همشهری آنلاین: علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وضع کنونی کشور همواره قابل پیش‌بینی بود و اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی انجام می‌شد و نقدینگی‌ها به سمت تولید می‌رفت ما شاهد دلالی و نابسامانی اقتصادی نبودیم.

به گزارش همشهری آنلاین، علی لاریجانی در دهمین کنگره جامعه مهندسین درباره مسائلی نظیر ضرورت تحزب، بهره‌گیری از نخبگان، ولایت مداری صادقانه، نقد آراسته و متین به عنوان یک عامل پیشرفت، عقلانیت در اداره کشور و ... صحبت کرد و شرایط داخلی و خارجی کشور را تحلیل کرد که مهمترین اظهاراتش در پی می آید:

  • اداره کل کشور بدون یک ساز و کار تشکیلاتی که بتواند از توان نخبگان استفاده کند، میسر نمی‌شود. شهید بهشتی با تشکیل حزب جمهوری اسلامی نمادی از توجه به خرد جمعی و عقل ‌گرایی در جامعه بود. اگر به دنبال اجرای مردم‌سالاری دینی و حرکت موثر به سمت کمال هستیم باید در یک ساختار سیاسی موثر و مسلکی از توان نخبگان جامعه استفاده کنیم و این‌که بگوییم که عضو هیچ حزب و گروهی نیستیم یک فضیلت نیست. چرا که توجه به افکار و خرد جمعی و استفاده از ظرفیت نخبگان تنها در قالب یک گروه و تشکیلات مسلکی شکل می‌‌گیرد.
  • فضای جامعه هیچگاه نباید از مسیر عقلانیت غافل شود و اگر از مسیر غافل شد، نباید توقع داشت که به سعادت برسد و در این طریق باید سازوکاری فراهم شود که بتوان از نخبگان اجتماعی بهره برد و به عقل جمعی توجه کرد و اگر از این موضوع غافل شویم نباید انتظار داشته باشیم حرکت به سمت غایت به راحتی میسر شود.
  • یک جامعه نیاز به یک پیشوا و یک رهبر دارد که لازم است همه با صداقت و قاعده و نه با شعار از آن پیروی کنند و البته یک اجتماع سعادتمند جامعه‌ای است که همه این ارزش‌ها را علاوه بر سایر ارزش‌های دینی و اعتقادی به طور متوازن توسعه و رشد دهد و نه این که به یک ارزش توجه کرده و از سایر ارزش‌ها غافل شود.
  • امروز هم از بعد بین‌المللی با فشار روبرو هستیم و هم از بعد منطقه‌ای با یک نابسامانی نسبی مواجه‌ایم که در سایه مسائل داخلی شرایط تامل‌ برانگیز و خاصی را برای ما رقم زده است. البته جای امیدواری است که انقلاب‌های منطقه با توجه به عنصر مقاومت عقلانی و خردمندانه ملت ایران در حال پیشروی هستند و من به عده‌ای که معتقدند که این انقلا‌ب‌ها وابستگی به انقلاب ایران ندارد می‌گویم که ما نیازی به این نداریم که ارکان انقلاب‌های منطقه به طور دائم از انقلاب ایران نماد و برهان بیاورند، بلکه نتیجه این انقلاب‌ها نشان می‌دهد که همگی متاثر از انقلاب ما بوده است.
  • برخی از نابسامانی‌های وضع داخلی ما نیز که اکثرا در حوزه اقتصاد مشاهده می‌کنیم به دلیل عدم توجه به سرمایه‌های انسانی است و مسئولین و نهاد‌های اجرایی باید بدانند که در شرایط موجود ما نیازمند تدبیر و دقت در حوزه مدیریت اقتصادی هستیم و در این شرایط تک روی هیچگاه به مصلحت نیست و همواره باید از توان همه نخبگان بهره برد.
  • مجلس در مسیر هدفمندی تاکید داشت که شیب ملایمی برای حذف یارانه‌ها در نظر گرفته شود و با توجه به روند افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی آسیب‌پذیرترین بخش یعنی اقتصاد مورد توجه قرار گیرد و 30 درصد از منابع به آن تعلق پیدا کند اما متاسفانه این اتفاق نیافتاد و منابع به خوبی به بخش تولید تعلق نگرفت. وضع کنونی کشور همواره قابل پیش‌بینی بود و اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها به درستی انجام می‌شد و نقدینگی‌ها به سمت تولید می‌رفت ما شاهد دلالی و نابسامانی اقتصادی نبودیم و باید توجه داشته باشیم که ما در اداره کشور نیازمند توجه به نخبگان هستیم تا بتوانیم با یک رفتار قابل پیش‌بینی و کارشناسانه جامعه را اداره کنیم و استفاده از ادبیات ژورنالیستی و غیر قابل پیش‌بینی هیچگاه به نفع جامعه نیست.
  • جامعه برای توسعه و رشد نیازمند انتقاد است و این انتقاد باید همراه با آراستگی باشد و به دور از فضای فحاشی و هتاکی،‌ انتقاد‌های درست و سازنده صورت گیرد و انگ زدن به افراد کار مناسبی نیست و در سایه این توجهات باید اداره جامعه حول تفکر دینی که از مراجع روحانیت و رهبری نشات می‌گیرد، پیش برود و امیدواریم با وحدت ملی و مرتفع کردن اشتباهات گذشته با سیر منطقی و متعادل جامعه را به کمال و پیشرفت سوق دهیم. 
کد خبر 175549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز