شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: طی چند سال اخیر پرونده‌های زیادی برای گرانفروشی در دستگاه‌های نظارتی تشکیل شده اما تأثیری در مقابله با گرانی یا بازگشت قیمت‌ها نداشته است.

در‌این باره با جواد تقوی رئیس سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با گذشت بیش از سه سال از تشکیل پرونده تخلف شرکت‌های هواپیمایی چرا هنوز خبری از نتایج برخورد با این تخلف نیست؟

برخی تخلفات به‌دلیل گرانی یا گرانفروشی نبوده بلکه ممکن است در حوزه‌های دولتی فرایندی که باید برای تغییر قیمت یک کالا یا خدمات طی شود به درستی و مطابق با قوانین نبوده و سازمان حمایت براساس وظیفه قانونی خود به آن ورود پیدا می‌کند. تشکیل پرونده شرکت‌های هواپیمایی نیز ناشی از این موضوع بوده و تغییر قیمت‌ها روند اداری خود را طی نکرده بود اما شرکت‌ها بخشنامه‌ای را به کار‌گروه کنترل بازار ارائه کردند که تغییرات قیمتی براساس دستور وزیر وقت راه و ترابری و طی مقدمات بوده است اما ما مدعی بودیم که این موضوع به سازمان اعلام نشده که در نهایت این پرونده مختومه اعلام شد.

  • سرانجام پرونده تخلفات میلیاردی شرکت‌های خودروسازی به کجا رسید؟

سازمان تعزیرات، شرکت‌ خودروسازی متخلف را محکوم به پرداخت جریمه کرد و اکنون بخش عمد‌ه‌ای از ضرر و زیان مردم جبران‌شده و در حال بازگشت به آنهاست.

  • به‌طور واضح تخلف چه شرکت‌هایی محرز و به صدور رأی نهایی منجر شده است؟

باید این موضوع را از سازمان تعزیرات حکومتی پیگیری کرد.

  • اما اعلام اسامی شرکت‌هایی که تخلف آنها ثابت شده و در حال پرداخت جریمه هستند، منع قانونی ندارد، چرا این اسامی را اعلام نمی‌کنید؟

شرکت خودرو سازی به اجرای این رأی اعتراض کرده و نمی‌توان نام آن را فاش کرد.

  • پس خسارات مردم چگونه در حال پرداخت است؟

سازمان تعزیرات حکومتی با مسدودکردن حساب و برداشت مبلغ جریمه از حساب شرکت خودروسازی متخلف نسبت به پرداخت خسارات مردم اقدام کرده و شرکت خودروسازی هنوز نسبت به این رأی اعتراض دارد. رأی نهایی نشده اما تعزیرات حکومتی بر رأی خود پافشاری کرده و آن را اجرا می‌کند.

  • پرونده تخلف گرانفروشی ابتدای سال گذشته شرکت‌های لبنی چه نتیجه مشخصی داشته است؟

پرونده تخلف برخی شرکت‌ها نهایی شده و برای اجرای احکام ابلاغ شده است و در مورد برخی از این شرکت‌ها احکام اجرا شده و حتی شرکت‌های متخلف پلمب شده‌اند.

  • کدام شرکت‌ها و به چه میزان جریمه شده‌اند؟

باید اسامی شرکت‌ها و نتایج اجرای احکام را از سازمان تعزیرات حکومتی بپرسید چرا که وظیفه سازمان حمایت، تشکیل پرونده و ارسال آن به سازمان تعزیرات برای پیگیری و برخورد است.

  • پرونده تخلفات اخیر شرکت‌های لبنی چه سرانجامی داشته است؟

پس از تخلفات اخیر شرکت‌های لبنی مستنداتی را مبنی بر افزایش هزینه تمام‌شده تولید به‌ویژه نرخ خرید شیر خام ارائه کرده‌اند که موضوع در حال بررسی است و هنوز مبلغ واقعی خرید شیر خام توسط شرکت‌های لبنی از دامداری‌ها مشخص نشده و این موضوع ازجمله موارد مورد مطالبه سازمان حمایت از تولید‌کنندگان شیر و لبنیات برای رسیدگی به تخلفات اخیر است. از نظر سازمان حمایت، اقدامات اخیر در عرضه شیر و لبنیات، گرانفروشی و تخلف بوده و پرونده این تخلفات را به سازمان تعزیرات ارسال می‌کنیم.

کد خبر 176544
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز