همشهری آنلاین: گروه تئاتر درخت سیب نمایش عروسکی "اژدهاک" را با تکنیک 3d (سه بعدی) تولید و در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران- مبارک اجرا می‌کند.

نمایش

به گزارش همشهری آنلاین، فهیمه میرزاحسینی سرپرست گروه درباره این تکنیک گفت: اواخر سال گذشته میلادی سفری یک ماهه به استرالیا داشتیم که مجموعه‌ای از آثار نمایشی سراسر دنیا در آن اجرا می‌شد.

در آن فستیوال یک اثر "تری دی" هم بود که در 20 دقیقه آخر کار عینک‌ها را بین تماشاگران پخش می‌کرد و سه بعدی می‌شد.

وقتی در پایان کار با کارگردان صحبت کردم حاضر نشد اطلاعاتی درباره شیوه کارش بدهد و همین نکته باعث شد تا تمامی تلاشمان را برای تجربه این تکنیک انجام دهیم.

این کارگردان تئاتر عروسکی افزود: همه تلاشم را کردم که پاسخ سوالی که در ذهن داشتم را خودم کشف کنم.

چون تا به حال در ایران اتفاق نیافتاده بود و هیچ منبعی درباره آن وجود نداشت شروع به پرس و جو کردم.

حتی در بین کسانی که کار نور انجام می‌دهند هم کسی که بتواند در این باره کمکی کند نبود.

وی درباره تئاتر عروسکی سه بعدی توضیح داد: در این تکنیک وقتی عروسک‌های سایه از پرده جدا می‌شوند و تماشاگر آن را نزدیک تر به خود می‌بیند واقعا هیجان انگیز است.

تولید نمایش تری دی احتیاج به نور خاصی دارد که باید در فاصله خاصی نیز قرار بگیرند؛ حتی کیفیت عینک‌ها نیز بر تشکیل تصویر اثر می‌گذارد.

گروه ما با هزینه شخصی تمام ابزار فنی مورد نیاز را تهیه کرد تا بتواند تصویر را از پرده جدا کند.

میرزاحسینی درباره عروسک‌های نمایش اش نیز توضیح داد: برای کار سه بعدی متریال خاصی برای ساخت عروسک نیاز داشتیم که این محدودیت ما را به متریالی سخت و خشن رساند که روز اجرای جشنواره آن ها را خواهید دید.

این نمایشنامه نویس با ابزار خوشحالی از اینکه این تکنیک را به تئاتر ایران عرضه می‌کند درباره انتخاب یک داستان اسطوره‌ای برای ارائه این تکنیک گفت: اسطوره اژدهاک هم فانتزی است و هم قابلیت عروسکی شدن دارد.

داستانی چند لایه و عمیق است؛ در ضمن بعد از نمایش عروسکی "آرش" دوست داشتم که یک اسطوره دیگر را کار کنم.

وی استفاده از تکنیک تری دی را هم برای نمایش صحنه‌ای و هم عروسکی یک دریچه باز شده عنوان کرد که همه هنرمندان می‌توانند از آن با خلاقیت بیشتر استفاده کنند و تاکید کرد: حاضرم این شیرین کاری را در اختیار تمام علاقمندان قرار دهم چون اعتقاد دارم جهان امروز جایی برای پنهان کردن دستاوردهای تازه نیست.

میرزاحسینی در پایان از همکاری خوب ناصر نوری، کنجکاوی بسیارش برای دستیابی به این تکنیک، از دکور علی تابع امام و همه اعضا گروه درخت سیب که متشکل از خواهران میرزاحسینی است قدردانی کرد.

نمایش اژدهاک نوشته فهیمه میرزاحسینی، کارگردانی فهیمه و سیما میرزاحسینی است که سیما، سعیده و سمانه میرزاحسینی عروسک‌های آن را بازی می‌دهند.

آهنگساز این نمایش سعیده میرزاحسینی است و طراحی و ساخت عروسک‌ها را سیما و سمانه میرزاحسینی برعهده دارند.

نمایش اژدهاک روز یکشنبه 11 تیر در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

 

کد خبر 175402

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز