مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست با اشاره به اینکه 100میلیارد تومان از یک میلیارد دلار اعتبار کنترل آب‌های مرزی و مهار گردوغبار برای مهار ریزگردها و مدیریت تالاب‌ها به سازمان محیط‌زیست اختصاص یافته است، گفت:سازمان محیط‌زیست بگوید این رقم ناقابل را چگونه هزینه کرده‌ است؟

وحید نوروزی مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط‌زیست با بیان اینکه رئیس سازمان محیط‌زیست کشور اخیرا اظهار داشته 100میلیارد تومان از یک میلیارد دلار اعتبار کنترل آب‌های مرزی و مهار گردوغبار برای مهار ریزگردها و مدیریت تالاب‌ها به سازمان محیط‌زیست اختصاص یافته و مشغول اجرای برنامه‌های خود در قالب این طرح هستیم اما اصل کار شامل تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی جزو ماموریت‌های سازمان جنگل‌هاست، گفت:

اگر اصل ماجرا در حیطه اختیارات سازمان جنگل‌هاست، پس چرا چند سال است در نیمه اول هرسال مسئولان سازمان محیط‌زیست و استانداری تهران وعده و وعیدهای فراوانی به مردم داده و مسئولان سازمان مذکور سفرهای مکرری به عراق انجام می‌دهند؟


وی اظهار کرد: مسئولان سازمان محیط‌زیست بفرمایند این 100میلیارد تومان ناقابل که برای مهار ریزگردها دریافت کرده‌اند را چگونه هزینه کرده‌اند؟نوروزی با طرح این پرسش که مگر فعالیت‌های ستادی و حاکمیتی چقدر هزینه دارد، تصریح کرد: اگر مدیران سازمان محیط‌زیست در مهار گردوغبار وارد اجرا شده‌اند، به این سؤال ساده جواب دهند که فعالیت‌های اجرایی آنها چقدر در مهار ریزگردها اثرگذار بوده و تأثیر این موضوع اساسی و در عین حال ساده را به‌صورت عامه فهم به اطلاع افکار عمومی برسانند.
مشاور زیست‌محیطی معاون شهردار تهران با اعلام اینکه اگر ما را به اتهام فرافکنی که البته دیگر خیلی قدیمی شده متهم نمی‌کنند، باید بگویم: نمی‌خواهیم نا‌امیدانه به مسائل نگاه کنیم ولی حقیقت تلخ و گزنده‌ای که وجود دارد، آن است که این قصه سر دراز دارد و حالاحالاها خبری از بهبود محیط‌زیست نیست.

در بحث آلودگی هوا دچار بی‌برنامگی و روزمرگی شده‌ایم

از سوی دیگر مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: هر چقدر در عملکرد یکساله سازمان محیط‌زیست در مورد مهار ریزگردها بیشتر کنکاش می‌کنیم، بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که در این مورد از اجرای برنامه‌ اساسی خبری نیست.
یوسف رشیدی با تأکید بر اینکه در بحث آلودگی هوا دچار «بی‌‌برنامگی» و «روزمرگی» شده‌ایم، افزود:

براساس بند (ب) ماده 193قانون پنجم توسعه، سازمان محیط‌زیست مکلف است تمهیدات لازم را برای کاهش آلودگی هوا تا حد استانداردهای جهانی با اولویت شناسایی کانون‌های انتشار ریزگردها و مهار آنها اجرا کند. وی با بیان اینکه سازمان محیط‌زیست مکلف است هوای کلانشهرها را در حد استاندارد و بهداشتی نگه دارد، اظهار کرد: این در حالی است که درخصوص مهار ریزگردها به‌رغم سفرهای مکرر مسئولان این سازمان به عراق هیچ‌گونه اقدامی به‌صورت عملی انجام نشده و آنچه تا‌کنون از این سفرها عاید کشورمان شده، عدم‌همکاری آنها بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در پایان با طرح این پرسش که بعد از گذشت این همه سال از مذاکرات فی‌ما‌بین و بررسی انواع راه‌حل‌ها چطور مسئولان سازمان محیط‌زیست تا‌کنون نتوانسته‌اند مسئولان عراقی را درخصوص مهار ریزگردها با خود همسو کرده و آنها را مجاب به همکاری با کشورمان کنند، خاطرنشان کرد: وقت آن رسیده که مسئولان مربوطه نتیجه سفرهای مکرر خود به عراق درخصوص مهار ریزگردها را اعلام کنند.

کد خبر 175578
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز