همشهری آنلاین: اعتبارنامه علی ایرانپور یکی از 6 اعتبارنامه‎ منتخبان مجلس نهم بود که در صف انتظار بسر می‎برد. این اعتبارنامه در جلسه امروز مجلس با وجود اعتراض توکلی و الیاس نادران و بیان شباهت‎های پرونده ایرانپور با مرحوم کردان با 150 رأی موافق از سوی نمایندگان مجلس تأیید شد.

احمد توکلی

به گزارش همشهری آنلاین، قرار بود در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس ۶ اعتبارنامه نمایندگان مجلس نهم که هر یک به دلایلی با اعتراض همراه شده‌اند بررسی شوند. برنامه‌ای که به دلیل مشورت نمایندگان در جلسه غیرعلنی امروز صبح - که الیاس نادران آن را نوعی غریبه دانستن مردم معرفی کرده بود- با تغییراتی همراه شد.

بنابر صلاحدید نمایندگان مجلس، تنها اعتبارنامه ایرانپور منتخب مردم مبارکه در صحن علنی مجلس قابل اعتراض شناخته شد. به عبارت دیگر نماینده‎ها تنها این امکان را داشتند که در برابر اعتراض به اعتبارنامه نماینده مبارکه پشت تریبون رفته و نطق کنند.

 «عبدالرضا عزیزی» سخنگوی کمیسیون تحقیق اولین فردی بود که در راستای بررسی اعتبارنامه ایرانپور پشت تریبون قرار گرفت و با ارائه گزارشی که بر اساس گفته ابوترابی نائب رئیس مجلس فاقد ادله کافی بود به بیان دلایل تأیید اعتبارنامه ایرانپور در کمیته تحقیق پرداخت.

هر جند کمیته تحقیق مهر تأیید بر اعتبارنامه ایرانپور زد اما جعفری سخنگوی شعبه ۱۳ خبر از رد اعتبارنامه ایرانپور در این شعبه داد و گفت: با توجه به دلایل و مستندات و حکم محکومیتی که پس از انتخاب ایران‌نژاد از سوی دادگاه صادر شده، شعبه مورد نظر با توجه به سوگندی که خورده بود با رای مخفی اعتبارنامه منتخب مردم مبارکه را تایید نکرد.

پس از گزارش کمیته تحقیق و سخنگوی شعبه ۱۳، نوبت به معترضان، مدافعان و شخص ایرانپور رسید تا هر یک برای دفاع از موضع خود نطق کنند. سرانجام این گفت‌و‌گو‌ها که نزدیک به سه ساعت از وقت مجلس را به خود اختصاص داد، ایرانپور توانست با ۱۵۰ رأی موافق، تأیید مجلس را برای اعتبارنامه خود کسب کند.

در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین محورهای نطق ایرانپور، گزارش کمیته تحقیق و نماینده‌های مدافع و معترض به اعتبارنامه نماینده مبارکه را بخوانید: 

اظهارات معترضان

احمد توکلی

 

 

  • مجلس استیضاح آقای کردان وزیر کشور دولت نهم را به دلیل مشکلی که در مدرک وی وجود داشت، مورد بررسی قرار داد و آقای کردان از این استیضاح، رای منفی گرفت اما باید بگویم که خیلی سریع‌تر از موضوع آقای کردان در مورد آقای ایرانپور صادق است.
  • نمایندگان در تایید اعتبارنامه‌ها دقت داشته باشند افراد متهم در دادگاه را در مناصب حکومتی به کار نگیرند.
  • شما نمایندگان شاهد بودید که در مجلس نهم یکی از وزرا به دلیل اصالت نداشتن مدرک تحصیلی و خلاف گویی‌ها استیضاخ و اعتماد از او سلب شد. امروز شاهدیم که بسیار شدیدتر از تخلفات صورت گرفته در آن زمان در مورد علی ایرانپور صادق است.
  • شما چطور می‌توانید اعتبارنامه شخصی را تایید کنید که می‌تواند وزیر را عزل کند اما خود تخلفاتی به مراتب شدیدتر از وزرا در کارنامه دارد.
  • ایرانپور در حکم قطعی کیفری محکوم به سرقت شده است. همچنین ارجاع حکم دوم وی که شورای نگهبان آن را ندیده به حکم اول از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
  • ایرانپور از سه عنوان به ناحق استفاده کرده و در این مسیر به چندین خلاف و دروغ متوسل شده است براساس حکم قطعی کیفری آقای ایرانپور به جزای نقدی محکوم شده است. بر این اساس نمایندگان توجه داشته باشد که چنین نماینده‌ای نمی‌تواند وزیر را حذف کند آیا صلاحیت نمایندگی مردم را دارد.
  • در کشور کوچکترین تخلفی از سوی کارمند جزئی با حکم منفصل از خدمت دولتی روبه‌رو می‌شود. در چنین شرایطی چطور می‌توانیم شخصیتی که مشغول به کار نیست را در حکومت به کار گیریم.
  • چرا اجازه می‌دهید شأنی از شئون ولایت که متعق به پیامبر است به فردی واگذار شود که محکومیت قطعی دارد. شما برای مردم چیزی را می‌خواهید که برای خود نمی‌پسندید؟
  • اگر این اقدامات دسیسه و سیاسی‌کاری نیست پس چه نامی می‌توان روی آن گذاشت؟

 

الیاس نادران

 

 

  • ما با شخصی مواجه هستیم که دارای 2 سابقه کیفری سرقتی است، آقای ایرانپور محکوم به سرقت چک و نیز مرتکب غصب عناوین علمی شده است.
  • بنا بر مستندات موجود، حکم نهایی دادگاه تجدید‌نظر استان، آقای ایرانپور را به سه ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم کرده و این حکم قطعی است و آقای ایرانپور هنگام ثبت‌نام برای انتخابات مجلس نهم از این موضوع مطلع بوده و به او این حکم ابلاغ شده است ولی آقای ایرانپور به این موضوع اعتنایی نکرده است.
  • محکومیت فوق موجب سلب صلاحیت منتخب می‌شود و باید دانست که ترجیحی در عدم صلاحیت محکوم به سرقت برای ایرانپور نیست و این موضوع نه برای مجلس بلکه برای همه روشن است.
  • هیچ سازمان یا نهادی چنین فردی را حتی برای خدمت پاره وقت نیز نمی پذیرد، کدام سازمان حتی برای نیم ساعت نه برای 4 سال، چنین فردی را برای خدمت می‌پذیرد و حاضر است اموالش را در اختیار یک سارق قرار دهد؟!
  • در تاریخ 27 اسفند‌ماه سال 90 یعنی دو هفته بعد از برگزاری انتخابات مجلس نهم، آقای ایرانپور که خودش را نماینده می‌دانست، از شاکی رضایت می‌گیرد و از دادگاه خواستار تبدیل حبس تعزیری به جزای نقدی می‌شود که دادگاه نیز با این درخواست ایرانپور موافقت می‌کند؛ این تغییر مجازات تغییری در عنوان اتهام ایجاد نمی‌کند.
  • «آقای ایرانپور یک سارق بوده که دارای محکومیت کیفری است و رقبای آقای ایرانپور بعد از برگزاری انتخابات به دلیل سوءاستفاده ایرانپور از عناوین علمی، به دادگاه شکایت می‌کند که دادگاه نیز این موضوع را پیگیری و استعلام کرده و مشخص می‌شود که هر 4 عنوان علمی اعلام شده توسط ایرانپور نادرست است، به عنوان مثال آقای ایرانپور اعلام کرده که دارای مدرک دکترای پیراپزشکی است اما پس از استعلام از دانشگاه مورد ادعای ایرانپور مشخص می‌شود که اصلا چنین رشته‌ای در دانشگاه مزبور وجود ندارد و این عنوان اساسا جعلی است؛ آقای ایرانپور همچنین در جریان برگزاری انتخابات مجلس نهم اعلام کرده که مدرک مهندسی شهرسازی از دانشگاه پیام نور دارد اما پس از استعلام از دانشگاه مورد نظر مشخص می‌شود که آقای ایرانپور در نیم سال اول سال 90_ 91 در مقطع کارشناسی مهندسی شهرسازی در دانشگاه پیام نور ثبت‌نام کرده و اکنون تنها 5 واحد درسی را در این دانشگاه گذرانده است و فارغ‌التحصیل نیست و باید بگویم که در نیمه دوم سال 90 _ 91 نیز ثبت نام نکرده است.»
  • به دلیل سوءاستفاده از عناوین علمی، برای آقای ایرانپور کیفر‌خواستی صادر شده و دادگاه او را محکوم کرده است. التزام عملی به قانون که معیار اول انتخابات شوندگان است، توسط آقای ایرانپور نقض شده است و با وجود این قراین این مسئله کاملا روشن است.
  • در جلسه غیرعلنی آقای ابوترابی از قول سخنگوی شورای نگهبان گفت که به آقای ایرانپور تذکر داده شد که از این عناوین استفاده نکند و دیگر استفاده نکرد، باید بگویم آقای ایرانپور نه تنها از این عناوین علمی استفاده کرد بلکه بعدا نیز اصرار بر داشتن این عناوین کرد؛ آقای ایرانپور در تاریخ 11 اردیبهشت 1391 به 6 ماه حبس به دلیل جرایم فوق یعنی استفاده غیرمجاز از عناوین علمی محکوم می‌شود.
  • این سوءاستفاده از حق قانونی توسط ایرانپور به شکل غیرشرعی انجام شد چرا که ابتدا به ساکن آقای ایرانپور اعتراضی نداشت و در اقدام واکنشی به اعتبار‌نامه منتخبین تهران اعتراض کرد، این اقدام آقای ایرانپور با قانون مغایرت دارد و اقدام آقای ایرانپور به منافع عمومی زیان وارد کرد.
  • «وقتی آقای ایرانپور به اعتبارنامه بنده و آقای توکلی و 25 تن از منتخبین تهران اعتراض می‌کند، آنها را از اعمال حق نمایندگی محروم می‌کند، در مورد آقای باهنر و ابوترابی فرد شاهد بودیم که وقتی می‌خواستند برای عضویت در هیئت رئیسه مجلس کاندیدا شوند، چه مشکلاتی پیش آمد.»
  • برخی وساطت کردند که ایرانپور جوان بوده و اشتباه کرده و خواستار کوتاه آمدن ما بودند اما باید بگویم مگر این حق شخصی ماست که ببخشیم و کوتاه بیاییم؟! آقای ایرانپور توبه نکرده است؛ او به دلیل خلاف‌گویی‌های مکرر مرتکب گناه کبیره شده و در کنار گناه کبیره سرقت فاقد معیارهای لازم و التزام عملی به اسلام است.
  • سرقت چک به روشنی مصداق غصب اموال دیگران است و یکی از بارز‌ترین مصادیق غصب، سرقت است. حبس 6 ماهه برای جرم سوءاستفاده از عناوین علمی به جزای نقدی تغییر یافته بنابراین ارتکاب جرم توسط دادگاه محرز دانسته و تائید شده است، بنابراین سابقه کیفری آقای ایرانپور مسلم است چرا که هم سارق بوده و هم عناوین علمی را غصب کرده است.
  • بر اساس مطالب بیان شده دلیلی وجود ندارد که مجلس در مورد اعتبارنامه آقای ایرانپور کوتاه بیاید و بهتر است نمایندگان در رای به اعتبارنامه ایرانپور، حیثیت و ارکان مجلس را حفظ کنند.

 

دفاعیه حیدرپور از ایرانپور

  • پرونده آقای ایرانپور به عنوان نامزد انتخاباتی در شورای نگهبان تایید شده که معتقدم طرح چنین مسائلی موجب اتلاف وقت مجلس می‌شود.
  • دغدغه دو بزرگوار یعنی آقایان توکلی و نادران که می‌خواهند بر اساس فرمایش رهبری و امام عمل کنند درست است ولی باید توجه کنند که فرمایش امام شامل حامل ایران پور نمی‌شود.
  • براساس مستندات موجود و به دست آمده از سوی شورای نگهبان مبارکه این موضوعات مورد بررسی قرار گرفته و نیازی به طرح در نشست علنی مجلس نیست.
  • متاسفانه 10 دقیقه مانده با پایان وقت اعتراض‌ها به اعتبارنامه ایران‌پور اعتراض شد و وی هم در این مدت کم مجبور شد که به برخی از اعتبار‌نامه‌ها اعتراض کند.
  • ایران پور جوانی است در سن و سال بچه‌ آخر دکتر توکلی و اگر اشتباهی کرد باید نادیده گرفت.
  • حقیقت موضوع این بود زمانی که به پرونده توکلی و نادران از سوی ایرانپور اعتراض شد با ما مشورتی صورت نگرفت و اگر با ما مشورتی کرد می‌گفتیم که این کار را انجام ندهد.
  • حیف است وقت مجلس در خصوص مسائلی که قبلا بررسی شده گرفته شود، افزود: حکمی که در مورد ایرانپور داده شده تبدیل به جزای نقدی شده است.
  • محکومیت کیفری ایرانپور منتفی شده و شامل حال وی نمی‌شود.

اظهارات ایرانپور

  • به نامه‌ای که از دانشگاه داشتم که ثابت می‌کرد مدارک تحصیلی من صحیح است استناد نشد.
  • با مبلغ ناچیزی در انتخابات توانستم پیروز شوم و ماشین خود را فروختم و خرج انتخابات کردم.
  • سال 79 در رشته دکتری دامپزشکی دانشگاه شهرکرد پذیرفته شدم و آن زمان نیز آقای فروزنده رئیس واحد این دانشگاه بود.
  • سال 85 و همزمان با تحصیل در رشته دکتری دامپزشکی به صورت غیرحضوری در دانشگاه پیام نور در رشته حقوق تحصیل کردم. اکنون دو واحد مانده تا در این رشته فارغ‌التحصیل شوم.
  • در تاریخ 87.6.30 در رشته دکتری دامپزشکی فارغ‌التحصیل شدم و در تاریخ 88.7.1 در مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه شهرضا پذیرفته شدم و سال 90 نیز به دلیل علاقه‌مندی به مهندسی شهرسازی در این رشته نیز قبول شدم. اما به دلیل مشکلات پس از انتخابات یک ترم ثبت‌نام نکردم.
  • نکته جالب این است که براساس نامه‌ای که به آن استناد می‌کند من دانشجویی بودم که تنها 5 واحد در این رشته گذراندم در حالی که 20 واحد تطبیق دروس عمومی در نظر گرفته نشده است.
  • نامه‌ای که از حراست دانشگاه شهرضا به دست نمایندگان معترض رسیده است دارای اشکال است در حالی که این نامه باید به دست رئیس یا معاون آموزشی دانشگاه رسیده باشد اما به صورت محرمانه ارسال شده به دلیل آن که نماینده سابق شهرضا در آن دانشگاه تدریس می‌کرده. برخلاف این که من نامه‌ای گرفتم که ثابت کرده چنین نیست اما متاسفانه نمایندگان معترض به آن استناد نکردند.

 

 

کد خبر 175288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز