وضعیت آلودگی هوا، هجوم ریزگردها و وضعیت بد زیست‌محیطی شهر تهران باعث شده تا دیروز تمام دستورات جلسه شورای شهر به مسائل زیست‌محیطی پایتخت اختصاص داشته باشد.

در این‌باره مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد با همکاری سازمان‌های متولی اعم از شورای شهر ، شهرداری تهران، سازمان استاندارد، وزارت جهادکشاورزی، سازمان محیط‌زیست و کارخانجات خودرو‌سازی،‌ این شرایط ناجور آب‌و هوایی که عمر و زندگی مردم تهران را تلف می‌کند به اصلاح بینجامد. به همین مناسبت نخستین دستور جلسه علنی روز گذشته شورای شهر به ارائه گزارشی از ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو اختصاص داشت. مدیرعامل این ستاد در شروع گزارش خود به اعضای شورای شهر گفت: انجام معاینه فنی موجب کاهش 23درصدی انتشار آلاینده‌ها و 13درصدی مصرف سوخت می‌شود.

سید علی رضوی گفت: با وجود اینکه ظرفیت سالانه مراکز معاینه فنی3.5میلیون خودرو در دوشیفت کاری است اما به‌دلیل افزایش مدت معافیت معاینه فنی خودروهای نو از دو به پنج سال ، در سه ماهه نخست امسال مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی خودرو 25درصد و موتورسیکلت‌‌ها 59 درصد کاهش یافته است.

درحالی‌که به گفته رضوی از یک میلیون و 800هزار تن ذرات معلق در هوا یک میلیون و 600هزار تن مربوط به منابع متحرک است اما معاینه فنی توسط ضابطین قانونی به درستی اجرا نمی‌شود و همین امر منجر به بروز نارضایتی‌های بسیار شده است.
هنگامی که رضوی در پایان گزارش خود اظهار امیدواری کرد که تا سال آینده استاندارد تولید خودرو در کشوراز یورو یک به یورو چهار ارتقا یابد خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر گفت:

اگر می‌خواهیم هوای شهر تهران بهتر شود می‌بایست در جهت بالا بردن کیفیت خودروهای تولیدی اقدام جدی داشته باشیم. وی همچنین درباره لزوم معاینه فنی خودروهای دولتی گفت: وقتی ازمردم انتظارداریم خودروهای خود را معاینه فنی کرده و اشکالات آن را برطرف سازند، به طریق اولی از دولت و سایر نهادهای عمومی نیز همین انتظار را داریم.

بنا براین گزارش معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز با موفق خواندن عملکرد ستاد معاینه فنی خودرو و دستاوردهای خوب این مجموعه در کاهش آلودگی هوا گفت: اما دریکی‌دوسال گذ شته مصوبه مجلس شورای اسلامی و تغییر معافیت معاینه فنی خودروهای نو از دو به پنج سال تمام محاسبات ما را به‌هم زد. ابتکار همچنین پیشنهاد کرد مردم با نادیده گرفتن مصوبه مهلت پنج ساله به‌صورت داوطلبانه ، در قالب یک حرکت اجتماعی و با هدف سلامت خود و بقیه آحاد جامعه هرسال اقدام به معاینه فنی خودروی خود کنند و این مهم را جزئی از وظایف انسانی، دینی، اخلاقی و شهروندی خود بدانند.

دراین‌باره رئیس شورای شهر نیز تصویب پنج‌ساله‌شدن معافیت معاینه فنی خودروهای نو توسط مجلس را موجب به‌هم ریخته شدن تلاش‌های مدیریت شهری در حوزه بهبود وضعیت محیط‌زیستی شهر دانست و اظهار امیدواری کرد که این طرح توسط نمایندگان این دوره از مجلس شورای اسلامی مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد. معصومه آباد رئیس کمیته بهداشت و سلامت شورای شهر تهران اما پیشنهاد دیگری مطرح کرد مبنی بر تقویت جایگاه نظارتی مردمی؛ براین اساس از مسئولان خواسته شود تا به مردم شماره‌ای اعلام کنند که درصورت مشاهده خودروهای فرسوده و آلاینده سریعا با آن تماس بگیرند.

تهدید زندگی انسان‌ها، ‌حیوانات و گیاهان

دیروز همچنین سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با حضور درجلسه علنی شورای شهر هشدارهای تندی درباره وضعیت آلودگی هوای شهر تهران داد. وی گفت: شرایط محیط‌زیستی شهر تهران به‌گونه‌ای است که نه‌تنها زندگی انسان‌ها که حیوانات و گیاهان را به سمت نابودی می‌کشاند. وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که گازوئیل مصرفی در تهران به‌شدت سرطان زاست و پس از چند سال بیمارستان‌های شهر مملو از بیمارانی خواهد بود که به بیماری‌های درمان ناپذیر دچارند.

به گفته تشکری هاشمی در شرایطی که 90درصد آلودگی‌ها ناشی از منابع متحرک است باید نسبت به این قضیه واکنش جدی داشته باشیم. وی ضمن انتقاد به استاندارد نبودن خودروهای تولید داخل و عدم‌احساس مسئولیت خودروسازان دراین باره گفت: تعارف نکنیم زیرا هم خودرویمان غیراستاندارد است هم قوانین‌مان ناکارآمد و هم سوختمان غیراستاندارد است. تشکری هاشمی در این‌باره به گفته خودروسازان استنادکرد که می‌گویند ، خودرو را حتی وقتی از در کارخانه بیرون می‌آید تضمین نمی‌کنند که مشکلی نداشته باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری از ناکارآمدی اتکا به مسئله فرهنگسازی‌ تولید انیمیشن و پوستر و... برای تشویق مردم جهت انجام معاینه فنی سخن گفت و خواستار استفاده از قوه قهری و اصلاح قوانین به جای تبلیغ و ارشاد و نصیحت شد.به‌عنوان مثال از وقتی دوربین در محدوده طرح ترافیک نصب شده ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک به تعداد 20هزار خودرو در روز کاهش یافته است.

از جمله دیگر راه‌های قهری پیشنهادی معاون حمل ونقل و ترافیک، پلاک نشدن خودروهایی است که اطمینان داریم از بدو تولید آلاینده هستند، علاوه براین درمحدوده مناطق مرکزی تهران می‌توان طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بنزینی و جایگزینی آن با موتور سیکلت‌های برقی را پیشنهاد کرد، زیرا موتورسیکلت‌ها هشت برابر خودرو‌ها تولید آلایندگی دارند.

تعیین حد مجاز آلودگی صوتی وسایل نقلیه

لایحه پیشنهاد تعیین حد مجاز آلودگی صوتی وسایل نقلیه جهت اندازه‌گیری در مراکز مجاز معاینه فنی به شورای‌عالی محیط‌زیست ، به تصویب اعضای شورای شهر رسید. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در جریان ارائه این لایحه گفت: این پیشنهاد به موضوع تست درجای موتور سیکلت‌ها و اگزوز اشاره دارد و نیز تغییراتی که در اگزوز و بوق آنها اشاره دارد.

تصویب یک فوریت طرح حفاظت از پارک اکولوژیک پردیسان

به گزارش همشهری، دیروز یک فوریت طرح حفاظت از پارک اکولوژیک پردیسان در شورای شهر تهران به تصویب رسید. در این‌باره معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر ضمن اشاره به محل استقرار و کاربری ارزشمند پارک پردیسان گفت: براساس طرح جامع شهر تهران این پارک در پهنه سبز و باز قرار گرفته و به همین دلیل نقش این پارک از لحاظ آموزشی، پژوهشی و تفریحی در محیط شهری بسیار ارزشمند است.

وی به همین دلیل از نگرانی شورای شهر بابت مصوبه دولت در پایان سال 89 خبرداد؛ مصوبه‌ای که به سازمان محیط‌زیست اجازه می‌دهد بخشی از پارک را به فروش برساند و از آنجایی که این مصوبه همچنان پابرجاست نگرانی ما هم درجای خود باقی است که نکند فروش این پارک آسیب جدی و تبعات نگران کننده‌ای برای تخریب یکی از ارزشمند‌ترین فضاهای اکولوژیک شهری به‌دنبال داشته باشد.

بنا براین گزارش اعضای شورای شهر در طرح حفاظت از پارک اکولوژیک پردیسان از دولت خواستند این مصوبه را لغو کند. آنها حتی پیشنهادکردند درصورت نیاز شهرداری تهران آمادگی دارد در مدیریت بهینه مشارکت کند و حتی شورای شهر می‌تواند اعتباراتی رانیز برای این مهم درنظر بگیرد. علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز با تأیید گفته‌های ابتکار گفت: گویا سرمایه‌گذاری پیدا کرده‌اند که تعهد کرده فضای سبز این پارک را نگه‌دارد اما حقیقت این نیست، زیرا فضای سبز چه درآمدی برای سرمایه‌گذار می‌تواند داشته باشد؟

کد خبر 176172
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز