شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

فریبا خانی: می‌دانم در این روزهای کش‌دار تابستان حتماً زمانی را هم برای بازی‌های رایانه‌ای کنار گذاشته‌ای. اما نمی‌دانم خبر داری که دومین نمایشگاه و جشنواره‌ی بازی‌های رایانه‌ای تهران‌ هم اکنون در مصلای تهران برپاست؟

شهری پر از بازی‌های مجازی تازه... دنیای قهرمانان خشمگین و نیرومند. ماشین‌های پر سرعت و موجودات متفاوت... می‌توانی گشت و‌گذاری در این نمایشگاه داشته‌باشی.

به بهانه‌ی برپایی این نمایشگاه با بهروز مینایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به گفت‌وگو می‌نشینیم.

  • قصه‌ی این جشنواره و نمایشگاه‌رایانه‌ای چیست؟ هر سال قرار است این جشنواره و نمایشگاه برگزار شود؟

هر سال نمایشگاهی از رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود و طبق آماری که صدا و سیما ارائه داد، پرمخاطب‌ترین بخش این نمایشگاه، بخش بازی‌های رایانه‌ای است. این بهانه‌ای شد که نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای را ما به شکل جداگانه از سال گذشته برگزار کنیم. سال 90 این نمایشگاه در اردیبهشت برگزار شد. البته به خاطر تداخل آن با نمایشگاه کتاب، امسال سعی شد با تعطیل شدن مدرسه ها در تیرماه این نمایشگاه برگزار شود، چون دانش‌آموزان بخش مهمی از مخاطبان این جشنواره و نمایشگاه هستند.

نمایشگاه در فضای 18 هزار متر مربع برگزار شده و علاوه بر عرضه‌ی تولیدات داخلی، کشورهای دیگر از جمله کشورهای مسلمان هم با ارائه‌ی تولیدات خود مهمان این نمایشگاه هستند.

به هر حال تولیدات داخلی محدودند و کشورهای اروپایی و آمریکا هم اکنون در فناوری ساخت بازی‌های رایانه‌ای بسیار جلوترند و این صنعت در کشور ما نو‌پاست.

  • چه موضوعاتی در این نمایشگاه به‌عنوان هدف یا محور اصلی مد نظر بوده‌اند ؟

 

امسال محورهایی را برای جشنواره در نظر گرفته‌ایم. بیداری اسلامی و حمایت از ایده‌های قرآنی با تأکید بر سبک زندگی از جمله محورهای این جشنواره هستند.

سعی کردیم که از ایده‌های دانش‌آموزان استفاده کنیم و آن‌ها نقش بسیار پر رنگی داشته باشند. آن‌ها می‌توانستند در جشنواره در بخش بازی‌های موبایلی و رایانه‌ای شرکت کنند.

  • علاوه بر کارگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای در طول نمایشگاه در دیگر روزها، مخصوصاً در تابستان هم برنامه‌ها یا دوره‌هایی در این زمینه دارید؟

ما مدتی است در بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، کلاس‌هایی برای علاقه‌مندان برگزار می‌کنیم که البته بازی‌های رایانه‌ای نگاه جدی‌تری می‌طلبد. باید در هنرستان یا مراکز فنی و حرفه‌ای رشته‌ای مجزا داشته باشیم. به همین منظور رایزنی‌هایی را با آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم و اگر خدا بخواهد و موافقت‌ها انجام شود در هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای، ‌ این رشته به شکل مجزا تدریس خواهد شد.

  • در حال حاضر از لحاظ ساخت بازی‌های رایانه‌ای در چه وضعیتی به‌سر می‌بریم؟

در بحث بازی‌ها و ساخت بازی‌های رایانه‌ای در نمایشگاه‌هایی که شرکت کردیم، تقریباً ما قطب منطقه هستیم ما استعدادهای فراوانی داریم.

  • چه بازی‌های تازه‌ای تولید شده است؟

بازی جدید «کایو» بر اساس پویانمایی کایو ساخته و برای کودکان تا سن هشت سال تولید شده است. بازی‌های «سیاره خاموش» و «طلای سیاه» را داریم که برای گروه سنی تا 12 سال است.

بازی‌های « فریاد آزادی من»، «مرغ فلفلی»، «عصر پهلوانان» و... هم بازی‌های دیگری هستند که تولید کرده‌ایم.

  • در برنامه‌ریزی و تولید بازی‌های رایانه‌ای علاقه‌مندی دختران هم مد نظر قرار داده می‌شود ؟

بله، ما برای دختران بازی« زندگی جدید سارا » را تولید کرده‌ایم که برای گروه سنی 12 تا 18 سال است.

***

  • اما بشنوید از دیگر خبرهای نمایشگاه...

* خبرهای جانبی نمایشگاه هم جالبند. اول این‌که، باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس تهران در دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران حضور دارد.این باشگاه، نخستین بازی رایانه ای آنلاین خود را با عنوان «رِدکاپ» به علاقه‌مندان ارائه می‌کند.

* خبر دیگر این‌که هشت کشور در نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران حضور دارند.

به گزارش معاونت ارتباطات بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای تهران، شرکت‌های بازی‌ساز در دومین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای تهران آخرین دستاوردهای خود را در عرصه‌ی بازی‌های رایانه‌ای ارائه می‌کنند. بر اساس این گزارش، شرکت های بازی‌سازی از کره جنوبی، ایتالیا، ژاپن، فرانسه، مالزی، ترکیه، امارات و بلغارستان در این دوره از نمایشگاه بازی‌های رایانه ای حضور دارند.

نشانی نمایشگاه: خیابان شهید بهشتی، ایستگاه مترو، مصلای تهران.

کد خبر 175684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز