همشهری آنلاین: سرانجام نمایندگان مجلس با اعتبارنامه احمد توکلی موافقت کردند تا این نماینده مجلس نهم، از روند اعتراض به اعتبارنامه‌اش که بیشتر به جنگ اعتبارنامه‏‌ها و گروکشی سیاسی شبیه بود، پیروز بیرون بیاید.

نمایندگان مجلس در جلسه امروز را به بررسی آخرین اعتبارنامه باقی مانده در پرونده اعتبارنامه‎های مجلس نهم اختصاص دادند.

بررسی اعتبارنامه احمد توکلی به عنوان آخرین اعتبارنامه مجلس نهم، موضوع اصلی امروز مجلس بود، اعتبارنامه‎ای که داستان اعتراض به آن را باید در اعتراض توکلی به اعتبارنامه ایرانپور و موسوی نژاد جستجو کرد.

زمانی که احمد توکلی به اعتبارنامه علی ایرانپور نماینده مبارکه به دلیل "محکومیت کیفری برای سرقت چک و جعل ۴ عنوان تحصیلی" و مهدی موسوی نژاد نماینده دشتستان با موضوع تقلب و تخلف در امتحانات حوزوی اعتراض کرد. این دو نماینده نیز، در یک گروکشی سیاسی، دست به اعتراض نسبت به اعتبارنامه احمد توکلی زدند. بر این اساس اعتبارنامه احمد توکلی، همراه با اعتبارنامه این دو نماینده برای بررسی مجدد راهی کمیسیون تحقیق شد.

در این میان اعتبارنامه ایرانپور و موسوی‌نژاد پس از دریافت تأییدیه در کمیسیون تحقیق،‌ راهی صحن علنی مجلس شد و نمایندگان مجلس نیز با  رأی موافق خود به این دو منتخب، اجازه فعالیت در مجلس نهم را دادند.

اما بررسی اعتبارنامه احمد توکلی به دلیل نیاز به استعلام از شورای نگهبان با تأخیر همراه شد تا اینکه سرانجام امروز، پس دفاع علی لاریجانی رئیس مجلس نهم، محمد دهقان عضو هیئت رئیسه و حسین نجابت از توکلی و همچنین شنیدن دلایل اعتراض ایرانپور و موسوی‎نژاد به اعتبارنامه توکلی، این اعتبارنامه با موافقت نمایندگان مجلس نهم همراه شد تا توکلی باردیگر بر صندلی نمایندگی مجلس تکیه بزند.

بررسی اعتبارنامه توکلی با قرائت گزارش کمیسیون تحقیق آغاز شد. الله‌یار ملک‌شاهی رئیس کمیسیون تحقیق مجلس درباره نتایج بررسی اعتبارنامه توکلی گفت:  ‌آقایان موسوی‌نژاد، ایرانپور و حسینی نمایندگانی بودند که به اعتبارنامه توکلی معترض بودند که این اعتراض در شعبه مربوطه رسیدگی شد و شعبه اعتبارنامه آقای توکلی را تایید کرد ولی بعد از اینکه معترضین به اعتراض خود اصرار داشتند کمیسیون تحقیق رسیدگی گسترده‌ای را شروع کرد و از معترضین در دو مرحله توضیح خواسته شد و از آقای توکلی هم خواستیم که توضیحات خود را در این رابطه ارائه دهد.

 ملک‌شاهی با اشاره به استعلام از مراجع رسمی از جمله وزارت علوم و شورای نگهبان، با تأیید اعتبارنامه توکلی تأکید کرد و افزود: در مورد اعتبارنامه آقای توکلی سه مسئله مطرح بود، یکی مربوط به مدرک تحصیلی و دکترای وی و مسئله بعدی مربوط به زمینی بود که تحت عنوان مدرسه فعالیت می‌کرد و مسئله بعدی هم استفاده از ارز متأهلی به جای ارز مجردی در خارج از کشور بود.

 رئیس کمیسیون تحقیق تأکید کرد: در مورد مدرک آقای توکلی از وزارت علوم استعلام کردیم که بر اساس توضیحات این وزارتخانه آقای توکلی به انگلیس اعزام شد و قرار شد در مقطع دکترا تحصیلکند و بعد از حدود 3 سال و نیم  مدرک دکترای پژوهشی خود را اخذ کرد.

وی اضافه کرد:‌در ارتباط با زمینی هم که در مورد آن صحبت شد، آقای توکلی مالکیتی بر این زمین نداشته است.

رئیس کمیسیون تحقیق اظهار داشت: بحث آخر هم مربوط به ارز تحصیلی آقای توکلی است که گفته شد وی در انگلیس بوده ولی ارز متأهلی دریافت می‌کرده است که در این مورد هم از شورای نگهبان استعلام کردیم که شورای نگهبان هم اعلام کرد که این مورد هم بررسی کردیم و مشکلی در این مورد ندارد.

ملک‌شاهی اضافه کرد: با توجه به اینکه پرونده در شعبه و کمیسیون تحقیق تأیید شده به اعتقاد ما موضوع بر اساس ماده 70 قابلیت طرح در مجلس را ندارد.

 مخالفان حضور توکلی در مجلس نهم، به چه موضوعاتی اعتراض کردند؟

پس از قرائت گزارش کمیسیون تحقیق، نوبت به معترضان اعتبارنامه توکلی رسید و ایرانپور و موسوی‎نژاد پشت تریبون مجلس قرار گرفتند تا به شرح دلایل اعتراض خود بپردازند.

خلاصه اظهارات این دو نماینده معترض از این قرار است:

نام

حوزه انتخابیه

به چه موضوعاتی اعتراض کردند؟

علی ایرانپور

مبارکه

  • بنده به دنبال تلافی کردن اتفاقاتی که در چند ماه اخیر صورت گرفت، نیستم اما خدا می‌داند که چه بر سر ما و خانواده ما آمد و چه بر سر مردمی آمد که با هزاران امید و آرزو به نماینده خود رای دادند تا به خانه ملت بروند و به دنبال حل مشکلات آنان باشند.

 

  • آیا بزرگ بودن به بزرگ‌منشی است یا اینکه به دنبال این و آن باشیم تا هر حرفی را مطرح کنیم؟!کسانی به مدرک تحصیلی بنده ایراد گرفتند در حالی که بنده 7 سال با افتخار در دانشگاه‌های این کشور تحصیل کرده‌اند ولی این افراد باید به این پرسش پاسخ دهند که آنان چگونه در مدت 11 ماه، از کارشناسی به دکترا ارتقا یافتند و مدرک دکترای خود را طی 11 ماه دریافت کردند؟ این دانشگاه در کجای دنیا وجود دارد که در این مدت کوتاه مدرک دکترا می‌دهد؟

 

  • آیا این خدمت به مردم است یا خیانت به مردم؟، متذکر شد امروز راجع به فردی باید صحبت کنیم که عملکرد منفی او باعث شد که تعدادی از نمایندگان مجلس به او اعتراض کنند.

 

  • برخی نمایندگان خودشان را بالاتر از شورای نگهبان می‌دانند و بالاتر از شما نمایندگان مجلس که نخبگان و منتخبان 70 میلیون ایرانی هستید.

 

  • اگر برای حل چنین مشکلاتی نیازمند اصلاح آئین‌نامه داخلی هستید، چرا این کار صورت نمی‌گیرد؟ اگر برادر بزرگوارمان آماده بود، در حضور نمایندگان مجلس عذرخواهی کند، دست شما را هم می‌بوسیدیم و افتخار هم می‌کردیم و بهتر است این فرد ثابت کند که به دنبال حل مشکلات مردم است نه به دنبال جو‌سازی در مجلس.

 

مهدی موسوی‌نژاد

دشتستان

  • هرجا لکه ننگینی از زیاده‌خواهی‌ها ببینیم آن را فریاد می‌زنیم؛ متاسفانه آقای توکلی از جمله نمایندگانی بود که با وجهه‌سازی و پنهان کردن واقعیت موفق به حضور در مجلس شد.
  • آقای توکلی در موارد متعدد بدون توجه به اعتبار افراد با آبروی آنان بازی کرده است.
  • توکلی با رسانه‌ای کردن ادعاهای خود در مورد افراد نوعی بدعت‌گذاری کرده است و این درحالی است که وی خود را متشرع می‌داند.
  • در مورد مسئله مربوط به مدرک تحصیلی اینکه آموزش عالی مدرک دکترای پژوهشیوی را تایید کرده حرفی نیست، آقای توکلی با استفاده از موقعیت خود در مقطع دکترا ادامه تحصیل داده است؛ وی در مورخ 25/8/1371 خطاب به آقای معین وزیر علوم وقت نوشته که قصد دارد تحصیلات خود را ادامه دهد یعنی زمانی که یک سال قبل از فارغ‌التحصیلی وی بود آقای توکلی بدون مدرک کارشناسی ارشد خواستار بورسیه تحصیلی در یک کشور خارجی شد.
  • آقای توکلی در پاسخ گفته که به دستور رهبری بورسیه شده‌ام. توکلی در زمینه رسیدن به اهداف خود از رهبری سوء‌استفاده کرده است.
  • آقای توکلی به دانشگاه واتینگ هام انگلیس اعزام می‌شود و ظرف مدت 5 روز همه کارها را در این زمینه انجام می‌دهد درحالی که تعداد زیادی از جوانان خواستار بورسیه بودند.
  • ‌طبق اسناد موجود توکلی قرار بوده که در مدت حضور 15 ماهه خود مدرک کارشناسی ارشد را دریافت کند درحالی که وی طی مدت 11 ماه مدرک دکترا گرفته است.
  • آقای توکلی بدون داشتن مدرک کارشناسی ارشد در مقطع دکترا تحصیل کرده است. درحالی که آقای توکلی کمتر از یک سال در انگلیس بود، این سؤال مطرح است که چگونه کارشناسی ارشد و دکترا را گذرانده است.

موسوی نژاد گفت:‌ مسئله بعدی مربوط به عضویت آقای توکلی در هیئت علمی دانشگاه بهشتی است؛ نمی‌دانم آقای توکلی چگونه بدون داشتن دکترا از حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی استفاده کرده است.

  • چون همسر و فرزندان آقای توکلی در ایران بودند، مقرری متأهلی به وی متعلق نمی‌گرفت ولی وی ارز متأهلی دریافت کرده است؛ آقای توکلی 38 ماه مقرری می‌گرفت درحالی که فقط 11 ماه در خارج از کشور حضور داشته است.
  • توکلی طی نامه‌ای به اداره گذرنامه خواستار ممهور شدن گذرنامه‌اش به مهر ورود و خروج از کشور شده تا ارز تحصیلی را بگیرد.
  • توکلی در زمان پیش از اعزام به خارج در استخدام نهاد ریاست جمهوری بوده است و از این جایگاه هم سوءاستفاده‌هایی کرده است. در مورد مسئله زمین هم با وجود اینکه سال‌ها از واگذاری این زمین می‌گذرد، هنوز اقساط آن پرداخت نشده است و در مقابل هم می‌گویم که این زمین وقف شده است آیا این وقف مثل وقف دانشگاه آزاد است.
  • توکلی در سال 70 برای تأسیس روزنامه فردا 600 میلیون از وزارت ارشاد دریافت می‌کند و مدتی بعد روزنامه تعطیل می شود و این مبلغ هم برگردانده نشده است.
  • آقای توکلی با ارتباطی که با ستاد اجرایی فرمان امام داشت،‌ساختمان 3 طبقه‌ای را در خیابان آبان در اختیار می‌گیرد که این هم یکی دیگر از موارد است.
  • با توجه به وضعیتی که در سایت الف بوجود آمد، آقای توکلی باید از این سایت اعلام برائت می‌‌کرد؛‌این سایت در اقدامی معنادار مصاحبه‌ای با سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا منتشر کرد.
  • ‌توکلی خود و نزدیکانش را عالم می‌داند و مخالفانش را جاهل؛ وی با سوء‌استفاده از قدرت رسانه‌ای علیه افراد اقدام کرده است و این رفتار بارها موجب نگرانی بزرگان هم شده است.
  • توکلی تابلوی نظام نیست. نظام جمهوری اسلامی ایران مستحکم‌تر از آن است که بوسیله افراد آسیب ببیند؛ جمهوری اسلامی ایران با رهبری مقام معظم رهبری به راه و مسیر خود ادامه می‌ده

 

 

 احمد توکلی و مدافعانش چه گفتند؟

در آخرین مرحله احمد توکلی و مدافعانش فرصت یافتند تا از اعتبارنامه توکلی که در واقع جواز حضور این نماینده تهران در مجلس بود، دفاع کنند. احمد توکلی برای دفاع از خودش 30 دقیقه زمان داشت، با این وجود گویا مصلحت را در کوتاه سخن گفتن خود دانست و فرصت را به مدافعانش داد تا با دفاعی شایسته، مانع حذف وی از مجلس نهم شوند.

می‎توانید اظهارات احمد توکلی و مدافعانش را در جدول زیر بخوانید:

 

نام

حوزه انتخابیه

چه گفتند؟

احمد توکلی

تهران

  • یکی از معترضان متولد سال 54 است یعنی آن زمانی که من در زندان بودم و دیگری متولد سال 59 است وقتی که من با شهید رجایی علیه بنی صدر می جنگیدم.
  • دوستانی که تندبادی هم به آنها نوزیده باید حد خود را رعایت کنند.
  • تاکید می کنم که من از مبارزه با فساد، استبداد، قانونشکنی، انحراف و رانت خواری دست نخواهم کشید. این کار را برای نجات مردم می کنم و برای نجات اسلام این کار را می کنم که دچار سالوس، ریا و دروغ شده اند.
  • صحبت‌هایی که علیه من شده و دروغ هایی که گفته شده را پاسخ نمی دهم و سرمنشاء آن را می دانم. اینها برای آن گفته شده که حرف های سوئی تعقیب شود. زبان من الکن نخواهد شد.
  • توکلی با اینکه بیش از 30 دقیقه از فرصت دفاعش باقی مانده بود با این بیت شعر سخنان خود را به پایان رساند:

پیر گلرنگ من اندر حق ارزق پوشان      رخصت خبث نداد ورنه حکایت ها بود

علی لاریجانی

قم/ رئیس مجلس نهم

  • ممکن است دوستان در مجلس با نظرات و رفتارهای آقای توکلی موافق یا مخالف باشند، اما من مطلبی را از شهید مطهری می‌خواهم بگویم که برای من مفید و میسر بود.
  • شهید مطهری می‌گوید که در بین گناهان کبیره ظلم یک وضع متفاوتی دارد؛ تفاوتش در این است که علاوه بر عقاب الهی در دنیا هم بر اساس سنت الهی پاسخ ظلم داده می‌شود.
  • بنده آقای توکلی را می‌شناسم و از وضعیتش اطلاع دارم. لذا باید بگویم که وی شخصیتی مبارز است که در راه اعتقادش مبارزه کرده است.
  • مطالبی که در مورد آقای توکلی گفته شد در قبال خدماتی که وی داشت قابل اعتنا نیست البته ممکن است برخی از مطالبی که گفته شد یک تخلف کوچک باشد؛ مثلا در مورد مسئله ارز که گفته شد به هر حال آقای توکلی عیال‌وار است و از اول انقلاب هم چندین فرزند داشت؛ بیان این مطالب درست نیست و مته به خشخاش گذاشتن است.
  • در مورد مدرک تحصیلی هم خیلی از دانشگاه ها برای گرفتن فوق لیسانس نمی‌خواهند و وزارت علوم هم مدرک آقای توکلی را تأکید کرده است.
  • توکلی مال حرام خور نیست. آن زمینی که گفته شد را آقای توکلی وقف کرده است؛ افرادی را که به کشور خدمت می‌کنند نباید با این سخنان ضایع کرد.
  • در مورد مرکز پژوهشها هم مدتی که وی حضور داشت خدمات بسیار مفیدی را انجام داد و در حال حاضر که وی تغییر پیدا کرده دلیل عملکرد بد وی نیست؛ توکلی دو دوره در این مرکز بود و وقتی شخصی جدید می‌‌آید، فکر جدیدی هم می‌آید و تغییر در مرکز پژوهشها برای بحث‌های مطرح شده در این روزها نیست.

 

محمد دهقان نقندر

طرقبه/ عضو هیئت رئیسه

  • معترضین به اعتبار نامه آقای توکلی در خصوص مدرک تحصیلی ایشان سخنانی گفتند و شبهاتی بیان کردند اما باید بگویم که محمد مهدی زاهدی اعلام کرده زمانی که وزیر علوم بودم تمام مراحل و مدارک تحصیلی احمد توکلی را مطالعه کردم که این مراحل مطابق ضوابط قانونی بود.
  • خصوص زمینی که در سعادت آباد نیز که این معترضین مسائلی گفتند نیز باید بگویم که این بحث بسیار روشن است و در این موضوع قانونی عمل شده و حتی یک متر ا این زمین نیز به نام آقای توکلی نیست چرا که ایشان زمینی برای تاسیس مدرسه از یکی از مقامات عالی رتبه کشور تقاضا کردند تا این زمین به ایشان واگذار شود و پس از آن نیز به وقف برسد.
  • همچنین پس از بیان این مسائل و اعتراض به اعتبار نامه آقای توکلی نیز محسن رفیق دوست اخیرا یک نماینده‌ای به کمیسیون تحقیق داده که در آن نامه صحت این مطالب را تایید کرده و نوشته که ملک برای ساخت مدرسه واگذار شده و آقای توکلی بر اساس احساس مسئولیتی که داشتند نامه نوشتند و درخواست این زمین را کردند. بنابراین با این اسناد و مدارک مشخص است که اقای توکلی زمین را برای خودشان نمی‌خواستند و از ابتدا نیز قصد داشتند آن را وقف کنند.
  • آقای توکلی در یک منزل 70متری زندگی می‌کنند ایشان بسیار ساده زیست هستند بنابراین اگر اهل این گونه مسائل که معترضین بیان کردند بودند زندگی ایشان اینگونه نبود.
  • ایشان باعنوان پیشکسوت نمایندگی در مجلس شورای اسلامی در دو دوره رئیس مجلس پژوهش‌های مجلس و وزیر کار بودند و در تمام این مدت آرمان‌های انقلاب را حفظ کردند و بر اساس اعتقادشان عمل کردند.
  • شاید فردی بگوید وقتی نماینده‌ای در حوزه انتخابیه رای آورد، اعتبارنامه‌اش را در مجلس بررسی نکنیم اما نظر امام و وصیت نامه ایشان بر خلاف این بود و آقای توکلی نیز بر اساس وصیت نامه امام خمینی عمل کرد و به کسی نیز جفایی نکردند. ایشان حتی یک توهین نیز نسبت به افرادی که به اعتبارنامه شان اعتراض کرده بودند، نکرد و بر اساس اسناد و مدارک عمل کرد.
  • کمیسیون تحقیق اعتبارنامه و سوابق آقای توکلی را بررسی کرد و استعلام وزارت علوم نیز موجود است که این وزارتخانه مدرک تحصیلی و مراحل تحصیل ایشان را تایید کرده است. اما مشخص است که جرم آقای توکلی تنها این بوده که ایشان بر اساس احساس مسئولیت پس از دوران وزیری خود، درس خواندند.
  • ایشان به هیچ عنوان اهل ویژه خواری نبود چرا که اگر آقای توکلی به دنبال منافع خود بود از خارج تنها یک کامپیوتر نیاورده بود و اکنون نیز شرایط زندگی‌شان این گونه نبود.
  • ایشان هیچ کار خلافی انجام نداده و افرادی که در جریان بررسی‌های کمیسیون تحقیق و نامه آقای رفیق دوست هستند این را به خوبی می‌دانند. البته معترضین می‌گویند که آقای توکلی در دوران تحصیل خود ارز اضافی گرفت در حالی که اگر ایشان این کار را کرده بود اکنون این گونه زندگی نمی‌کرد. بنابراین می‌توان گفت که تنها جرم ایشان این است که به خارج رفته، درس خوانده و برگشته و تمام این سال‌ها هم در خدمت ملت و نظام و کشور بوده است.
  • ایشان دکترای اقتصاد دارند و در تمام بحث‌های اقتصادی در مجلس نیز به عنوان یک متخصص صحبت کردند بنابراین ایشان علمش را تنها در این راه خرج کرده و از علم خود در راه خدمت به کشور و ملت مایه گذاشته است.
  • وزارت علوم بارها اعلام کرده که ایشان 3 سال و اندی برای مدرک دکترای خود درس خوانده و وزرای قبلی این وزارتخانه نیز این مطلب را بیان کردند اما معترضین با اینکه این مسائل را می‌دانند اما دوباره از تریبون مجلس اعلام می‌کند که ایشان 11 ماه درس خوانده بنابراین جای سؤال است که چرا این گونه می‌گویند.
  • اگر احمد توکلی به اعتبارنامه برخی نمایندگان اعتراض نمی‌کرد، آنها هم به اعتبار نامه ایشان اعتراض نمی‌کردند. آقای توکلی بر اساس اسناد و مدارک اعتراض کرده و معترضین هم در دفاع از خودشان صحبت کردند و نمایندگان مجلس نیز به اعتبار نامه این افراد رای دادند. بنابراین این گونه کارها معنایی ندارد.

حسین نجابت

تهران

  • متاسفم که امروز شرایط ما به جایی رسیده که این کمترین باید از آقای توکلی دفاع کنم، البته بنده این موضوع را از افتخارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌دانم که مسائل اینچنینی مطرح می‌شود اما باید برای این مسائل تدابیری بیندیشیم.
  • گفته شد آقای توکلی با معدل 13 و اندی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده اما باید بگویم آقای توکلی از دانشگاه تهران با معدل 17 و هفتاد و اندی فارغ‌التحصیل شده است که سند آن نیز موجود است.
  • گفته شد آقای توکلی طی 11 ماه مدرک دکترای خود را اخذ کرده است، باید بگویم نامه وزارت علوم در پاسخ به استعلام کمیسیون تحقیق ارسال و مشخص شده که آقای توکلی در چه مدت مدرک دکترای خود را دریافت کرده است.
  • مطالبی درباره آقای توکلی در رابطه با روزنامه فردا بیان شد که باید بگویم بنده افتخار همکاری در آن روزنامه را داشتم و موضوعات مطرح شده دروغ بین است؛ بنده آقای توکلی را از دانشگاه شیراز می‌شناسم، او دانشجوی پرزور، شجاع و حق طلبی بود که در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کرد که برجسته‌ترین رشته در بین دانشجویان بود و در مدت اقامت خود در شیراز نیز در هر تحرک دانشجویی، آقای توکلی در محوریت قرار داشت.
  • "آقای توکلی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نماینده بهتر در مجلس انتخاب شد، او عضویت در هیئت رئیسه مجلس را در سوابق خود دارد، توکلی وزیر کار و کاندیدای ریاست جمهوری بوده است و جزء معدود کسانی است که در برابر بنی‌صدر موضع‌گیری کرد و در تمام این دوران هم شجاعت و هم حق‌طلبی آقای توکلی مشهود بود."
  • روزنامه فردا در آخرین شماره خود تمام کمک‌های ارزی و ریالی و دریافت‌هایش را در اولین صفحه به چاپ رساند.
  • وقتی اینجا دروغ می‌گویند ما چه بگوییم. آقای توکلی به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر انگلیس پرداخت و توانست از 3 دانشگاه معتبر انگلیس پذیرش بگیرد که 2 دانشگاه دارای رتبه 4 و 1 دانشگاه دارای رتبه 5 بود؛ آقای توکلی نمرات بالایی در دانشگاه انگلیس گرفت و مهر دانشگاه در این اسناد موجود است و رتبه زبان انگلیسی آقای توکلی نیز بالاست.

 

  • "توکلی توانست طی 3 سال مدرک دکترای خود را از دانشگاه انگلیس دریافت کند و به همین دلیل شهریه ترم آخر آقای توکلی نصف شد؛ وقتی در این زمینه دروغ می‌گویند، ما چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟"
  • توکلی اول کسی است که در برابر میرحسین موسوی موضع‌گیری کرد و او اولین کسی بود که نسبت به این دولت نقادی کرد و با وجود رفاقتی که با آقایان حداد عادل و لاریجانی دارد، اما بیشترین تذکرات را به این دو نفر داده است.

 

کد خبر 176132

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز