سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: در آستانه ماه مبارک رمضان متولیان تنظیم بازار از امضای تفاهمنامه‌هایی با تولید‌کنندگان برای عرضه اقلام خوراکی به نرخ مصوب دولتی خبر می‌دهند.

گوشت مرغ و شیر و لبنیات از جمله کالاهایی است که مقرر شده تا براساس تفاهمنامه‌ها با نرخ مصوب عرضه شود. این در حالی است که تا‌کنون تفاهمنامه‌های منعقد شده تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته و حتی برخی دست‌اندرکاران بخش تولید این شیوه تنظیم بازار را ناکارآمد قلمداد می‌کنند.

‌نهاده‌های ارزان برای تولید ارزان

تولید‌کنندگان گوشت مرغ از انعقاد تفاهمنامه‌ای برای دریافت نهاده‌های ارزان‌قیمت و توزیع مرغ پنج هزار و 400 تومانی از امروز خبر داده‌اند. دیدگاه‌های حسین مقدم‌نیا، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی را می‌خوانید.

  • براساس تفاهمنامه عرضه گوشت مرغ به نرخ مصوب چه تصمیماتی اتخاذ شده است؟

مطابق قراردادی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شده مقرر شده بود تا از ابتدای خرداد ماه تا پایان سال ماهانه 200 هزار تن ذرت و 100 هزار تن سویا به تولید‌کنندگان عرضه شود و با تعیین قیمت سقف و کف گوشت مرغ، تولید‌کنندگان به هنگام افزایش قیمت‌ها مرغ را با نرخ مصوب عرضه کنند و به هنگام کاهش قیمت‌ها نیز دولت نسبت به خرید و ذخیره‌سازی مرغ مازاد برای جلوگیری از زیان تولید‌کنندگان اقدام کند. اما این تفاهمنامه به‌دلیل ناتوانی وزارت صنعت در تأمین نهاده‌های مذکور اجرایی نشد. با وجود این درنظر است تا از محل ذخایر سویا و ذرت شرکت پشتیبانی امور دام مرغداران به ازای عرضه هر کیلوگرم مرغ گرم به نرخ مصوب پنج هزار تومان در محل کشتارگاه و پنج هزار و 400 تومان در بازار مصرف8.4کیلوگرم ذرت و 2/2 کیلوگرم کنجاله سویا دریافت کنند.

  • این تفاهمنامه از چه زمانی اجرا شده و قیمت مرغ کاهش خواهد یافت؟

این تفاهمنامه موضوعی کلی نیست، در همه استان‌ها اجرایی نشده و هنوز هم نهاده‌های تولید عرضه نشده است اما اتحادیه به‌دلیل نگرانی از کاهش شدید قیمت گوشت مرغ از نیمه دوم ماه مبارک رمضان و فرصت‌طلبی برخی برای واردات بی‌رویه به تولید‌کنندگان اعلام کرده تا از امروز مرغ را با نرخ مصوب پنج هزار و 400 تومانی عرضه کنند و فعلا قیمت‌ها را ثابت نگه دارند تا نهاده‌ها تأمین شود.

  • یعنی کاهش و تثبیت قیمت گوشت مرغ منوط به تأمین نهاده‌هاست؟

برای تولید ماهانه 160 هزار تن گوشت مرغ نیازمند 400 هزار تن ذرت و 500 هزار تن کنجاله سویا هستیم که تأمین این میزان نهاده به‌دلیل محدودیت‌های بانکی و واردات با مشکل مواجه است. با وجود این، فعلا قیمت‌ها را کاهش می‌دهیم.

احتمال عرضه دونرخی لبنیات از 17 تیر ماه

از سوی دیگر رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی از احتمال عرضه دونرخی شیر و لبنیات از 17 تیر ماه امسال براساس تفاهمنامه‌ای که امروز امضا خواهد شد خبر داده و اعلام کرده است که 50 درصد محصولات لبنی برای اقشار کم‌درآمد به نرخ مصوب اسفند ماه 90 عرضه خواهد شد.در این‌باره با وی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چه توافقی برای عرضه شیر و لبنیات به نرخ مصوب صورت گرفته است؟

هنوز تفاهمنامه‌ای در این زمینه امضا نشده و هنوز در حد مذاکره است اما درصورتی که این تفاهمنامه امروز به امضاء برسد پیشنهاد داده‌ایم تا 50 درصد محصول تولیدی کارخانه‌های لبنی به تولید شیر پاستوریزه، ماست و پنیر بسته‌بندی (یو.اف) با 1.5درصد چربی تخصیص یافته و این محصولات به نرخ مصوب اسفند ماه سال گذشته عرضه شود تا اقشار کم‌درآمد از آن بهره‌مند شوند اما عرضه 50 درصد بقیه محصولات کارخانه‌ها براساس قیمت واقعی و هزینه تمام‌شده تولید نرخ‌گذاری شود.

  • با عرضه دونرخی لبنیات، آیا می‌توان سازوکاری برای برخورداری اقشار کم‌درآمد و ممانعت از استفاده اقشار پر درآمد از عرضه فراورده‌های لبنی به نرخ مصوب درنظر گرفت؟

سازوکار مشخصی در این زمینه وجود ندارد اما قیمت برای افراد کم‌درآمد جامعه پایین‌تر خواهد بود. بر این اساس قیمت حدودی شیر برای افراد کم‌درآمد جامعه 1200 تومان و پنیر 2400 تومان خواهد بود.

  • یعنی از چه زمانی قیمت 50 درصد محصولات لبنی کاهش خواهد یافت؟

درصورت امضای تفاهمنامه با توجه به اینکه تغییر قیمت محصولات لبنی و عرضه محصولات تولید شده نیازمند یک هفته زمان است به‌نظر می‌رسد برگشت قیمت50 درصد محصولات لبنی کم‌چرب به قیمت‌ مصوب اسفند ماه سال گذشته از
17 تیر ماه امسال اجرایی شود.

 نمی توانیم اجرا کنیم


به‌رغم دیدگاه‌های دبیر انجمن صنایع لبنی، محمد رضا اسماعیلی، رئیس اتحادیه تعاونی‌های لبنی کشور با بیان اینکه هنوز تفاهمنامه‌ای برای عرضه دونرخی شیر و لبنیات به امضا نرسیده است، این شیوه تنظیم بازار را غیرقابل اجرا و آن‌را منشأ فساد می‌داند. دیدگاه‌های وی را می‌خوانید.

  • آیا اتحادیه تفاهمنامه‌ای برای عرضه دونرخی شیر و لبنیات داشته است؟

هنوز توافقی امضا نشده و براساس مذاکرات قبلی مقرر شده تا آنالیز قیمت‌ها و راندمان تولید کارخانه را مشخص کنیم و سپس در این خصوص راهکاری اتخاذ شود. باید طرحی ارائه شود که مشخص کند کدام کارخانه و به چه میزان محصولات مورد نظر قیمت‌گذاری دولتی را تولید کند و مشخص شود دولت در قبال این موضوع چه کمکی به تولید‌کننده خواهد کرد، چرا که با شرایط کنونی کارخانه‌های کوچکی که تنها محصولات کم‌چرب مانند پنیر تولید می‌کنند از چرخه تولید خارج خواهند شد.

  • یعنی امکان عرضه دونرخی لبنیات وجود ندارد؟

دونرخی بودن عملیاتی نیست و فساد ایجاد می‌کند. هیچ کارخانه‌ای در عمل محصول کم‌چرب را عرضه نخواهد کرد و تضمینی وجود ندارد که کارخانه‌ها به سمت عرضه محصولات پرچرب به‌دلیل سود بالاتر نروند. باید ابتدا نرخ پایه شیر مشخص و براساس آن قیمت محصولات تعیین شود.

  • اما انجمن صنایع لبنی از اجرای این تفاهمنامه خبر می‌دهد؟

در جریان اجرای این موضوع از 17تیر ماه نیستم و حتی درصورت امضای چنین تفاهمنامه‌ای نیز نمی‌توانیم آن را اجرا کنیم. به جرأت می‌توان گفت که حتی کارخانه‌های بزرگ هم بعد از مدتی به سمت کاهش عرضه محصولات کم‌چرب و عرضه محصولاتی که سود بیشتری دارد روی می‌آورند. نمی توان بین افراد مختلف جامعه برای استفاده از محصولات لبنی به نرخ‌های متفاوت خط کشی کرد.

کد خبر 175334
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز