شنبه ۳ تیر ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۷
۰ نفر

اگر با چشم‌های خودم ندیده بودم هرگز باور نمی‌کردم که در آن منطقه به ظاهر تمیز شهر یک موش به چه بزرگی از جوی آب بیرون بیاید و یک راست برود سمت بستنی‌فروشی پاتوق محل.

تابستان گرم فقط یک بستنی خنک می‌چسبد ولی با این صحنه مشمئز‌کننده رؤیای خنک بستنی در ذهن گرما‌زده تابستان آب می‌شود. بستنی‌های غیرصنعتی که در کنار خیابان‌ها دل از هر گرمازده‌ای می‌ربایند با هر بار عبور خودروها طعم گردوغبار می‌گیرند و مشتری‌ها بدون درنظر گرفتن عوارض آنها برای بستنی صف می‌کشند.

با شروع تابستان بستنی‌فروشی‌های شهر کار و کاسبی‌شان حسابی رونق می‌گیرد و برای برخی از آنها مشتری‌ها صف می‌کشند و خیابان را بند می‌آورند. رعایت بهداشت در این بستنی‌فروشی‌ها از نکاتی است که شهروندان بیشتر از مراجع دولتی باید بدان دقت کنند. در این فروشگاه‌ها به‌دلیل تراکم مشتری و سفارش‌های متنوع حذف کردن مراحلی مثل شستن ظرف‌ها می‌تواند به راحتی اتفاق بیفتد. برای خریدن بستنی در فصل تابستان دو راه وجود دارد؛ یک راه خریدن بستنی‌هایی است که در فرایند صنعتی تولید می‌شوند و راه دیگر خریدن بستنی از فروشگاه‌هایی است که به‌صورت خاص بستنی و آب‌میوه تهیه کرده و می‌فروشند.

محسن فرهادی، رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی وزارت بهداشت دراین باره می‌گوید: بخش عمده بستنی‌ها به‌صورت صنعتی و با مجوز وزارت بهداشت تولید و پخش می‌شود. برای این بستنی‌ها مردم معمولا به پروانه ساخت و تاریخ تولید و انقضا توجه می‌کنند. نوع دیگر آن، بستنی و فالوده‌های سنتی است که برای مصرف این مواد خوراکی باید دقت نظر بیشتری داشت و ابزار‌های تولید و محیط تولید آنها را بررسی کرد و درصورت تمیز بودن و رعایت نکات بهداشتی محصولات این صنف را مصرف کرد.

وی در مورد محصولات دست‌ساز و غیرکارخانه‌ای می‌گوید: بستنی‌، فالوده و لبنیات دست‌ساز درصورتی قابل مصرف هستندکه تولید‌کننده آن گواهینامه‌های وزارت بهداشت را کسب کرده باشد و بهداشت فردی را رعایت کند. از ابتدای فصل گرما طرحی به‌عنوان تشدید و کنترل بر مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی اجرا می‌شود. این طرح زمانی موفق خواهد بود که مردم به‌عنوان مصرف‌کنندگان به نکات بهداشتی دقت کرده و واحد‌های متخلف را شناسایی کنند. فروشندگان این صنف باید تأیید‌یه‌های وزارت بهداشت را شامل پروانه کسب، کارت معاینه پزشکی و دوره‌های آموزشی که گذرانده‌اند در معرض دید قرار دهند. در دستور‌العملی که از سوی معاون بهداشت ابلاغ شده، کنترل و نمونه‌برداری از بستنی برای آزمایش اسانس و رنگ مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه برای مصرف بستنی و فالوده سنتی محدودیتی وجود ندارد تصریح کرد: اگر در نمونه‌گیری‌های متوالی واحد‌های صنفی مشکل بهداشتی نداشته باشند، فروش مواد خوراکی می‌تواند ادامه یابد ولی عرضه این محصول توسط دوره‌گردها تحت هیچ شرایطی مورد تأیید وزارت بهداشت نیست. عرضه دوره‌گردی از نظر ما تولید و فروش بستنی از طریق دستگاه‌های بستنی‌سازی است که در کنار پیاده‌رو‌ها راه‌اندازی شده است. این نحوه تولید و توزیع به‌دلیل اینکه محصول نهایی در معرض گردوغبار و آلودگی ناشی از خودرو‌هاست مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و خرید آن توصیه نمی‌شود. اگر این دستگاه‌ها داخل مغازه باشند مشکلی ندارند و فقط باید به بهداشت و تمیزی خود دستگاه دقت شود. صاحبان اینگونه دستگاه‌ها باید آنها را روزانه با آب گرم، شست و شو و گندزدایی کنند. این دستگاه‌ها حتما باید داخل مغازه باشد درغیر این صورت با متخلفان طبق ضوابط و آیین‌نامه بهداشتی، برخورد قانونی می‌شود. آلودگی میکروبی فراورده‌های لبنی می‌تواند موجب مسمومیت شود البته این مسئله به مقاومت بدن و شرایط آلودگی‌های محیطی نیز بستگی دارد.

کد خبر 174812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز