سه‌شنبه ۶ تیر ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۲
۰ نفر

فیلم سینمایی «خرس» ساخته خسرو معصومی در نخستین حضور بین‌المللی خود، جایزه بهترین فیلم (جام زرین) پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شانگهای چین را کسب کرد.

سینما - فیلم خرس

خسرو معصومی، کارگردان این فیلم و جواد نوروز بیگی، تهیه‌کننده که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم شانگهای حضور داشتند، این جایزه را دریافت کردند. خسرو معصومی در هنگام دریافت جایزه با اشاره به اقبال خوب مخاطبان و کارشناسان سینما از فیلم خرس در جشنواره شانگهای، تصریح کرد: هیأت داوران جشنواره به اتفاق آرا این فیلم را به‌عنوان بهترین اثر جشنواره انتخاب کردند و خوشبختانه فیلم خرس در تمام نمایش‌های خود در این رویداد معتبر با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شد و این استقبال لحظات خوب و مهمی را برای ما رقم زد. نوروزبیگی نیز موفقیت فیلم خرس در جشنواره شانگهای را افتخاری بزرگ برای خود و سینمای ایران دانست و افزود:‌ مخاطبان جشنواره فیلم شانگهای با حضور در سالن‌های نمایش این فیلم، ما را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دادند. در این دوره از جشنواره فیلم شانگهای، رخشان بنی‌اعتماد به‌عنوان عضو ایرانی هیأت داوران حضور داشت و ریاست داوران نیز برعهده ژان ژاک آنوی، کارگردان مشهور فرانسوی بود. فیلم خرس در جشنواره فیلم شانگهای با 17 فیلم از کشورهایی چون دانمارک، کانادا، فرانسه، ترکیه، فنلاند، چین، روسیه، اوکراین، لهستان و... رقابت کرد.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای که از رویدادهای مهم سینمایی آسیا و جهان محسوب می‌شود، از 27 خرداد تا چهار تیرماه جاری در کشور چین برگزار شد. در این جشنواره همچنین بخشی ویژه با عنوان فوکوس ایران به سینمای کشورمان اختصاص یافته بود که در این بخش آثاری چون «راه آبی ابریشم» ساخته محمد بزرگ‌نیا، «چهل سالگی» ساخته علیرضا رئیسیان، «کودک و فرشته» ساخته مسعود نقاش‌زاده و «ارتباط خانوادگی» ساخته نادر مقدس روی پرده رفتند. خسرو معصومی کارگردان ایرانی پیش‌تر نیز جوایز مهمی از همین جشنواره با فیلم «رسم عاشق‌کشی» و در جشنواره فیلم قاهره با «جایی در دوردست» کسب کرده است.

حضور خارجی بدون پروانه نمایش

خرس در حالی موفق به دریافت جایزه از جشنواره شانگهای شده که هنوز پروانه نمایش دریافت نکرده است. تا سال گذشته اداره نظارت و ارزشیابی برای حضور فیلم‌ها در خارج از کشور پروانه نمایش صادر می‌کرد و گاهی اوقات فیلم‌هایی که اکرانشان در داخل مشکلی نداشت اجازه شرکت در جشنواره خارجی را پیدا نمی‌کردند. در این زمینه می‌توان از «کتاب قانون» به کارگردانی مازیار میری و «هیچ» و «اسب حیوان نجیبی است» از ساخته‌های عبدالرضا کاهانی اشاره کرد اما امسال فیلم‌هایی که فاقد پروانه نمایش بودند، هم در بازار فیلم کن شرکت کردند و هم در جشنواره‌های جهانی حضور یافتند.

همچنین به‌جز خرس، فیلم بدون پروانه «پل چوبی» ساخته مهدی کرم‌پور هم در بلاروس به نمایش درآمد. دستورالعمل دریافت پروانه حضور در فستیوال‌های خارجی از زمان حضور جواد شمقدری در معاونت سینمایی باب شد و پیش از آن چنین قانونی وجود نداشت. ظاهرا مدیران سینمایی در این زمینه عطف به‌ماسبق کرده‌اند.

کد خبر 175227

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز