گروه اقتصادی: به‌رغم اعلام برخی شرکت‌های لبنی مبنی بر کاهش 20درصدی نرخ شیر و لبنیات، قیمت این محصولات نه‌تنها کاهش نداشته بلکه قیمت ماست، پنیر و شیر برخی کارخانه‌ها نیز افزایش یافته است.

دبیر انجمن صنفی فراورده‌های لبنی در گفت‌وگو با ایسنا در حالی از کاهش 20درصدی نرخ شیر نایلونی 1.5درصد چربی، ماست 900گرمی و پنیر 400گرمی خبر داده بود که بررسی قیمت خرده فروشی این محصولات در بازار بیانگر آن است که نه‌تنها قیمت این فراورده‌ها کاهش نیافته بلکه سیر صعودی قیمت‌ها نیز تشدید شده است.

روز گذشته برخی خوانندگان در تماس با روزنامه همشهری ضمن انتقاد از محقق‌نشدن وعده کاهش 20درصدی قیمت شیر و لبنیات از تشدید سیر صعودی قیمت‌ها خبر دادند. با این شرایط از روز گذشته قیمت پنیر 400گرمی از دو هزار و 600 به سه‌هزار تومان افزایش یافته و نرخ انواع شیر بطری، ماست و پنیر با درصد چربی متفاوت نیز افزایش یافته و تنها برخی انواع شیر بطری کم‌چرب به نرخ مصوب اسفند‌ماه سال گذشته یعنی هزار و150تا هزار و 200تومان عرضه می‌شود.

همچنین نرخ شیر بطری پر چرب به بیش از هزار و 600 تومان افزایش یافته و قیمت سایر فراورده‌های لبنی لوکس مانند شیر و ماست طعم‌دار و بستنی و فالوده و انواع دوغ نیز رشد داشته است. دبیر انجمن صنفی صنایع لبنی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما با رد اعلام کاهش 20درصدی نرخ شیر پاکتی گفت: این کاهش قیمت درصورت امضای تفاهمنامه صنایع لبنی با وزارت صنعت‌، معدن و تجارت از 17تیر‌ماه به بعد اجرایی خواهد شد. رضا باکری با بیان اینکه تفاهمنامه مذکور هنوز به امضا نرسیده است در مورد نرخ‌های جدید اعلام کرد که قیمت‌های اعلام شده نرخ فراورده‌های لبنی با 1.5درصد چربی بعد از توافق برای عرضه دو نرخی لبنیات و افزایش قیمت سایر فراورده‌های لبنی است.

تکرار قیمت‌های موعود

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت بار دیگر ضمن اعلام نرخ‌های جدید شیر و لبنیات و بدون اشاره به سرنوشت امضای تفاهمنامه به فارس گفت: باید شیر پاستوریزه نایلونی به نرخ 900، ماست 900گرمی با قیمت هزار و 300و پنیر ۴۵۰گرمی به نرخ مصوب دو هزار و 500تومان عرضه شود.

حسن راد مرد بیان کرد: قیمت شیر با بار میکروبی 7000 لیتری 630تومان تعیین شده بود اما با تفاهم صورت گرفته و تغییر درصد بار میکروبی قیمت شیر خام به لیتری 750تومان به کارخانه‌ها تحویل داده می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز با اعلام نرخ‌های جدید گفت: براساس تصمیم جدید دولت، 50درصد تولیدات کارخانجات لبنی به تولید سه محصول با نرخ تعیین شده در اسفند سال 90 عرضه می‌شود. یدالله صادقی تصریح کرد:

این قیمت‌ها از 17تیر‌ماه در استان تهران اجرایی خواهد شد و 50درصد دیگر محصولات لبنی نیز براساس ضوابط سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت‌گذاری خواهد شد و واحدهای تولیدی با هماهنگی انجمن‌های مربوطه قیمت را تعیین خواهند کرد.

کد خبر 175730
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز