همشهری آنلاین: تاکید مجلس به مذاکره کنندگان ایرانی این است که در پای حقوق ملت ایران در جارچوب ان پی تی حق تساهل ندارند.

در نشست علنی امروز (چهار شنبه ۲۴ خرداد) مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی با اشاره به اینکه ایران در گذشته و قبل از انقلاب نیز قراردادهایی برای ساخت نیروگاه های هسته ای با برخی کشورهای اروپایی داشته گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل دشمنی ها و کینه توزی های غربی‌ها کشورهایی مانند آلمان و فرانسه که قراردادهای نیروگاهی با کشور داشتند تمامی این قراردادها را لغو کرده و به خیال خودشان قصد کارشکنی در مسئله هسته ای کشور را داشتند.

وی ادامه داد: اما تا کنون این تحریم ها و کارشکنی ها تأثیری نداشته و ملت ایران همواره با بهره گیری از توان نیروهای داخلی توانسته به موفقیت هایی در زمینه فناوری هسته ای و بومی سازی آن دست یابد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، رئیس مجلس تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب و با توجه به تحریم های گسترده از سوی غرب ما چاره ای نداشتیم جز اینکه در زمینه فناوری هسته ای خودمان کار را آغاز کنیم که نتیجه آن امروزه قابل مشاهده است.

نماینده مردم قم در مجلس با اشاره به مذاکرات گذشته ایران با ۱+۵ اظهار داشت: روند مذاکرات در گذشته نشان می دهد که غربی ها دارای رفتاری مدبرانه هستند و خودشان هنوز بر سر مذاکرات به نتیجه قطعی و منطقی در زمینه موضوع هسته ای ایران نرسیده‌اند.

لاریجانی افزود: اعضای ۱+۵ از یک سو حاضر به مذاکره بوده و همواره بر روند مذاکرات در مسیر منطقی اسرار می کنند و از طرفی نیز در پشت پرده خواهان تحریم های بیشتر و رفتارهای تندروانه هستند که این موضوع نشان دهنده انشقاق از سوی اعضای این گروه است.

وی تصریح کرد: غربی ها در مذاکرات هسته ای دارای نوعی سوء تفاهم هستند و خودشان نیز هدفی در مذاکرات دنبال نمی کنند بلکه فقط به دنبال اعمال تحریم ها و کارشکنی های بیشتر در مسیر پیشرفت ایران اسلامی هستند.

رئیس مجلس در مورد غنی سازی ۲۰ درصد اورانیوم در کشور اظهار داشت: غنی سازی اورانیوم در داخل براساس نیاز ایران بوده و اعضای ۱+۵ نمی توانند برای آن اظهار نظر کنند اما از سویی نیز تیم مذاکره کننده کشور باید بر قوانین بین المللی پایبند بوده و قانون را سرلوحه کار خود قرار دهند.

لاریجانی در پایان با حمایت همه جانبه از تیم مذاکره کننده کشور در مذاکرات مسکو گفت: مجلس شورای اسلامی از اهداف و برنامه های تیم مذاکره کننده ایران در قبال اعضای ۱+۵ حمایت قاطعی خواهد داشت و این مذاکرات را نیز در مسکو به دقت رصد می کنند.

 

 

 

کد خبر 173967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز