده است.

پرتغال

یکی از سه کشوری به‌حساب می‌آید که با مشکلات اقتصادی خود، بسته‌های کمک اقتصادی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول را دریافت کرده است.

ایتالیا

در سال ۲۰۱۲ بدهی‌های عمومی ایتالیا به بیشتر از ۱۲۱ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش رسیده است. مجالس سنا و نمایندگان این کشور طرح ریاضت‌ اقتصادی را سال گذشته میلادی به سرعت تصویب کردند تا به روش‌های مختلف ازجمله بالابردن مالیات و کاهش هزینه‌های دولتی، کمی از مشکلات این کشور حل شود.

یونان

یونان با وجود دریافت بسته کمک‌های اقتصادی در تحقق اهداف مورد نظر مقام‌های حوزه یورو ناموفق بوده و به همین‌خاطر خواستار تمدید دوساله فرصت خود شده است. یونان در کنار شکنندگی در عرصه سیاسی خود هنوز هم با مشکلات جدی اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و عامل نگرانی شدید کشورهای حوزه یورو است. نظرسنجی‌ها نشان داده است که 78درصد مردم آلمان، 65درصد مردم فرانسه و همچنین 51درصد مردم اسپانیا و 49درصد ایتالیایی‌ها خواستار خروج یونان از یورو هستند.

فرانسه

دومین اقتصاد بزرگ اروپا حالا شرایط عجیبی را پشت سر می‌گذارد. مشکلات اقتصادی فرانسه بیشتر از کشورهای بحران‌زده دیگر ناشی می‌شود. رقم اوراق قرضه یونان نزد بانک‌های فرانسه هنگفت است، همچنین بانک‌های این کشور وام‌های کلانی به دولت ایتالیا اعطا کرده‌اند.

اسپانیا

این کشور حالا مرکز نگرانی مقام‌های اروپاست. نرخ بیکاری در اسپانیا در یک رکوردشکنی به‌بیشتر از ۲۰درصد رسیده است و باعث شده تا این کشور از این لحاظ بدترین وضع را در اروپا داشته باشد. در کل جهان هم تخمین زده می‌شود که تنها آفریقای جنوبی با نرخ بیکاری ۲۴درصد وضعی بدتر از اسپانیا داشته باشد.

کد خبر 176572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز