همشهری آنلاین: مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه بازیگران منطقه ای به دنبال منافع خود هستند باید محمد مرسی و دولت وی نگاهی واقع بیانیه به تحولات منطقه بخصوص اتفاقاتی که در بحرین و سوریه رخ داده است، داشته باشند.

سردار سرتیپ پاسدار یدالله جوانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به پیروزی اسلام گرایان در انتخابات ریاست جمهوری مصر در خصوص رابط آینده ایران با این کشور عربی اظهار داشت: با انتخاب محمد مرسی بعنوان اولین رئیس جمهور در مصر جدید انقلاب مردم وارد مرحله جدیدی شد و اگر ما به ماهیت انقلاب مردم در این کشور توجه کنیم می توانیم روابط آینده ایران و مصر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

وی با بیان اینکه انقلاب مردم مصر در چهارچوب بیداری اسلامی انجام شد و این بیداری ملت اشتراک زیادی با انقلاب اسلامی ایران داشت خاطرنشان کرد: ملت ایران به دنبال پیاده سازی شریعت و اسلام بودند و همین رویه در انقلاب مردم مصر نیز تکرار شد و بدون شک اسلام خواهی همگرایی را بین کشورهای که مردم در آن انقلاب کرده اند بوجود می آورد.

مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران با بیان اینکه نگاه مشترکی بین ایران و مصر در خصوص موضوع فلسطین وجود دارد، افزود: مردم ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره خواستار آزادی قدس شریف شدند و براین باورند که رژیم صهیونیستی فلسطین را اشعال کرده است و باید هرچه زودتر آنها خاک فلسطین را ترک کنند و همین نگاه در بین مردم مصر و محمد مرسی وجود دارد.

جوانی مقابله و مبارزه با غرب و استقلال خواهی را یکی دیگر از نقاط مشترک ایران و مصر دانست و گفت: وقتی نقاط مشترک این دو کشور را کنار هم می گذاریم به همگرایی و همسویی این دو کشور مهم در منطقه پی می بریم، البته باید به این نکته توجه داشت که برخی از گروه ها در مصر این نگاه و اعتقاد را ندارند و حتما فشارهایی را بر دولت مرسی وارد خواهند کرد.تا این دولت در سیاست خارجی خود تحت تاثیر دیگران قرار گیرد.

وی در ادامه به چالش های پیش روی مصر و دولت محمد مرسی اشاره کرد و با بیان اینکه هنوز انقلاب مصر به پیروزی نهایی نرسیده است تصریح کرد: کماکان شورای نظامی قدرت را برعهده دارد و باید دید آیا اختیارات آنها به رئیس جمهور جدید مصر منتقل می شود یا نه؟

وی گفت: پارلمان این کشور منحل شد و تلاش زیادی صورت گرفت تا نتیجه انتخابات به گونه ای دیگر رقم بخورد از این رو محمد مرسی با چالش های مواجه خواهد شد بخصوص آنکه می خواهد مسیر خود را از آمریکا جدا کند بدون شک در این مسیر با چالش هایی روبه رو خواهد شد که با استفاده از ظرفیت های داخلی و خارجی می تواند بر این مشکلات فائق آید.

مشاور سیاسی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران مواضع سیاست خارجی دولت محمد مرسی را مهم عنوان کرد و با بیان اینکه مواضع دولت جدید مصر در قبال تحولات منطقه بویژه اتفاقات سوریه مهم است، گفت: با توجه به اینکه بازیگران منطقه ای به دنبال منافع خود هستند باید محمد مرسی و دولت وی نگاهی واقع بیانیه به تحولات منطقه بخصوص اتفاقاتی که در بحرین و سوریه رخ داده داشته باشند.

وی گفت: باید منظر ماند و تصمیم آینده دولت مصر در قبال تحولات منطقه را دید.

جوانی در عین حال با بیان اینکه مصر وارد مرحله نوینی شده است اظهار داشت: قطعا روابط ایران و مصر بهتر از گذشته خواهد شد و واگرایی به همگرایی و همکاری بیشتر تبدیل خواهد شد.

کد خبر 176222
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز